معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: برنامه ریزی به منظور اجرای عملیات نهالکاری در سطح ۴۵۰ هکتار از اراضی استان سمنان انجام شده است.
کد خبر: ۹۹۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶ 12 September 2021
 

به گزارش تابناک سمنان علی اصغرجلالی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: ۲۰۰ هکتار اجرای طرح زراعت چوب در دستور کار قرار دارد که در صورت وجود منابع آب مازاد در اراضی ملی و مستثنیات قابل اجرا است.

او ادامه داد: به منظور اجرای طرح زراعت چوب نیاز به ۱۰۰ هزار اصله نهال گونه‌های با رشد سریع است که با توجه به کمبود این نهال‌ها در استان مقرر شد تا بخشی از نهال‌های مورد نیاز از سایر استان‌ها تأمین شود.

جلالی با بیان اینکه درختکاری در استان تنها به اسفند ماه و روز درختکاری منتهی نشده است، افزود: بعد از انتخاب محدوده‌های مستعد برای جنگل کاری و توسعه جنگل، با مشارکت آبخیزنشینان و جوامع محلی که در قالب تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی وآبخیزداری سازماندهی شده اند و همچنین پیمانکاران بخش خصوصی عملیات جنگل کاری و غنی سازی جنگل با بذر و نهال از گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم منطقه در سطح استان انجام می‌شود.

او بیان کرد: با توجه ظرفیت قانونی ایجاد شده با استناد بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور برای تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی شامل فارغ‌التحصیلان و بهره‌برداران محلی شهرستان، مجوز لازم صادر و از آن‌ها در عملیات‌های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده شده است.

جلالی با بیان اینکه راهکار‌های مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می‌شود، گفت: یکی از موثرترین راه‌ها برای تأمین مواد اولیه کارخانجات صنایع چوب کشور و تأمین درآمد برای ساکنان روستاها، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت درختان سریع الرشد و بهره‌برداری از آن‌ها است.

او افزود: با زراعت چوب می‌توان از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، درآمدزایی داشت همچنین چوب مورد نیاز بازار را تامین و اشتغالزایی کرد، چون در واقع کاشت درختانی مانند صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود.
 
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار