مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: پنج اثر منقول تاریخی-فرهنگی استان در شورای ثبت میراث منقول واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناخته شد.
کد خبر: ۱۰۲۸۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ 14 February 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود:۵ اثر تاریخی- فرهنگی شامل: صندوق چوبی بقعه امامزاده شاهواروق، صندوق چوبی بقعه شاهزاده قاسم کهک، صندوق چوبی بقعه امامزاده فضل و یحیی محلات، صندوق چوبی امامزاده منصور مامونیه و سنگ فرمان شاه عباسی در انجدان در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: صندوق چوبی بقعه قاسم شاهواروق مربوط به تاریخ ۹۵۷ ق صندوق چوبی بقعه امامزاده کهک مربوط به سال ۹۲۳ ق، صندوق چوبی بقعه امامزاده منصور مامونیه به تاریخ ۹۴۷ ق و صندوق چوبی امامزاده فضل و یحیی محلات مربوط به سال ۹۷۰ ق در دوره صفوی هستند.
او با تاکید بر اینکه ثبت آثار تاریخی استان پیش‌زمینه حفظ، نگهداری و احیای بناهای تاریخی است و صیانت از میراث فرهنگی نیاکان جزئی از رسالت ملی به‌حساب می‌آید گفت: این آثار نفیس چوبی به واسطه بهره‌گیری از انواع تزئینات چوبی شامل منبت، مشبک، و ... نیز کتیبه‌های ثلث اجرا شده بر روی بدنه‌ها که شامل آیات قرآن ، ادعیه به نام واقف ، نام سازندگان و... نمونه های منحصر به فرد در هنر چوب شناخته می شوند.
مرزبان گفت: سنگ فرمان شاه عباس فرمان شاه عباس اول صفوی به شاه خلیل اله انجدانی از امامان اسماعیلیه و تیول دار انجدان است که در آن مردم انجدان از توابع دارالمومنین قم در ماه رمضان از مالیات معاف شده است.
او افزود: سنگ مذکور به شکل مثلث نا منظم و دارای کتیبه‌ای نستعلیق است که در پایان آن تاریخ ۱۰۳۶ق حک شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود برابر مواد ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات بازدارنده، جرم محسوب می‌‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار