معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی سمنان گفت: در ۵ ماه نخست امسال ۹۲۳ میلیارد تومان خسارت به دلیل سرمازدگی، خشکسالی و سیل به باغات استان وارد شده است.
کد خبر: ۹۹۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷ 08 September 2021
 


به گزارش تابناک سمنان خدابخش، عرب معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی سمنان در رابطه با میزان خسارت وارده به باغات استان بر اثر عوامل تهدید آمیز سیل و خشک سالی و سرمازدگی گفت: مجموع این عوامل خسارات فراوانی را به باغات استان وارد کرده است و در ۵ ماه نخست امسال سرمازدگی ۱۴۴ میلیارد تومان، خشک سالی ۷۳۶ میلیارد تومان و سیل ۴۳ میلیارد تومان خسارت در باغات استان به جای گذاشته است.

عرب در ادامه افزود: سازمان جهاد کشاورزی در چارچوب وظایف خود در مقابله با بحران‌ها و مخاطرات توصیه‌هایی را به کشاورزان در مورد استفاده از اقلام مقاوم در برابر سرمازدگی، سرشاخه کاری و توصیه اکید به کشاورزان در رعایت اصول تغذیه انجام داده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان درمورد راهکار‌های نوین و سنتی مقابله با سرمازدگی اذعان کرد: استفاده از طرح سایه بان به عنوان یک راهکار نوین در دست بررسی است و هنوز نمی‌توان در مورد آن نظر قطعی داد و از سوی دیگر روش سنتی آب ریختن روی درخت برای محافظت از آن هب هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و پایه و اساس علمی ندارد.

او همچنین تصریح کرد: استفاده از وسایل گرمایشی در باغ به عنوان یک راهکار سنتی هنوز قابل استفاده است و ازنظر کارشناسی منعی ندارد و همچنین روش آب پاشی پای درختان نیز توصیه می‌شود.

عرب بابیان اینکه ۸۰ درصد باغات استان صنعتی و مهندسی شده هستند، تصریح کرد: رویکرد جهاد کشاورزی حفظ باغات سنتی است و با توجه به اینکه مساحت آن‌ها کمتر از یک هکتار است هزینه کرد استفاده از آبیاری نوین صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از استخر‌های ذخیره آب برای این باغات توصیه می‌شود.
 
 
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار