مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سامانه‌های نوین آبیاری از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در ۵۰۲ هکتار با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال اجرایی شده است.
کد خبر: ۹۹۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲ 01 September 2021
 


به گزارش تابناک سمنان حسین شاهینی مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سامانه‌های نوین آبیاری اکنون در سطح هزار و ٢٠٠ هکتار از اراضی استان سمنان با اعتبار ۱۸۳ میلیارد ریال نیز در حال اجرا است.

او با اشاره به اینکه ‍ طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری با سرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است، اظهار داشت: آبیاری تحت‌فشار روش نوینی از آبیاری است که در آن آب تحت‌فشار وارد مجاری بسته (لوله‌های اصلی و فرعی) شده و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطره‌چکان، آب‌پاش یا نازل می‌گویند، به‌صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و به این طریق از تلفات آب در مرحله توزیع آب در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه نیاز واقعی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: به طور کلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری می‌توان به آبیاری تحت‌فشار شامل بارانی و قطره‌ای و کم‌فشار اشاره کرد که اجرای هریک از این روش‌ها در مزرعه باعث افزایش بازدهی آبیاری می‌شود به طور مثال در آبیاری قطره‌ای افزایش بازدهی آبیاری تا بیش از ۹۰ درصد و در آبیاری بارانی تا بیش از ۷۰ درصد است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی ویژگی‌ها و مزایای سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، بی نیازی از تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول و سهولت در انجام عملیات زراعی برخی از این مزایا است.

شاهینی افزود: جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، کاهش رشد علف‌های هرز و هزینه‌های کارگری، از دیگر ویژگی‌ها و مزایای این سامانه‌ها به شمار می‌رود.
 
 
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار