یونسیان با اشاره به اینکه اگر نتوانیم جمعیت واکسیناسیون را تا ۶۰ درصد برسانیم، نگران موج ششم هستیم اظهار کرد: موج مثل بازی شطرنج است تا طرف مقابل حرکت نکند شما نمی‌توانید حرکت خودتان را پیش‌بینی کنید، شعار سازمان جهانی بهداشت خیلی شفاف است اگر می‌خواهید خودتان مبتلا نشوید باید همسایه خودتان را مصون کنید.
کد خبر: ۹۸۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲ 26 August 2021

ایران در آستانه ورود به پیک ششم کرونا؟

 

 

به گزارش تابناک سمنان یونسیان متخصص اپیدمیولوژی و قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین خبر‌ها از کرونا پرداختند.

یونسیان متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه کشور ما به لحاظ جغرافیایی و تنوع قومیتی کشوری بزرگ محسوب می‌شود لذا برای کل کشور نمی‌توان نسخه واحدی پیچید گفت: بر اساس گزارشات دریافتی در نوار جنوبی کشور استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و در نوار شمالی اردبیل، مازندران گیلان، گلستان و همچنین تهران، یزد و سمنان از نظر تعداد بستری‌های جدید قله را پشت سر گذاشته اند.

وی با اشاره به اینکه در غرب و شمال غرب کشور هنوز آثاری از کاهش تعداد مبتلایان مشاهده نشده است افزود: ممکن است این سوال پیش آید که هنوز چرا مرگ‌ها افزایش دارد؟ باید اذعان داشت که افزایش و کاهش مرگ با حدود دو هفته تاخیر بعد از بستری خود را نشان می‌دهد، در مجموع روند نزولی است امیدواریم این روند در استان‌های دیگر هم ادامه پیدا کند.

بعد از اعلام تعطیلی ها جمعیت زیادی جا به جا شدند 

یونسیان با اشاره به اینکه زمانی که تعطیلات سراسری مطرح بود همکارانم بیان کردند که تعطیلی اگر می‌خواهد صورت بگیرد حتما باید مقدمات آن فراهم شود تا بتواند مثبت واقع شود افزود: زمانی که تعطیلات را اعلام کردند، متأسفانه جمعیت زیادی جابه جا شدند، امیدواریم که در این رابطه اتفاق خاصی صورت نگیرد.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه تعداد مرگ به اعضای هر یک میلیون نفر است ادامه داد: در موج سوم تعداد مرگ به ازای هر یک میلیون نفر ۶ نفر بود، در موج پنجم به حدود ۷ نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه کشندگی ویروس بیشتر از کشندگی موج‌های قبلی نیست اضافه کرد: تعداد موارد بالا رفته است و لذا جمعیت بیشتری مبتلا شدند و طبیعتاً آمار فوتی‌ها هم نیز افزایش پیدا می‌کند، وقتی تعداد بیمار بالا می‌رود سریع بیمارستان‌ها اشباع می‌شود، متاسفانه با خستگی پرسنل، کادر درمان و پزشکی مواجه هستیم و امیدواریم که این تعطیلی‌ها تاثیر بدی بر روند مبتلایان و مرگ و میر نگذاشته باشد.

یونسیان با اشاره به اینکه اگر نتوانیم جمعیت واکسیناسیون را تا ۶۰ درصد برسانیم، نگران موج ششم هستیم اظهار کرد: موج مثل بازی شطرنج است تا طرف مقابل حرکت نکند شما نمی‌توانید حرکت خودتان را پیش‌بینی کنید، شعار سازمان جهانی بهداشت خیلی شفاف است اگر می‌خواهید خودتان مبتلا نشوید باید همسایه خودتان را مصون کنید.

این متخصص اپیدمیولوژی تصریح کرد: اینکه لمدا چه زمانی وارد کشور می‌شود نمی‌توان پیش‌بینی کرد، این مسئله بستگی به تحرکات جمعیتی بین‌المللی و میزان واکسیناسیون کشور‌های اطراف دارد لذا شرق و غرب ما وضعیت واکسیناسیون مناسبی ندارند و احتمالا ورود لمدا اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به شاخص نرخ بازتولید موثر اظهار کرد: در شرایط فعلی هر یک نفر چند نفر را درگیر می‌کند، هر وقت اقدام به کنترل بیماری کردیم هر یک نفر، یک نفر دیگر را درگیر کرده است، به ازای هر یک بیمار باید حداقل ۳۰ تست انجام شود، در حالی است که در کشور ما عمدتاً از ۱۰ نفر افزایش نیافته است، قبل از پیک پنجم به ۱۶ تست در روز رسیده بودیم، از هر دو نفر که تست انجام دادیم یک نفر مبتلا بود.

یونسیان اضافه کرد: موثرترین راه، روش‌های پیشگیری فردی است، باید کاری کنیم که بدون اینکه افراد نیاز به انجام کاری باشند محافظت شوند، کسانی که دو دز واکسن دریافت کردند متاسفانه جمعیتشان به ۴ درصد هم نرسیده است، حدود ۱۰۰ کشور دنیا از نظر نسبت واکسیناسیون از ما بالا‌تر هستند.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افت مرگ و میر این است که جمعیت به شدت آسیب پذیر را واکسینه کرده‌ایم و سنین مسن یا مبتلا شده‌اند و یا واکسن دریافت کرده اند گفت: اگر نتوانیم واکسیناسیون را به سرعت به حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد برسانیم نگران موج ششم خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه برای موج پنجم واکسیناسیون کشور ما تاثیری بر مبتلایان نداشت افزود: موج ششم قابل پیش‌بینی نیست اینکه لامبدا کی وارد کشور می‌شود و کی در کشور غالب می‌شود مشخص نیست، این در حالی است که اکنون دلتا سویه قالب در دنیا است، لذا سویه‌هایی که امکان بقای ویروس را افزایش می‌دهد را باید مورد توجه قرار دهیم، دلتا برای ویروس مطلوب بود، باید تصور کنیم که لامبدا وارد کشور خواهد شد، اما هنوز سازمان بهداشت جهانی آن را نگران کننده اعلام نکرده است و اگر قرار باشد در حد دلتا هم کشندگی و مرگ و میر داشته باشد ممکن است در مورد‌های بعدی با آن روبه‌رو شویم.

نباید به فکر دز یادآور باشیم

یونسیان ادامه داد: فکر دز یادآور نباید باشیم، همه افراد جامعه دو دز را باید دریافت کنند، شعار سازمان جهانی بهداشت شفافیت است لذا پرسنل بهداشت و درمان را اگر میخواهیم محافظت کنیم اول باید تمامی افراد جامعه دو دز واکسن را دریافت کنند، و سپس به فکر دز یادآور باشیم، اگر ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کرده بودیم می‌توانستیم صحبت از دز یادآور کنیم این در حالی است که تنها ۴ درصد جمعیت دو دز واکسن را دریافت کردند.

وی اظهار کرد: کادر پزشکی و درمان در صورتی محافظت خواهند شد که ۷۰ درصد جمعیت دو دز واکسن را دریافت کنند، کشور‌های مرفع هم از فکر دز سوم باید بیرون بیایند، چون بی‌عدالتی است و از نظر اخلاقی درست نیست.

قارچ سیاه در صورت تشخیص سریع قابل درمان است

مصطفی قانعی رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قارچ سیاه به علت اشتباه پزشکی و درمان غیر استاندارد شیوع پیدا کرده است بیان کرد: قارچ سیاه بیماری ویروسی نیست و در صورت تشخیص سریع قابل درمان است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قارچی فرصت‌طلب هستند و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود بلکه به محض اینکه سیستم ایمنی فرد سرکوب شد خود را نشان می‌دهد گفت: قارچ سیاه پدیده‌ای نوظهور نیست لذا در رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی و درمانی قارچ سیاه درمان پذیر است و علاج پیدا می‌کند.

قانعی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی از هر سویه جدیدی تعریفی را ارائه می‌دهد و می‌گوید که این مسئله مورد توجه واقع شده است و یا مورد توجه جدی قرار گرفته است اظهار کرد: در مورد سوش لامبدا ضمن اینکه در اوصاف آن مطالبی گفته شده، اما هنوز به عنوان یک عامل خطر ناک اعلام نشده است به طوری که سرعت انتقال دلتا در مورد لامبدا رخ نداده و مدت مدیدی است که در آمریکای جنوبی محصور مانده است، امیدواریم با همین توصیفی که شده سرعت انتقال آن زیاد نباشد.

قانعی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی در مقابله با گونه لامبدا همان استفاده از ماسک و رعایت تدابیر مقابله با شوع کرونا است افزود: گونه‌های جدید کرونا افراد سنین پایین را بیشتر از گونه‌های قبلی درگیر می‌کند.

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قدرت واکسن‌ها در سوریه‌ها تغییر پیدا می‌کند، اما قدرت ماسک تغییری پیدا نمی‌کند تصریح کرد: رعایت اصول بهداشتی در صف اول است لذا باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم، برای همه سویه‌ها رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید مورد توجه قرار بگیرد لذا باید مراقبت صورت بگیرد و مرز‌ها به طور جدی بسته شوند.

وی با اشاره به اینکه کشور مرز آبی زیادی دارد و همیشه باید نمونه‌هایی که در کشور داریم را رصد کنیم و به محض شناسایی با اصول بهداشتی آن را محصور کنیم و از انتشار جلوگیری کنیم گفت: ممکن است مرز‌های رسمی بسته شود و پیشنهاد این است که دقت عمل را در شناسایی سوش‌ها از دست ندهیم تا بتوانیم در محل محصور کنیم.

هدف گذاری واکسن در سال جاری باید برای کاهش مرگ باشد نه مبتلایان!

قانعی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر نسبت به قبل کاهش یافته است افزود: بهترین راه مقابله، شناسایی زودرس است لذا رصد کردن و واکسینه کردن از مهمترین مواردی است که باید به آن بپردازیم، امسال باید هدف گذاری کنیم تا واکسیناسیون را برای کاهش مرگ انجام دهیم نه برای کاهش مبتلایان کرونایی. شدت ابتلا منجر به بستری می‌شود که باید کمتر شود، سویه دلتا ۱۰ درصد کارایی واکسن‌ها را کاهش داده، اما واکسن وقتی تزریق می‌شود به طور قابل توجهی مرگ را کاهش می‌دهد، بهانه نشود که بگویم الان واکسیناسیون اثر ندارد، واکسیناسیون اثر خود را در هدف ما انجام می‌دهد، ولی جهش‌ها اثربخشی واکسن را کم می‌کند، جلوگیری از مرگ و میر با واکسن به قوت خود باقی است.

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی با اشاره به اینکه استفاده از فاویپیراویرو مساوی سقط جنین است عنوان کرد: تجویز فاویپیراویر منوط به اطلاع از تست حاملگی خانم‌هاست چرا که سقط جنین قطعی است.

وی با اشاره به اینکه در بین واکسن‌ها تلاش می‌شود از واکسن‌های نوترکیب در گروه سنی پایین‌تر استفاده شود به شرط اینکه میزان پروتئین بالایی را به نوجوانان تحمیل نکند گفت: خوشبختانه در برنامه کشوری این موضوع قرار گرفته است تا این نوع از واکسن را برای جوانان استفاده کنیم، یکی از واکسن‌های نوترکیب ما تا ۱۰ هزار فاز ۳ را تکمیل کرده است، در مهرماه اسپایکوژن را می‌توانیم داشته باشیم و واکسن پاستور را در آبان ماه خواهیم داشت که برای نوجوانان مناسب است، کمیته ملی باید اجازه دهد که در گروه سنی هم تست شود تا نوجوانان بتوانند محافظ بمانند.

قانعی با اشاره به اینکه فریب تزریق دارو‌های گران‌قیمت کرونا و سرم در خانه را نخورید ادامه داد: برای استفاده از رمدسیویردر این که اثر دارد سازمان بهداشت جهانی در مجله‌ای اعلام کرده است که این دارو در جلوگیری از مرگ اثر ندارد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار