ال کلاسیکوی غرب آسیا در دبی؛
دیدار استقلال و الهلال، نبرد دو تیم محبوب غرب آسیا و پرافتخارترین تیم‌های خاورمیانه است.
کد خبر: ۹۹۳۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ 13 September 2021

به گزارش تابناک سمنان سه دهه از اولین تقابل استقلال و الهلال در رقابت های آسیایی سپری می شود. آبی پوشان روزهای تلخ و شیرین زیادی را برابر این نام خاطره انگیز و عربستانی سپری کرده اند؛ از شکست در فینال آسیا تا هت تریک در کسی پیروزی برابر الهلال.

 

جالب اینجاست اولین پیروزی استقلال برابر الهلال، در چهارمین تقابل با این تیم در سال 1377 و با درخشش فرهاد مجیدی رقم خورد و حالا ستاره آن روزهای استقلال، فردا شب هدایت این تیم را برابر ستاره های گران قیمت الهلال به عهده خواهد داشت. مرور تاریخ نشان می دهد حتی در این شرایط دشوار نیز رقم زدن معجزه از سوی فرهاد و شاگردانش غیرممکن نیست.

 

24 آذر 1370؛ اولین جدال به سود الهلال

 
اولین بار این دو تیم پرافتخار در آذر ماه 1370 و در مرحله گروهی به مصاف یکدیگر رفتند که الهلال پیروز آن دیدار لقب گرفت. استقلال که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پای به مسابقات گذاشته بود، در آن مسابقه فرصت های بسیار خوبی را از دست داده و در نهایت با تک گل یوسف الثنایان مغلوب حریف عربستانی شد.

 

آبی پوشان که تنها چند ماه قبل برای دومین بار موفق به فتح جام باشگاه های آسیا شده بودند، در نهایت به سلامت از این مرحله عبور کرده و دوباره موفق به راهیابی به بازی فینال شدند.

 

اول دی ماه 1370؛ حسرت تاریخی از دست دادن ستاره سوم

 

هفت روز بعد اما در دیدار فینال بهترین فرصت برای انتقام استقلال و البته کسب ستاره سوم فرا رسیده بود. آبی پوشان که با تک گل امیر هاشمی مقدم در نیمه اول در آستانه کسب پیروزی در فینال قرار گرفته بودند، در اواخر بازی و روی اشتباه احمدرضا عابدزاده دروازه خود را باز شده دیدند تا مسابقه به ضربات پنالتی کشیده شود.

 

اما این بار استقلال در ضربات پنالتی بدشانس بود و از دست رفتن ضربات رضا حسن زاده، عبدالصمد مرفاوی و عباس سرخاب و البته ناکامی عابدزاده در کاری که در آن تخصص داشت، باعث شد این تیم در عین برتری جام را از دست داده و الهلال نیز برای اولین بار قهرمان آسیا شود.

 

4 آذر 1375؛ فرصت رسیدن به فینال از دست رفت

 

اما پنج سال بعد و در روزهای ابتدایی حضور ناصر حجازی روی نیمکت استقلال و جدایی منصور پورحیدری، این بار استقلال در سالی که نوف باخور ازبکستان را به شکلی دراماتیک حذف کرده بود، در نیمه نهایی جام برندگان جام به مصاف الهلال رفت.

 

عجیب اینجاست ویزای مهدی پاشازاده و محمود فکری برای سفر به عربستان صادر نشد و استقلال بدون دو ستاره مهم خود مجبور به برگزاری این دیدار حساس شد. 120 دقیقه تلاش دو تیم نتیجه ای به همراه نداشت و دوباره تکلیف تقابل استقلال و الهلال در ضربات پنالتی معلوم می شد. پنالتی های بهروز پرورش ‌خواه، ادموند اختر، جواد زرینچه و علیرضا منصوریان از دست رفت تا در شب بد استقلال، فرصت رسیدن به فینال و کسب اولین قهرمانی در جام برندگان را از دست برود.

 

 

6 اسفند 1377؛ طلسم الهلال با درخشش فرهاد شکست

 

اما این بار نوبت تقابل این دو تیم در مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا فرا رسید. تیم آماده ناصر حجازی در اولین دیدار و در امارات به مصاف الهلال مدعی رفته و به یک پیروزی شیرین دست یافت. در دقایق ابتدایی بازی بود که فرهاد مجیدی 21 ساله در حالتی دشوار و با ضربه ای تماشایی موفق به گلزنی شد و استقلال پیش افتاد.

 

در ادامه ضربه سیروس دین محمدی از سمت چپ با اشتباه دروازه الهلال وارد دروازه شد تا استقلال با تکیه بر این دو گل  و علیرغم 10 نفره شدت و اخراج رضا حسن زاده، بالاخره برابر الهلال در چهارمین تقابل به پیروزی برسد. در ادامه استقلال با غلبه بر دالیان در نیمه نهایی به فینال هم رسید، اما در اردیبهشت 78 و در مقابل چشم 120 هزار هوادار استقلالی در تهران مغلوب جوبیلو ایواتا شد تا در حسرت کسب سومین ستاره بماند.

 

21 اسفند 1381؛ سوفا کابوس استقلال شد

 

استقلال و الهلال در اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا و در مرحله گروهی به مصاف یکدیگر رفتند. تیم مستاصل و شکننده رولند کخ بعد از برتری در اولین دیدار برابر السد، در شریطی به مصاف الهلال رفت که دو بار در جریان مسبقه با گل های علی سامره و یدالله اکبری از حریف پیش افتاد.

 

 

اما سوفو، ستاره نماینده عرستان در آن دیدار در برابر استقلال موفق به ثبت هت تریک شده و کار حریف را تمام کرد. در نهایت و در روزی که وحید شمسایی تنها بازی خود در زمین چمن برای استقلال را انجام داد، این تیم مغلوب الهلال شده و در ادامه و با شکست مقابل العین، خیلی زود با لیگ قهرمانان آسیا وداع کرد.

 

14 فروردین 1392؛ بازگشت فراموش نشدنی با ژنرال

 

 

سریال نبردهای دو تیم در مرحله گروهی ادامه یافت و این بار و در اوایل سال جدید تیم پرستاره و آماده امیر قلعه نویی در عربستان و در مرحله گروهی مهمان الهلال بود. در شبی که مهدی رحمتی با لباس سبز خود نمایش خیره کننده ای داشته و بارها در برابر موقعیت های حریف ایستادگی کرد، استقلال با لباس طوسی و خاص خود بازگشتی فوق العاده را در عربستان رقم زده و با گل های پژمان منتظری و آرش برهانی موفق به کسب پیروزی شد.

 

تیم امیر قلعه نویی که در آن فصل در اوج قرار داشت، اولین پیروزی استقلال در عربستان برابر الهلال را رقم زد و مجتبی جباری در بهترین روزهای دوران ورزشی خود با ارسال دو پاس گل تماشایی، معمار برتری به یادماندنی تیمش لقب گرفت.

 

 

20 فروردین 1392؛ شکست  خانگی در روز عصبانیت امیر

 

اما یک هفته بعد نوبت تقابل دوباره این دو تیم پرافتخار در استادیوم آزادی و در مقابل چشم خیل فراوانی از هواداران استقلال فرا رسید. اما بر خلاف بازی رفت، استقلال در آن مسابقه به شکل عجیبی بدشانس بود و فرصت های فراوانی را در خانه برای گلزنی از دست داده و در نهایت روی یک غافلگیری با یک گل مغلوب حریف شد.

 

 

برخی هواداران استقلال در شرایطی که این تیم در کورس قهرمانی لیگ هم قرار داشت به عملکرد این تیم اعتراض کردند که با دلخوری شدید امیر قلعه نویی همراه شد. در نهایت استقلال آن فصل بعد از سال ها به مرحله نیمه نهایی هم راه یافت و البته با شکست در دو دیدار رفت و برگشت برابر اف سی سئول، شانس کسب عنوان قهرمانی را از دست داد.

 

1 اسفند 1396؛ پیروزی بزرگی که کسی انتظارش را نداشت

 

باز هم تقابل این دو پرافتخار در ماه اسفند. آبی ها در سالی که فصل را افتضاح آغاز کرده و در همان اوایل فصل شاهد تغییر در کادر فنی هم بودند، در گروه مرگ غوغا به پا کرده و موفق به دبل الهلال شدند. این بار استقلال متحول شده با وینفرد شفر در شرایطی به مصاف الهلال رفت که با توجه به نتایج درخشان حریف، کمتر کسی تصور می کرد آبی پوشان حتی موفق به کسب امتیاز هم بشوند.

 

 

اما استقلال به خوبی جریان بازی را اداره کرده و در نهایت ضربه مامه تیام، ستاره جدید و سنگالی استقلال بعد از برخورد به مدافع الهلال وارد دروازه این تیم شد و البته گل نیز به نام عبدالله الحفیظ ثبت شد. اما در نهایت استقلال موفق به کسب یک پیروزی شیرین و غیرمنتظره با سرمربی آلمانی خود برابر رقیب پرستاره شد.

 

27 فروردین 1397؛ بردن مثل آب خوردن

 

در دیدار برگشت نیز قصه دیدار رفت تکرار شد و تیم شفر با همان استراتژی منطقی خود موفق به غلبه بر رقیب دیرینه با یک گل شد. این بار وریا غفوری که با ورود این سرمربی باتجربه اوج گرفته و بهترین بازی های دوران ورزشی خود را ارائه می داد، تنها گل برتری بخش استقفلال را به ثمر رساند و آبی پوشان همین نتیجه را تا پایان حفظ کردند.

 

 

در نهایت استقلال در آن فصل و به شکلی غیرمنتظره در گروه مرگ صدرنشین شده و در مرحله بعد نیز ذوب آهن را حذف کرد تا به یک چهارم برسد. اما به یکباره تیم آماده شفر از هم پاشید و آنها با قبول شکست در دیداری نزدیک در مقابل السد آماده در مرحله بعد، از رسیدن به نیمه نهایی و تقابل با پرسپولیس برای اولین بار در آسیا بازماندند.

 

19 فروردین 1398؛ هت تریک برابر رقیب دیرینه تکمیل شد

 

یک سال بعد دوباره نوبت تقابل این دو تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا فرا رسید. وینفرد شفر که سال گذشته خود را متخصص برتری در بازی های بزرگ نشان داده بود، بعد از دو نتیجه ضعیف در لیگ، شکست در دربی و تساوی برابر سایپا و در واقع از دست دادن شانس قهرمانی در لیگ، یک بار دیگر تیمش را در دیدار مقابل الهلال هدایت می کرد.

 

اما استقلال باز هم در آسیا و برابر رقیب قدیمی خود درخشان ظاهر شده و این بار با گل های علی کریمی و پژمان منتظری 1-2 پیروز شد. مدافع جنوبی استقلال بعد از چند سال دوباره دروازه الهلال را باز کرد تا این تیم در سومین دیدار خود در مرحله گروهی بالاخره به اولین پیروزی خود دست پیدا کند.

 

 

3 اردیبهشت 1398؛ شکست تلخ در شب بدشانسی

 

اما آخرین تقابل دو تیم استقلال و الهلال در دور برگشت همان سال رخ داد و این بار استقلال برای تکرار دبل خود بدشانس بود. الهلال در اوایل نیمه دوم و با ضربه تماشایی سباستین جووینکو به گل برتری دست یافت و اگرچه دو دقیقه بعد 10 نفره هم شد، اما در نهایت توانست تا پایان مسابقه برتری خود را حفظ کرده و صدرنشیتی خود در گروه را استمرار بخشد.

 

 

استقلال با هدایت شفر در آن مقطع عجیب در شرایطی مقابل الهلال مغلوب شد که تا چند هفته قبل از بخت مناسبی برای قهرمانی در لیگ برتر و صعود از مرحله گروهی در آسیا برخوردار بود، اما شکست نوروزی در دربی برابر پرسپولیس همه چیز را خراب کرد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار