مطابق با سند چشم انداز فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران، کشورمان در افق ۱۴۱۰ باید جزو قدرت‌های برتر سایبری و مقام اول ارائه خدمات فضای مجازی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا شود. به گزارش خبرنگار مهر، سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، چشم‌انداز ۱۰ ساله ایران را در حوزه فضای مجازی ترسیم کرده است.
کد خبر: ۹۸۴۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ 08 August 2021
اینترنت و شبکه

 

 

به گزارش تابناک سمنان این سند در ۴ بخش ارزش‌ها، چشم‌انداز، اهداف و راهبردها از طریق مطالعه اسناد راهبردی و چشم‌انداز سایر کشورها در حوزه فضای مجازی، تحلیل وضع موجود و مطلوب، تحلیل اسناد بالادستی (قانون اساسی، سند چشم‌انداز و احکام مقام معظم رهبری برای شورای عالی فضای مجازی) و اخذ نظر مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور و دستگاه‌های دولتی و حکومتی و سازمان‌های مرتبط با فضای مجازی تنظیم شده است.

بخش‌های اول و دوم سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی که در خردادماه به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده، به تازگی پس از استحضار مقام معظم رهبری، توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده است.

ارزش‌های کشور در فضای مجازی چیست؟

در این سند ۱۸ ارزش مبتنی بر سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی تعیین شده که شامل موارد زیر است.

– اعتقادات احکام و اخلاق اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی

– استقلال، حاکمیت ملی و نفی سلطه خارجی

– انسجام، وحدت و اعتماد ملی

– مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی

– حکمت، خردگرایی و هوشمندی

– مشارکت ذیربطان در حکمرانی

– صلح طلبی عادلانه و احترام متقابل در روابط بین الملل

– خودکفایی، خود اتکایی و نوآوری در تأمین نیازهای پایه شهروندان

– هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی و خانواده محوری

– عدالت، کرامت انسانی و آزادی مسئولانه

– صیانت از حریم خصوصی و حقوق عامه

– قانونگرایی و انضباط اجتماعی

– امنیت ملی

– منافع ملی

– سلامت محتوا

– شفافیت و دسترسی آزاد و عادلانه به اطلاعات و خدمات با حفظ حقوق و مصالح فرد و جامعه

– توجه به اقشار و گروه‌های اجتماعی خاص اعم از کودکان و نوجوانان، سالمندان و کم توانان جسمی و ذهنی

– حفظ محیط زیست

فضای مجازی ایران در ۱۰ سال دیگر چگونه است

مطابق با چشم‌انداز این سند راهبردی، فضای مجازی جمهوری اسلامی در افق ۱۴۱۰ فضایی در امتداد فضای واقعی، سالم، ایمن، مفید، پیشران پیشرفت سایر حوزه‌ها، متکی بر ظرفیت درون زای کشور، برخوردار از منابع انسانی متخصص، ماهر، مؤثر و کارآمد و نیز برخوردار از مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته داخلی خواهد بود.

در این فضا ایران برای حرکت جهشی، ابتکار عمل دارد.

فضای مجازی ایران تا ۱۰ سال دیگر باید از استقلال هوشمندانه و عالمانه، با کمترین وابستگی برخوردار باشد و حضوری فعال، مبتکرانه، قوی و هدفمند در مجامع و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد.

در سال ۱۴۱۰ فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران باید الهام‌بخش در جهان اسلام، نقش آفرین در صحنه جهانی، جزو قدرت‌های برتر سایبری و مقام اول ارائه خدمات فضای مجازی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا باشد.

این هدف با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل و استفاده صلح آمیز از فضای مجازی با مشارکت همه کشورها در توسعه آن، رفع حکمرانی کشورهای سلطه‌گر بر شبکه جهانی اینترنت و اصلاح آن با همکاری سایر کشورها محقق خواهد شد.

چشم‌انداز نظام حکمرانی فضای مجازی ایران تا ۱۰ سال دیگر

تا ۱۰ سال آینده باید ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی اسلامی ایرانی مبتنی بر فرهنگ پیشرفته پایدار در فضای مجازی کشور نهادینه و نیازها و خدمات نو، جذاب و متنوع به ویژه در حوزه‌های آموزش، سلامت، تجارت، حمل و نقل، آب، انرژی و سرگرمی برای کاربران ایرانی فراهم شود.

در این سند نظام حکمرانی کشور در بهره‌گیری از فضای مجازی بر اساس حاکمیت ملی، عدالت، آزادی و صیانت از حقوق مردم و در برخورداری از مدیریت یکپارچه حاصل ارتباط به هم پیوسته و همگرای بخش حاکمیتی، عمومی، تعاونی و خصوصی، پیشتاز خواهد بود.

مطابق این سند، امنیت و سلامت فضای مجازی کشور با مشارکت شهروندان، سازمان‌ها، کسب و کارها و تمام بخش‌های عمومی و خصوصی در بالاترین سطح، قرار می‌گیرد.

فضای مجازی ایران تا ۱۰ سال آینده دارای زیرساخت‌های مطمئن، امن، پایدار، یکپارچه و گسترده در سراسر کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و در ارتباط با شبکه جهانی خواهد بود.

این فضا از بلوغ فرآیندهای صنعتی مبتنی بر فناوری‌های نوین، نقش مؤثر در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و فرصت‌های جدید شغلی برخوردار است و در بازارهای جهانی با افزایش سطح کیفیت و کمیت کالا و خدمات، حضوری رقابتی خواهد داشت.

بر اساس این سند، کشورمان در سال ۱۴۱۰ از مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات ایران و جهان، مبتنی بر مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهی در کلیه ابعاد فضای مجازی برخوردار خواهد بود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار