مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه اماکن پرتردد با عدم اخذ گواهینامه ادواری استاندارد آسانسور مواجه هستند گفت: استفاده از آسانسور‌های فاقد گواهینامه ادواری ایمنی ممنوع و غیرمجاز است.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱ 19 December 2021

به گزارش تابناک همدان، محمّـــد مددی ضمن تأکید بر اینکه اماکن عمومی و پرتردد بایستی نسبت به استانداردسازی و اخذ تأییدیه ایمنی آسانسور‌های منصوبه اقدام کنند گفت: در مراکز عمومی مثل بیمارستان‌ها، مراکز خرید و ادارات با وجود داشتن تأییدیه اولیه، برای بازرسی ادواری و تمدید گواهینامه ایمنی اقدام جدی نمیکنند و بیشتر آسانسور آن‌ها فاقد گواهینامه ایمنی ادواری استاندارد هستند.

وی با تأکید بر اینکه طبق قانون، استاندارد سازی آسانسور مشمول استاندارد اجباری است گفت: استفاده از آسانسور‌های فاقد گواهینامه ایمنی ممنوع و مالکین تا زمان دریافت گواهینامه ایمنی معتبر مجاز به بهره برداری از آسانسور نیستند.

مددی در ادامه افزود: یکی از مشکلات این است که شرکت‌های سرویس و نگهدار آسانسور متأسفانه در زمان عقد قرارداد، داشتن گواهینامه ایمنی معتبر را لحاظ نکرده و بدون این مهم اقدام به عقد قرارداد سرویس و نگهداری می‌کنند لذا در صورت بروز حادثه علاوه بر مالکین، مسئولیت متوجه شرکت‌های سرویس و نگهداری نیز خواهد بود. 

وی با تأکید بر اینکه باید گواهینامه ایمنی آسانسور جزو مدارک الزام‌آور برای صدور بیمه‌نامه باشد یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر عدم همکاری و تعامل شرکت‌های بیمه‌ای است که لازم به ذکر است صدور بیمه‌نامه بدون اخذ گواهینامه ایمنی معتبر خلاف قانون خواهد بود. 

وی با بیان اینکه احتمال بروز خسارات و حوادث ناشی از آسانسور در مراکز عمومی و پرتردد زیاد است افزود: طبق قانون توسعه و تقویت نظام استاندارد، اخذ گواهینامه ایمنی برای آسانسور‌ها اجباری است و آسانسوری که گواهینامه ایمنی استاندارد ندارد باید متوقف شود و در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای مسئولیت آن بر عهده بالاترین مقام دستگاه و مدیران مراکز عمومی و مدیران ساختمان‌ها میباشد.

مددی در پایان خاطر نشان کرد: طی هشت ماهه سال جاری ۶۲۰ گواهینامه ایمنی آسانسور صادر شده است و از هم استانی‌های عزیز تقاضا نمود که با ارسال کد شناسه ۱۰ رقمی نصب شده در کابین آسانسور به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ از وضعیت تأییدیه آن مطلع گردند.
 
منبع: روابط عمومی اداره کل استاندارد استان همـــدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار