کتاب شناس نامه با هدف معرفی منتخبان هنرمندان تجسمی در اصفهان رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۲۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳ 15 February 2022

مدیر موزه خلاقیت و معماری صفوی و گالری اکنون در آیین رونمایی از این کتاب گفت: کتاب "شناس‌نامه" بیش از ۲۰۰ هنرمند را در مرحله تاریک هنری ایران و اصفهان دور هم جمع کرد.
الناز رجبیان با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و نشر کتاب که باعث قطع درختان می‌شود، افزود: برای هر جلد کتاب «شناس‌نامه» یک نهال کاشته‌ایم، زیرا برای چاپ هر کتاب یک درخت قطع می‌شود، پس به ازای خریداری هر نسخه از این کتاب، یک نهال هدیه می‌گیرید و این نهال در زمین‌های بایر کشت خواهد شد تا با این کار به سرزمین و شهر خود کمک کنیم.

امیر رجایی، هنرمند و نمایشگاه گردان اصفهانی نیز  با اشاره به فوت محمدرحیم اخوت، نویسنده اصفهانی آن هم در تنهایی و مهجوریت، گفت: با دیدن این افراد بیشتر به لزوم ثبت تاریخ شفاهی و وجود آثاری مثل کتاب شناسنامه پی می‌بریم.

او ادامه داد: امیدوارم با اقداماتی از این دست رسانه‌هایی برای شناسایی و معرفی هنرمندان باشیم و بتوانیم قدمی برای رشد هنر در اصفهان برداریم.  

رضوانی، مدیر مؤسسه گرافیک نگارآفرین نیز با اشاره به مشکلات کار فرهنگی، اظهار کرد: چاپ کتاب هم مثل هر کار فرهنگی دیگر با مشقت‌های فراوان همراه است.

او تصریح کرد: این کتاب بعد از یک فرایند سخت و طولانی دو ساله با تآمین هزینه و اسپانسرینگ نهایتا با ۲۰۰ جلد به چاپ رسید. امیدواریم مسئولین شهر بیشتر از فعالیت‌های فرهنگی حمایت کنند، چراکه هنرمندان ریه‌های فرهنگی شهر هستند. اگر می‌خواهیم شهر نفس داشته باشد باید از فرهنگ، هنر و هنرمندان حمایت بشود در غیر این‌صورت شاهد معضلات فرهنگی بیشتری خواهیم بود.

رضوانی تاکید کرد: به جای درمان مشکلات فرهنگی باید پیشگیری کرد و حمایت از فرهنگ شهر و هنرمندان مصداق پیشگیری از مشکلات فرهنگی است.

در ادامه این مراسم همچنین شهریار صمصام، نقاش پیشکسوت اصفهانی با بیان اینکه خانه تاریخی صفوی به مکانی برای اشاعه هنر تبدیل شده است، گفت:  اگر همت هنردوستان نبود به جای خانه تاریخی صفوی هم ساختمان چند طبقه‌ای مثل دیگر نقاط شهر ساخته شده بود، اما اکنون این بنا به‌عنوان یک میراث تاریخی به مکانی برای اشاعه هنر تبدیل شده است.  

این هنرمند تآکید کرد: هنر باید نشر و اشاعه پیدا کرده و جایگاه خود را در جامعه پیدا کند. ارزش هنر بسیار زیاد است، همان‌طور که اگر غذای جسم تامین نشود، انسان از بین می‌رود، بدون غذای روح هم انسان جز مرده متحرکی نیست.  

او ادامه داد: اگر نقاشی، موسیقی، سینما، تئاتر و ادبیات وجود نداشت، زندگی سخت و کسل کننده بود، هنر در فطرت انسان نهفته و حتی انسان‌های اولیه پیش از کلام در غارها نقاشی می‌کردند، اما چون ارزش آن دانسته نشده و در جامعه نشر داده نشده، مغفول مانده است.  

صمصام با تاکید بر اهمیت نشر و اشاعه هنر از طریق آثاری چون کتاب «شناسنامه»، اضافه کرد: در اصفهان هنرمندان برجسته بسیاری هستند که لازم است که هر سال ۱۰۰ کتاب از نوع کتاب شناسنامه چاپ شود؛ هرکس برای هنر قدمی کوچک بردارد کاری بزرگ انجام داده است.  

نقاش پیشکسوت اصفهان تاکید کرد: هنر به دلیل اینکه تقویت نشده و نشر پیدا نکرده، مهجور مانده است و  متأسفانه شاهد هستیم که هنرمندان بزرگ این شهر نیز ناشناس و مهجور هستند.

رسول معرک‌نژاد، از دیگر نقاشان اصفهان نیز با انتقاد از دشواری فعالیت‌های فرهنگی در شهر اصفهان، تصریح کرد: کتاب «شناسنامه» در شهری چاپ شده که انجام کار فرهنگی در آن بسیار دشوار است، این کتاب را می‌توان  جزء کتاب‌های تذکره به‌شمار آورد، کتاب‌هایی که نگارش آن‌ها از دوره صفوی آغاز شد و از آن زمان حدود ۲۰ یا ۳۰ تذکره وجود دارد که تعداد آنها در قرن چهاردهم به ۱۵۰ می‌رسد و تا اواخر دوره قاجار هرچند اندک، اما دیده می‌شود.  

او ادامه داد: شاید دلیل کاهش چنین کتاب‌هایی این بود که نیاز به تذکره‌نویسی را در خود نمی‌دیدند، در حالی که اتفاقاً اکنون چاپ چنین کتاب‌هایی برای شناخت تاریخ فرهنگ شهر، معرفی و اثبات ویژگی‌های اصفهان ضروری است.

معرک‌نژاد با بیان اینکه هنوز شناختی روی مکاتب هنری و هنرمندان اصفهانی وجود ندارد، گفت: اغلب مردم نمی‌دانند که بسیاری از بانیان سبک‌های هنری از اهالی اصفهانی بودند و این شهر در کل فلات ایران، خاص و ویژه است؛ با استفاده از کتاب‌هایی مانند کتاب "شناسنامه" می‌توان هنرمندان را معرفی کرد.

این هنرمند اصفهانی تاکید کرد: جداسازی هنرمندان پایتخت از دیگر شهرها اشتباه بزرگی است و هیچ جای دنیا این قبیل تفکیک به این شکل دیده نمی‌شود. اگر اصفهان با ارزش ویژه خود به‌عنوان قطب فرهنگی، هنری و ادبی شناخته شود، این تفکیکها بی معنی خواهد بود و این کتاب گامی در این زمینه برداشته است.


کتاب"شناس‌نامه" به همت الناز رجبیان مدیر موزه خلاقیت و معماری خانه صفوی و گالری اکنون اصفهان گردآوری شده است.
این کتاب مجموعه‌ای است که به معرفی جمعی از هنرمندان و کیور یتور‌های (نمایشگاه گردان در برگزاری یک رویداد هنری) نسل‌های مختلف هنر‌های تجسمی ایران می‌پردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار