کد خبر: ۱۰۰۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱ 25 October 2021

به گزارش رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در بنگلادش، دکتر ام زاهد حسن تاپوش، دانشمند بنگلادشی روز شنبه (16 اکتبر) از آمریکا برای دریافت جایزه "مصطفی" عازم ایران شد. او چند روزی در ایران خواهد ماند. این جایزه در روز تولد پیامبر اعظم (ص) اهدا می شود.
"محمد جمیل حسن دورجای"، برادر کوچکتر دکتر زاهد حسن تاپوش و دبیر کل مشترک حزب عوامی لیگ در منطقه گازی پور، این اطلاعات را تایید کرد. او گفت: «روز جمعه (15 اکتبر) با برادرم صحبت کردم. بلافاصله پس از دریافت جایزه، دولت ایران طی نامه ای به برادر او اطلاع داده.

اخیرا، دکتر زاهد حسن تاپوش فیزیکدان بنگلادشی نامزد دریافت جایزه "مصطفی" از سوی سازمان OIC شد. این سازمان که دومین سازمان جهانی پس از سازمان ملل متحد است، به طور مشترک وی را برای دریافت جایزه در سال 2021 به دلیل سهم خود در فیزیک نامزد کرد. این جایزه در 13 اکتبر اعلام شد.
دکتر زاهد حسن که استاد و محقق دانشگاه پرینستون در ایالات متحده است با یک دانشمند ایرانی به نام کامران وفا مشترکا این جایزه را دریافت کرد. ارزش این جایزه بیش از چهار کرور [40 میلیون] تاکا است.
جمیل حسن دورجای گفت: برادرش زاهد حسن تاپوش فارغ التحصیل دبیرستان پسرانه دولتی دانموندی و داکا کالج در پایتخت است. او در امتحان متوسطه در سال 1986 در بین دانش آموزان کل استان داکا دوم شد. در سال 1388 در امتحان دیپلوم در همین استان رتبه اول را کسب کرد. در کودکی، پدر ملت بانگاباندو شیخ مجیب رحمان، زاهد حسن را در آغوش گرفته و به پدرش گفته بود: "پسرت روزی نامی برای خود در جهان خواهد ساخت." امروز اعضای خانواده او این جمله بانگاباندو را به یاد می آورند.
زاهد حسن تاپوش پسر ارشد مرحوم محمد رحمت علی، وزیر سابق دولت و نماینده پارلمان از حوزه انتخاباتی گازی پور -3 و عضو شورای مشورتی عوامی لیگ بود. خانه او در شهر گازی پور در نزدیکی شهر داکا است.
اهدای جایزه مصطفی در ایران در سال 2015 آغاز شد. این جایزه به عنوان نوبل در جهان اسلام شناخته می شود. این جایزه برای مشارکت در چهار بخش از جمله فناوری اطلاعات، پزشکی و فناوری نانو اعطا می شود.
چند سال پیش گروهی از دانشمندان دانشگاه پرینستون در ایالات متحده به سرپرستی ام زاهد حسن پس از ۸۵ سال انتظار «ذره فرمیون ویل» را کشف کرده بودند. از طریق این کشف نام او در سطح دانشمندان ایالت متحده در دستاوردهای فیزیک شناخته شد. او جایزه ارنست اورلاندو لارنس 2020 را از وزارت انرژی ایالات متحده برای کمک های برجسته خود در فیزیک دریافت کرد.
قمر الحسن مامون، استاد فیزیک دانشگاه داکا، در فیس بوک نوشت که دانشمندان به همه مذاهب و به همه کشورهای جهان تعلق دارند. کار دانشمندانی از جمله نیوتن، آلبرت انیشتین، عبدالسلام، استیون هاوکینگ برای مردم جهان در طول اعصار مفید خواهد بود. دکتر زاهد حسن از این قاعده خارج نیست. او ابراز تاسف کرد که بنگلادش حتی تا امروز نتوانست این دانشمندان ارزنده خود را بشناسد و به او پاداش بدهد. در حقیقت، در بنگلادش هیچ بنیادی برای اهدای جایزه ای به این اندازه برای پاداش دادن به دانشمندان تشکیل نشده است./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار