حجت الاسلام سید مجتبی حسینی‌یمین :
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نحسی ماه صفر پایه و اساس دینی ندارد، گفت: نحسی ماه صفر به خاطر وقوع رحلت پیامبر در همین ماه است و البته این شوم و نحسی مربوط به همان سال رحلت پیامبر بوده و یک امر فراگیر برای سال‌های بعد نیست.
کد خبر: ۹۹۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ 08 September 2021

نحسی ماه صفر  مربوط به همان سال رحلت پیامبر بوده و اصلا پایه و اساس دینی ندارد!

 

 

 به گزارش تابناک سمنان حجت الاسلام سید مجتبی حسینی‌یمین با بیان اینکه نحسی ماه صفر بین مردم معروف شده است به طوری که آن را ماه سنگینی می‌دانند،  گفت: در این ماه مردم بیشتر صدقه می‌دهند،‌ از سفر کردن پرهیز می‌کنند و حتی عمل خواستگاری را به تعویق می‌اندازند.

وی با بیان اینکه اعتقاد به نحوست ماه صفر درونی شده است ولی باید مسئله سعد و نحس بودن ایام باید براساس آیات قرآن و روایات مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: البته برخی به آیات 19 و 20 سوره قمر و آیه 16 سوره فصلت که مربوط به عذاب قوم ثمود و عاد است،‌ اشاره دارند.

 این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای پاسخ به این سوالات و شبهات بهتر است نظر مراجع و علمای ربانی را در نظر بگیریم نه آنچه که عموم مردم برداشت می‌کنند و به کار می‌گیرند.

وی ادامه داد:  علامه طباطبایی در جلد 19 تفسیرالمیزان خود به طور مفصل به سعد و نحس بودن ایام پرداخته است  و معتقد است که از نظر عقلی نمی‌توان در مورد سعد و نحس بودن ایام به نتیجه رسید زیرا اجزای زمان همه مثل هم هستند و آن نحسی برای قوم ثمود و عاد در همان روز و در همان سال بوده و مربوط به سال‌های بعد و ماه بعد نمی‌شود.

حسینی‌یمین با اشاره به اینکه نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی بوده که در آن زمان رخ داده است،‌ خاطرنشان کرد: مثلا نحسی ماه صفر به خاطر وقوع رحلت پیامبر در همین ماه است و البته این شوم و نحسی مربوط به همان سال رحلت پیامبر بوده و یک امر فراگیر برای سال‌های بعد نبوده است.

وی به برخی روایات و نقل قول‌ها در میان مردم در خصوص  سعد و نحس بودن و قمر در عقرب بودن روز‌ها،‌ نحوست ماه صفر و توجه به این مطالب اشاره کرد و افزود: عده‌ای از مردم متأسفانه برنامه زندگی خود را براساس همین مطالب تنظیم می‌کنند،‌ حتی برای  برای بچه‌دار شدن.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مجموعه آثار استاد شهید مطهری‏‌ جلد 25 صفحه ‏‌‌408 نجوم را به دو قسمت نجوم ریاضی و نجوم احکامی تقسیم کرده ‌گفت‌: نجوم احکامی از طرف ائمه(ع) رد شده است و منبع دینی ندارد و دین را باید از سرچشمه آن یاد بگیرم.

وی گسترش فعالیت دعانویس‌ها در یک جامعه دینی و رجوع مردم برای رفع گرفتاری‌هایشان به دعانویس‌ها را مایه تأسف خواند و ادامه داد: این دعا دو دسته دارد یکی براساس آیات قرآن و دعاهای مرسوم است، ولی برخی دیگر براساس سحر و جادو بوده که از نظر عرفی و شرعی مردود است و حتی رجوع به این افراد نیز حرام است.

حسینی‌یمین به نقل داستانی از امام جعفر صادق(ع)‌ پرداخت و ادامه داد: عبدالملک بن اعین برادر زراره که خود از راویان بزرگ و مرد عالمی است به امام مراجعه کرد و گفت من دچار  نجوم احکامی شده‌ام، کتاب‌هایی در این زمینه دارم و به خاطر توجه و عمل به این نجوم زندگی‌ام قفل شده و هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم که امام صادق(ع)‌ خطاب به این فرد فرمود: « تو شیعه مایی و به این مسائل عمل می‌کنی!؟ هر آنچه از این کتب و مطالب در خانه داری همه را آتش بزن».

وی با بیان اینکه این عکس‌العمل سریع امام یعنی مردود بودن نجوم احکامی،‌ اضافه کرد: اگر این توجه به نجوم احکامی در جامعه فراگیر و دامنگیر شود باعث بدبختی مردم خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخن  شهید مطهری در این خصوص یادآور شد: توکل،‌ توسل به ائمه و صدقه برای برخی چیزهایی که به نام سحر است باید انجام داد.

وی رجوع به دعانویس برای گره‌گشایی در کار آن هم در قرن 21 را کاری سبک و ناآگاهانه خواند و گفت: ما خود مسئول زندگیمان هستیم که باید امور آن را اصلاح کنیم و در کنار آن توکل و توسل را نیز مدنظر داشته باشیم.

حسینی‌یمین به موضوع قربانی کردن برای خرید خانه و ماشین و... اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این مسئله برای چشم زخم است که در روایات از معصومین به آن امر و توجه شده است.

وی به تشریح عقیقه کردن و اهمیت این کار برای هر فردی پرداخت و افزود: حتی اگر فردی در کودکی برایش عقیقه نکرده‌اند دستور است که در همان بزرگسالی برای خود با آن شرایط ذکر شده عقیقه کند.

این استاد حوزه و دانشگاه به برخی پیام‌ها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در پایان ماه صفر یک پیامی دست به دست می‌چرخد که پیامبر فرمود هرکس پایان صفر و شروع ماه ربیع‌‌الاول را خبر دهد بشارت بهشت می‌دهم.

 وی با بیان اینکه این پیام ذکر شده در بالا پایه و اساسی ندارد و به گفته علامه جعفری حرفی بیهوده است و منبع معتبری برای آن یافته نشده است؛ ادامه داد: برخی روایات آن چنان در طول قرن‌ها دستخوش جعل و دروغ شده است که در میان ذهن و دل مردم درونی شده است که باید در مورد این موضوعات تجدید نظر کرد و دین را از منبع و مرجعش پذیرفت.

حسینی‌یمین در ادامه سخنانش به بحث استخاره اشاره کرد و ادامه داد: استخاره شروط دارد: شرط اول آنکه شرع اجازه داده باشد، اینکه فردی برای ازدواج و یا سقط جنین استخاره می‌کند که این نوع استخاره از پایه مردود است.

وی اضافه کرد: شرط دوم این است که عقل برای تصمیم‌گیری در آن مورد مدنظر کاربردی ندارد و سوم اینکه مشورت جوابگو نباشد و چهارم اینکه فرد در مورد مسئله‌ای تردید پنجاه درصدی دارد و بر سر دو راهی مانده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه چقدر از زندگی‌های مردم و به طور مشخص ازدواج دختران و پسران به خاطر همین استخاره‌ها نابود شده است،‌ یادآور شد: استخاره برای پیش‌بینی از آینده نیست بلکه برای طلب خیر کردن است که باید شروط بالا رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری تجربه را امر مذهبی نمی‌داند بلکه امری تجربی می‌داند،‌ خاطرنشان کرد: ما سه نوع استخاره داریم  و آن استخاره‌ای که از همه قوی‌تر بوده متروک مانده است.

حسینی‌یمین افزود: در این نوع استخاره باید دو رکعت نماز با حضور قلب بخوانیم و بعد دعایی مخصوص در پایان این نماز باید خوانده شود که از خدا طلب خیر می‌کنیم و بعد هر آنچه به دل افتاد را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه استخاره امر مذهبی نیست بلکه یک امر تجربی است، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از ائمه ما استخاره نکرده‌اند ولی مردم به آن پر و بال داده‌اند و عده‌ای هم دکان باز کرده‌اند و دنبال کاسبی هستند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: برنا

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار