وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در نشست با فعالان صنایع دستی اصفهان به برگزاری جلسه با رییس جمهور پیش از ورود به اصفهان اشاره کرد و گفت: با موافقت رئیس‌جمهور، اعتبارات مرمتی آثار تاریخی اصفهان سال آینده افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۱۰۱۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶ 10 December 2021

عزت‌الله ضرغامی از وجود دو هزار اثر از بین ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت ملی کشور در استان اصفهان خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت بودجه ی مرمت آثار تاریخی، به این نتیجه رسیدیم که بودجه‌های کنونی، به هیچ عنوان، کفافِ حفاظت از این آثار ارزشمند را نمی‌دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اینکه ایران از نظر درآمدِ صنعت گردشگری از همه کشور‌های حوزه خلیج فارس عقبتر است، اشاره کرد و گفت: ۶ میلیارد دلار در بهترین شرایط کشور قبل از کرونا رقم بالایی در مقابل ۱۰۰ میلیارد اسپانیا نیست.

وی به موضوع بیمه هنرمندان اشاره کرد و گفت: اکنون در حال تفکیک هستیم؛ می‌بایست بررسی شود در اصفهان چه تعداد بیمه نیستند؟

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر تاسیسِ بازارچه مناسب برای فروش صنایع دستی در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر، شیک‌ترین بازارچه در موزه فرش تهران برای این کار در نظر گرفته شده که در بهترین جای تهران است و مراجعان بسیاری دارد.

وی با تاکید بر کاربردی شدنِ صنایع دستی گفت: هر چند صنایعِ تزئینی هم مهم است و من آن‌ها را نفی نمی‌کنم، ولی اگر بخواهیم مانند کشور چین، صنایع دستی‌ِ کشور را به دنیا صادر کنیم، ابتدا باید کاربردی باشد، بسته‌بندی خوب داشته باشد و برند سازی شود.

عزت‌الله ضرغامی با تاکید بر اینکه باید در دنیا برند صنایع دستی ایران معروف شود، گفت: در جهان، ۲۶ اثر ثبت جهانی دارند که دو مورد از آن‌ها متعلق به اصفهان و دو مورد دیگر مشترک است؛ به عنوان مثال، فرش کاشان یک سبک جهانی شده، پس این برند است که باید در تمام دنیا معروف شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه باید در بخش صنایع دستی کاربردی، ایده و پیشنهاد داده شود، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی برخی مردم پول نان شب ندارند و اگر پول به دست بیاورند نان می‌خرند و در نتیجه صنایع دستی تزئینی از سبد خرید تعداد زیادی از خانواده‌ها حذف می‌شود و باید روی صنایع کاربردی مانور بیشتری داده شود.

وی، تامین مواد اولیه مناسب برای هنرمندان را امری ضروری دانست و گفت: باید فلزات گرانبها از جمله طلا، نقره و مس را که مواد اولیه بیشتر صنایع است، با یک مدیریت صحیح در صنفِ صنایعِ دستی با قیمت مناسب در اختیار هنرمندان بگذاریم و هنرمندان با مواد اولیه با کیفیت و ارزان تولیدات خود را تهیه کنند، اما باید مواظب دلالان باشیم که از این فلزات یارانه‌ای که متعلق به هنرمندان است سوء استفاده نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :