دانستن نشانه‌های درگیری ریه در کرونا می‌تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از تراژدی‌های ناگوار بعدی داشته باشد. به محض اینکه متوجه درگیری ریه در کرونا شدید، علائم خود را سریعا با پزشک متخصص در میان بگذارید.
کد خبر: ۹۸۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ 29 August 2021

علائم درگیری ریه در کرونا را بشناسید

 

 

به گزارش تابناک سمنان همان‌طور که می‌دانیم این ویروس از طریق دستگاه تنفسی و به‌راحتی منتقل می‌شود؛ لذا هدف اصلی آن آسیب به ریه است. حمله ویروس به ریه‌ها باعث درگیری ریه در کرونا می‌شود.

شرط اول برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و درگیری با عوارض طولانی‌مدت آن، افزایش آگاهی است. این مورد کمک شایانی به پیشگیری از بیماری هم می‌کند.

ویروس کرونا می‌تواند به‌سرعت از طریق دهان، بینی یا چشم وارد بدن شود. ذرات ویروس به‌سرعت وارد غشای مخاطی پشت گلو شده و با اتصال به پروتئین‌های سلول و کپی‌کردن ژنوم سلول‌های بدن، حمله‌ی خود را آغاز می‌کنند.

کرونا ویروس، برای حمله به ریه، ابتدا پروتئین‌های سطحی خود را (پروتئین هایی که روی سطح ویروس قرار دارند) به غشای داخلی سلول‌های ریه متصل می‌کند. به‌این‌ترتیب ماده ژنتیکی خود را وارد سلول‌های ریه می‌کند و باعث درگیری ریه در کرونا می‌شود.

وخامت و بروز علائم درگیری ریه در کرونا بسته به شرایط مختلفی دارد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    سابقه بیماری‌های وراثتی و زمینه‌ای مانند بیماری‌های خودایمنی و دیابت

    سبک زندگی شخصی و شرایط سلامتی فرد

    سابقه بیماری‌های ژنتیکی

    عوامل محیطی

    نوع ویروسی که فرد به آن مبتلا شده است.

براین‌اساس، انواع بیماری کرونا به دسته‌های «کرونای خفیف»، «کرونای شدید»، «کرونای وخیم» و «کرونای بحرانی» تقسیم می‌شوند. انواع کرونا تأثیرات متفاوتی بر بدن افراد می‌گذارد . درصد درگیری ریه‌ها در کروناهای مختلف، متفاوت است. این آسیب به ریه در برخی موارد حتی منجر به مرگ خواهد شد.

ویروس کرونا چطور ریه را درگیر می کند؟

در واقع این ویروس با تغییر متابولیسم سلول‌ها، مانع از عملکرد مناسب آن‌ها می‌شود. زمانی که تعداد مشخص و کافی از ویروس در بدن میزبان کپی شد، حمله به سلول‌های دیگر آغاز می‌شود. این حمله معمولاً خود را به صورت گلودرد یا سرفه‌های خشک نشان می‌دهد.

بسیار مهم است که با مشاهده اولین علائم کرونا و درگیری ریه در کرونا، به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. پزشک متخصص داخلی در صورت صلاحدید و نیاز شما را به فوق تخصص ریه ارجاع خواهد داد. در سایت دکترتو می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و نوبت‌دهی غیرحضوری متخصصین برای درمان کرونا بهره‌مند شوید.

ویروس کرونا، با حرکت به سمت لوله‌های برونشت و تنفسی بدن و رسیدن به ریه، باعث التهاب مخاط آن می‌شود. در این حالت کیسه‌های هوایی ریه‌ها دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین برای تأمین اکسیژن خون و دفع دی‌اکسیدکربن باید بیشتر کار کنند. در این زمان ویروس کرونا با ایجاد التهاب، باعث ایجاد لایه‌ی مخاطی در اطراف کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود که باعث پرشدن ریه‌ها از مایعات، سلول‌های مرده و ویروس می‌شود.

در این زمان ویروس با ایجاد ذات‌الریه، بیماری حاد تنفسی “ARDS”، بیماری‌های خودایمنی و عفونت شدید، ریه فرد را به‌شدت درگیر می‌کند. در اغلب موارد بروز چنین مشکلی در برخی روزهای ابتلا به بیماری، ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

جهش‌های جدید ویروس کرونا و تأثیر آن بر درگیری ریه‌ها

در جهش‌های جدید کرونا یا به عبارتی انواع کرونا، غشای مخاطی می‌تواند به سمت رکتوم گسترش یابد. به‌این‌ترتیب سیستم گوارشی هم درگیر می‌شوند. در این هنگام فرد دچار مشکلاتی نظیر شکم درد شدید و سوءهاضمه و بی‌اشتهایی بسیار زیاد خواهد شد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند وارد جریان خون هم شود.

از سویی دیگر در مواردی از ابتلا به بیماری کرونا، التهاب کبد و سایر ارگان‌ها هم دیده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان ویروس کووید-۱۹ و انواع جهش‌های کرونا را بسیار پیشرفته‌تر از یک بیماری ویروسی تنفسی می‌دانند.

این ویروس می‌تواند با آسیب مستقیم به قلب، کبد و کلیه باعث عفونت و اختلال در عملکرد این ارگان‌ها شود. در ادامه، بیشتر به تأثیر جهش‌های مختلف کرونا از جمله «کرونا دلتا» بر درگیری ریه‌ها در کرونا خواهیم پرداخت.

شایع‌ترین بیماری‌های ریوی در زمان ابتلا به کرونا

سه مسئله در میزان درگیری ریه در کرونا، میزان آسیب به ریه‌ها و زمان بهبودی مؤثر هستند؛ ازجمله:

    میزان وخامت بیماری: میزان درگیری ریه در کرونا و شدت آسیب به ریه‌ها، با استفاده از آزمایش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن و عکس‌برداری مشخص می‌شود. در صورت سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای ریوی یا قلبی، میزان درگیری ریه‌ها در کرونا و علائم آن شدیدتر خواهد بود.

    وضعیت سلامتی فرد: مقاومت سیستم ایمنی بدن، سبک زندگی و وضعیت سلامتی فرد تأثیر چشمگیری بر درمان و بهبود علائم درگیری ریه در کرونا دارد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر وضعیت سلامتی فرد، سن است. ازآنجایی‌که اغلب افراد بالای ۶۰ سال، سیستم ایمنی ضعیفی داشته و معمولاً دچار مشکلات تنفسی هستند، هدف مناسبی برای این ویروس هستند. متأسفانه بیشترین آمار مرگ‌ومیر هم مربوط به این گروه سنی است.

    روش درمان: بهتر است بدانید در موارد ابتلا به کرونای متوسط و شدید، ریه فرد به‌شدت آسیب می‌بیند. این عوارض گاهی طولانی‌مدت هستند. به همین دلیل نوع مراقبت‌های پس از درمان و ادامه آن برای ازبین‌رفتن این عوارض بسیار اهمیت دارد.

چطور بفهمیم ریه‌ها درگیر شده‌اند؟

با اگاهی در مورد علائم درگیری ریه در کرونا و شناسایی اولین علائم آن، می‌توان از آسیب‌های جدی و اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد. اولین علائم درگیری ریه در کرونا خود را به این صورت نشان می‌دهد:

    تنگی نفس

    سرفه خشک

    عدم امکان تنفس عادی

    خشکی گلو و سوزش آن

    درگیری ریه

    سختی در تنفس

   تب طولانی‌مدت

این علائم معمولاً ۵ روز پس از تماس با فرد ناقل یا قرارگرفتن در محیط آلوده خود را نشان می‌دهند. به این دوره «کمون» یا «نهفتگی کرونا» گفته می‌شود. دقت داشته باشید، دوره کمون در افراد مختلف متفاوت است.  درصورتی‌که شک دارید اخیراً تحت تأثیر این بیماری بوده‌اید، بهتر است به متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و یا متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کرده و طبق راهنمایی‌های پزشک تست PCR را برای تشخیص کرونا انجام دهید.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: بهداشت نیوز

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار