منجمان می‌گویند که زحل اکنون به عنوان کره‌ای که بیشترین اقمار را در منظومه شمسی دارد شناخته می‌شود و از سیاره مشتری پیشی گرفته است.
کد خبر: ۱۰۰۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 14 November 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: گروهی از منجمان ۲۰ قمر تازه را در مدار سیاره حلقه‌دار زحل (کیوان) کشف کرد که مجموع قمر‌های آن را به ۸۲ می‌رساند؛ اين در حالی است که سياره مشتری ۷۹ قمر دارد.

این قمر‌ها با استفاده از تلسکوپ سوبارو در موناکی از جزایر هاوایی کشف شد. تمامی اجرام کشف شده در مدار زحل حدود ۵ کیلومتر قطر دارند و ۱۷ عدد از آن‌ها "رو به عقب" دور سیاره می‌گردند که به حرکت "مخالف‌گرد" معروف است.
سه قمر دیگر به اصطلاح "موافق‌گرد" هستند که همان جهت حرکت وضعی زحل (به دور محورش) است.
دو عدد از اقمار موافق‌گرد مدار خود را طی دو سال کامل می‌کنند. اقمار دورافتاده‌تر مخالف‌گرد و یکی از قمر‌های موافق‌گرد هر کدام ظرف بیش از سه سال مدارشان را کامل می‌کنند.
دکتر اسکات شپرد از موسسه کارنگی برای علوم در واشنگتن دی سی که این گروه را هدایت می کند گفت: مطالعه مدار این قمر‌ها می‌تواند سرمنشاء آن‌ها و همچنین اطلاعاتی درباره شرایط محیط کیوان به هنگام تولد این سیاره را آشکار کند.
وی ​افزود: از اواسط دهه ۱۹۹۰ مشتری دارای بیشترین اقمار شناخته می‌شد. به نظر می‌رسد اقمار دورافتاده در مجموعه تازه در سه گروه متمایز از نظر زاویه مداری تقسیم شده باشند.
منجمان تصور می‌کنند ماه‌های مخالف‌گرد و موافق‌گرد قطعات به جا مانده از سه جرم بزرگ‌تر باشند که در اثر برخورد‌هایی خرد شده‌اند. یکی از اقمار مخالف‌گرد دورافتاده‌ترین قمر شناخته شده کیوان است.
دکتر شپرد گفت: زاویه مداری این اقمار با کیوان خیلی شدید است و خیلی از آن دور هستند، برای همین گمان نمی‌کنیم همزمان با کیوان تشکیل شده باشند بلکه به نظر ما به دام جاذبه آن افتاده‌اند.
این یافته‌ها با استفاده از الگوریتم‌های محاسباتی در مورد داده‌هایی که از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ جمع آوری شده بود ممکن شد. دکتر شپرد گفت: با استفاده از این قدرت تازه رايانه ای، توانستم این ۲۰ شی که فکر می‌کردیم اقمار کیوان است را رسما به مدار‌های اطراف سیاره ربط دهم.
گروه اصلی منجمان شامل دکتر شپرد، دیوید یویت از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و یان کلاین از دانشگاه هاوایی بود.
دکتر شپرد می‌گوید احتمالا اقمار بیشتری دور این سیاره هست که هنوز کشف نشده است و البته کشف آن‌ها نیازمند تلسکوپ‌های بزرگتر خواهد بود.

برچسب ها: زحل ، قمر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار