جای جوش یکی از علل شایع لکه‌های پوستی در نوجوانان جوان است که به طور عمده پس از درمان آکنه بوجود می‌آید که برای درمان باید روغن گل رز را ۲ تا ۳ بار در روز روی محل زخم بمالید و از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید.
کد خبر: ۹۹۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵ 05 October 2021

به گزارش تابناک سمنان، لکه‌های تیره روی پوست، شایع‌ترین لک است که در اثر قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید در طول زمان ایجاد می‌شود.

اشعه خورشید تولید ملانین را تحریک می‌کند و رنگدانه‌ای که به پوست رنگ می‌دهد اما تغییرات هورمونی، دارو‌ها و سایر عوامل بر روی ملانوسیت‌ها تأثیر می‌گذارد که باعث ایجاد لک در صورت یا بدن می‌شود.

در این قسمت به بررسی ۸ نوع شایع از لکه‌های پوستی می‌پردازیم.

 

۱-لکه‌های تیره پوست

 

ملاسما ناحیه‌ای تیره است که روی صورت، نزدیک استخوان گونه و پیشانی ظاهر می‌شود و در دوران بارداری یا یائسگی بسیار شایع است، زیرا با تغییرات هورمونی ارتباط تنگاتنگی دارد. در این حالت این سلول‌های پوست را تحریک می‌کنند که مناطق تیره تری را روی قسمت‌های خاصی از صورت باقی بگذارند. این موارد معمولاً هنگامی ظاهر می‌شوند یا بدتر می‌شوند که فرد در معرض آفتاب قرار گیرد.

شیوه درمان: روزانه از کرم ضد آفتاب با حداکثر فاکتور حفاظتی استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و همچنین منابع گرما خودداری کنید، به عنوان مثال از سوار شدن در اتومبیل‌های داغ پارک شده در زیر نور آفتاب یا استفاده از فر اجتناب کنید. علاوه بر این، بهتر است از کرم یا پماد برای روشن شدن پوست استفاده شود.

 

۲-لکه‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض خورشید

 

لک‌های ناشی از آفتاب بیشتر در افراد روشن با پوست روشن رخ می‌دهد که بدون کرم ضد آفتاب بسیار در معرض نور خورشید هستند. دست‌ها، بازو‌ها، صورت و گردن بیشترین آسیب را به بدن می‌بینند این لکه‌ها بیشتر پس از ۴۰ سالگی ظاهر می‌شوند، اما ممکن است در افراد جوان نیز بروز کنند.

شیوه درمان: سبک‌ترین و سطحی‌ترین آن‌ها را می‌توان با لایه برداری هر ۲ هفته از بین برد. هنگامی که تعداد لکه‌ها بیشتر است، توصیه می‌شود برای تجویز مناسب‌ترین محصولات به متخصص پوست مراجعه کنید. این مهم است، زیرا در صورت داشتن بسیاری از لکه‌های این نوع، شما بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستید از کرم‌های سفید کننده ممکن است گزینه خوبی باشد، اما درمان‌های زیبایی مانند لیزر، نور پالس و لایه برداری نیز نتایج فوق العاده‌ای دارد.

 

۳-لکه‌های قرمز روی پوست

 

درماتیت با لکه‌های قرمز روی پوست خود را نشان می‌دهد، ممکن است در نتیجه شروع حساسیت باشد و می‌تواند باعث لکه‌های قهوه‌ای در پوست شود که خارش دارد .ممکن است بعد از خوردن غذا‌های حساسیت زا مانند میگو، توت فرنگی یا بادام زمینی، پس از استفاده از محصولات پوستی ظاهر شود.

شیوه درمان: ممکن است یک کرم مبتنی بر استروئید تجویز شود و باید دو بار در روز تا زمان برطرف شدن علائم استفاده شود. توصیه می‌شود برای تشخیص علت حساسیت با متخصص پوست مشورت کنید تا در آینده از تماس با عامل ایجاد کننده این حساسیت اجتناب کنید.

لکه‌های قرمز روی پوست

 

۴-لکه ناشی از قارچ

 

لکه‌های سفید روی پوست، که به عنوان pityriasis versicolor نیز شناخته می‌شوند، به دلیل عفونت ناشی از قارچ ایجاد می‌شوند، که باعث ظاهر شدن چند لکه سفید روی پوست می‌شود. با گذشت زمان، این بیماری از طریق پوست گسترش می‌یابد. علت این بیماری، قارچی است که در پوست انسان زندگی می‌کند و به مقدار زیادی قابل کنترل است، اما هنگامی که سیستم ایمنی فرد دچار اختلال می‌شود، معمول است که این قارچ روی پوست تکثیر بیشتری پیدا کند و باعث ایجاد لکه‌های سفید شود.

شیوه درمان: در این حالت، توصیه می‌شود که کرم ضد قارچ را روی پوست، ۲ بار در روز، به مدت ۳ هفته استفاده کنید. وقتی ناحیه‌ای که نیاز به درمان دارد بسیار وسیع است و تمام قسمت‌های پشت را درگیر می‌کند، ممکن است لازم باشد که از دارو‌های ضد قارچ خوراکی مانند فلوکونازول تحت نظر پزشک استفاده شود.

 

۵-لکه ناشی از برخورد لیمو با پوست

 

فیتوفوتودرماتیت نام علمی ضایعات پوستی ناشی از لیمو است. اگر فردی با لیمو تماس داشته باشد و بلافاصله بعد از آن در معرض آفتاب قرار گیرد، به نظر می‌رسد. پوست واکنش نشان می‌دهد و ممکن است سوختگی یا لکه‌های کوچک تیره در پوست، به ویژه در دست‌ها ظاهر شود.

شیوه درمان: توصیه می‌شود پوست را کاملاً بشویید، ۳ تا ۴ بار در روز کرم با هیدروکینون بمالید و از استفاده از محصولاتی مانند عطر یا لوازم آرایشی بر روی پوست آسیب دیده خودداری کنید. مهم است که برای درمان موثر همیشه از کرم ضد آفتاب در ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

 

-لکه‌های ناشی از دیابت

 

Acanthosis nigricans نام علمی لکه‌های تیره‌ای است که در اطراف گردن، چین‌های پوست، زیر بغل و زیر سینه در افرادی که مقاومت به انسولین یا دیابت دارند ظاهر می‌شود. اگرچه نادر است، اما ممکن است در افراد مبتلا به سرطان نیز رخ دهد.

شیوه درمان: بیمار باید وزن خود را کاهش دهد، زیرا این امر، هرگونه درمان را برای استانداردسازی رنگ پوست تسهیل می‌کند.

مشکلات پوستی

 

۷-بیماری پیسی

 

بیماری پیسی بیماری‌ است که منجر به بروز لکه‌های سفید روی پوست می‌شود، به ویژه در مکان‌هایی مانند آرنج، زانو، صورت، پا و دست. بیماری پیسی می‌تواند در هر سنی ظاهر شود و علل آن هنوز مشخص نیست.

شیوه درمان: توصیه می‌شود برای شروع درمان مناسب با توجه به هر مورد، با متخصص پوست مشورت کنید. کرم‌هایی رنگ پوست نیز می‌توان استفاده کرد، اما استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ضروری است، زیرا پوست روشن بیشتر به سرطان پوست مبتلا می‌شود.

 

۸-لکه‌های ناشی از آکنه

 

جای جوش یکی از علل شایع لکه‌های پوستی در نوجوانان جوان است که به طور عمده پس از درمان آکنه بوجود می‌آید.

شیوه درمان: یک درمان خوب برای یکنواخت کردن رنگ پوست این است که روغن گل رز را ۲ تا ۳ بار در روز روی محل زخم بمالید و از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید. علاوه بر این، کنترل چربی پوست با درمان‌های ضد آکنه نیز مهم است. هنگامی که فرد دیگر هیچ گونه جوش سرسیاه یا جوش ایجاد نمی‌کند، ممکن است درمان‌هایی برای روشن شدن پوست تجویز شود، مانند کرم‌های حاوی اسید، لایه برداری با اسید‌ها، میکرونیدلینگ و درمان‌های زیبایی مانند لیزر یا نور پالس.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار