انجیر زرد و سیاه ، میراث ماندگار مناطق کویری که به علت مقاومت در برابر کم آبی و شوری آب در استان سمنان کشت می شود.
کد خبر: ۹۹۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ 02 September 2021
 
 
به گزارش تابناک سمنان استان سمنان جایی است که به لحاظ خاک حاصلخیز و هوای مساعد در حوزه کشاورزی و دامپروری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد تا از این استان به عنوان قطب برخی محصولات کشاورزی یاد کنند. بخش عمده اشتغال کشاورزان استان سمنان نیز به همین حوزه وابسته است.

انجیرکاری از قدیم الایام در زمین‌های کشاورزی استان سمنان انجام می‌شده و به علت سازگاری این درخت و مناسب بودن محیط برای رشد این محصول، تولید آن اقتصادی است. آمار‌ها حکایت از سهم ۳۰ درصدی این بخش در اشتغال‌زایی استان دارد، یعنی تقریباً یک سوم کشاورزان روستا‌های این استان در حوزه کشاورزی امرارمعاش می‌کنند.

انجیری که به واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع محصولی راهی بازار می‌گردد و خواستار زیادی در سراسر کشور دارد به همین دلیل گرمسار و آرادان را بیش از هر چیزی با نام «انجیر سیاه» می‌شناسند این محصول کشاورزی در روز‌های پایانی دومین ماه تابستان به اوج خود می‌رسد و مرداد ماه هر سال در ایران، به فصل انجیرپزان معروف است و در این ماه شاهد ورود میوه خوشمزه و پرطرفدار انجیر در بازار‌های کشور هستیم.

انجیر زرد گرمسار و انجیر سبز سمنان از گونه‌های مرغوب انجیر کشور محسوب می‌شود که ۹۰ درصد باغ‌های استان سمنان زیر کشت این گونه‌های مرغوب است.

انجیر

وجود این نعمت الهی در استان سمنان زمینه اشتغال را برای بسیاری از مردم این شهرستان فراهم کرده است. هرچند کارشناسان و مردم بر این باورند هنوز هم می‌توان با کمک مسئولین و نگاه ویژه سازمان جهاد کشاورزی زمینه‌های اشتغال بیشتری را برای جوانان این شهرستان فراهم آورد.

همه فوایدی که سبب می‌شود انجیر یک میوه بهشتی باشد

میوه انجیر یکی از پرطرفدارترین محصولاتی است که به دلیل طعم لذت بخش و همچنین خواص دارویی بی‌نظیری که دارد، متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است؛ و این میوه منحصربه‌فرد از زمان‌های بسیار قدیم در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های مربوط به کبد، دستگاه تنفسی و ... استفاده می‌شد.

یکی از میوه‌هایی که چه تازه و چه به صورت خشک شده آن، دوست قلب انسان‌ها به شمار می‌رود، انجیر است این خوراکی خوشمزه، سلامت قلب را تقویت و از آن در برابر بیماری‌های قفسه سینه مانند سکته مغزی محافظت می‌کند.

کشاورزان این استان برای کاشت میوه انجیر از نزولات جوی برای آبیاری استفاده می‌کنند و از انجا که این استان در منطقه‌ای خشک و کم‌آب واقع شده است کشت انجیر یکی از بهترین نوع کاشت محصول در این استان است.

تورج خوشبخت رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سمنان در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه درخت انجیر به علت مقاوم بودن در برابر کم آبی و شوری آب گونه مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی شهر‌های کویری است، گفت: سطح زیر کشت در استان سمنان بیش از ۴۰۰ هکتار است که تقریبا ۳۰۰ هکتار آن بارور هستند.

او افزود: استان سمنان یکی از ۷ استان مهم در تولید انجیر آبی در کشور محسوب می‌شود و مناطق حاشیه کویر استان در شهرستان‌های گرمسار، آرادان، سمنان، سرخه، دامغان، شاهرود و میامی و همچنین منطقه درجزین شهرستان مهدی‌شهر برای کشت انجیر مستعد است.

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی راه دلالان را هموار کرده است تا رنج کشاورز برایش آب‌ونان نشود!

باغات تشنه انجیر استان سمنان در انتظار حمایت ویژه مسئولان

یکی از زودرس‌ترین انجیر زرد و سبز در این استان برداشت می‌شود، اما همچنان در گمنامی دست‌وپا می‌زند و مشکلات اصلی بازار انجیر بعد از چیدن آن و در مرحله فروش آغاز می‌شود.

اگرچه امروزه تقاضای بازار و میل مردم به خرید انجیر افزایش یافته، اما این روز‌ها اگر نگاهی به حاشیه جاده‌ها در استان بیاندازیم بساط انجیر فروشانی را می‌بینیم که به علت قیمت پایین خرید انجیر درمیدان‌های میوه و تره بار، حاصل دسترنج شان را در کنار جاده‌ها می‌فروشند و بازار فروش انجیر روز‌های خوشایندی سپری نمی‌کند.

مرادی یکی از کشاورزان سمنانی که بخشی از اراضی کشاورزی خود را به کشت انجیر اختصاص داده است در گفتگو با خبرنگار ما ابراز داشت: فاصله بسیار زیاد قیمت محصولات کشاورزی از مزارع تا مغازه‌ها، سال‌هاست که باغداران و کشاورزان را از ارزانی خرید محصول، دچار ضرر‌هایی کرده است.

باغات انجیر استان سمنان

رنج انجیر کاران از نبود صنایع تبدیلی در استان سمنان
کشاورزی، ظرفیتی بی نظیر در استان سمنان است که اگر قدر این گوهر دانسته شود، مردمان این منطقه، طعم محرومیت را نخواهند چشید و خود با عزتی وصف نشدنی برای روزی حلال تلاش می‌کنند و اشتغال و رونق روستا‌ها است که از دل همین زمین‌های کشاورزی در استان سمنان استخراج می‌شود؛ اما افسوس که این معادن طلا، هر ساله با بی مهری مواجه هستند و حاصل زحمات کشاورزان این دیار به باد می‌رود.

حوزه کشاورزی یکی از استراتژیک‌ترین و اشتغال زاترین بخش‌ها در همه استان‌ها محسوب می‌شود، تا جایی‌که این حوزه نقش بسیار موثر حیاتی در تامین امنیت غذایی مردم جهان ایفا می‌کند؛ به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از احتیاجات بشر از دل خاکی تامین است که به دست کشاورزان زر می‌شود. صنعت کشاورزی مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور‌های مختلف است؛ چراکه وظیفه تولید و تهیه مواد اولیه غذایی به عهده این بخش و صنعت است.

انجیر، محصولی مهم و استراتژیک که در اقتصاد بسیاری از مردم به‌ویژه در استان سمنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاشت بهترین نهال انجیر، برای بسیاری از باغبانان و کشاورزان نیز همواره مهم بوده است تا بتوانند از برداشت و فروختن محصول باکیفیت، سود بالایی را به دست بیاورند و امروزه با رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی ارتباط بین صنعت و کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش ارزش افزوده تولیدات کشاورزی، توسعه اشتغال و افزایش درآمد در کشور به‌خصوص مناطق روستایی شناخته می‌شود.

در حال حاضر نبود صنایع تبدیلی انجیر در این استان یکی از مهمترین مشکلات حوزه فرآوری این محصول است از همین رو بخش عمده‌ای از اقتصاد استان سمنان وابسته به کشاورزی بوده و هرگونه خلل و یا توسعه در این بخش نقش تاثیرگذاری در معیشت و وضعیت اقتصادی مردم و استان سمنان را داراست؛ لذا کمبود صنایع تبدیلی در این استان همواره سبب ضرر و زیان هنگفت کشاورزان و باغداران شده و آفتی دیرینه بر پیکره کشاورزی استان سمنان است.

نبودن بازار ثابت فروش، صنایع تبدیلی و میدان میوه و تره بار، مزه شیرین انجیر را به کام باغداران تلخ کرده است. با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی و تعاونی‌های روستایی و منطقه‌ای، می‌توان درآمد و ارزش‌افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد.

گزارش از سیده نسترن حسن آبادی
 
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
 
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار