تیمی که رقیب نداشت؛
هفتم مرداد شاید مهم‌ترین روز تاریخ باشگاه استقلال باشد؛ دومین و آخرین قهرمانی آبی پوشان در آسیا.
کد خبر: ۹۸۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵ 29 July 2021

به گزارش تابناک سمنان حالا دقیقا سه دهه از آخرین موفقیت استقلال در سطح قاره می گذرد. 30 سال پیش و در چنین روزی، شاگردان منصور پورحیدری با غلبه بر تیم لیائونینگ چین برای دومین و آخرین بار موفق به فتح آسیا شده و پرافتخارترین تیم ایرانی در سطح قادره لقب گرفتند. بعد از استقلال فقط یک بار پاس موفق به تکرار این عنوان شد و در سه دهه اخیر اگرچه خود استقلال، سپاهان، ذوب آهن و پرسپولیس حتی تا مرز قهرمانی نیز رسیده اند، اما در فتح عنوان ناکام مانده اند.

 

بعد از سال ها سلطه بی رقیب پرسپولیس و قهرمانی های متوالی قرمزپوشان در جام باشگاه های تهران، در اواخر دهه 60 بود که استقلال با هدایت منصور پورحیدری دوباره پوست انداخته و به تیمیی مدعی تبدیل شد که در سال های بعد هر چه افتخار بود درو کرد. در واقع روند بازگشت استقلال به اوج از چهارم خرداد سال 69 و برتری در فینال لیگ قدس برابر پرسپولیس آغاز شد. استقلال آن روز بالاخره به سلطه پنج ساله رقیب دیرینه پایان داد و تقریبا همان تیم بود که یک سال بعد موفق شد جام باشگاه های آسیا را فتح کند.

 

 
 

 

سیمای استقلالی که دومین و آخرین قهرمانی این تیم در آسیا را رقم زد؛ مهدی فنونی زاده- رضا حسن زاده- امین موسوی نیا- صمد مرفاوی- احمدزضا عابدزاده- شاهین بیانی

امیر قلعه نویی- مجید نامجومطلق- عباس سرخاب- صادقق ورمرزیار- شاخرخ بیانی

 

استقلال در آن مقطع ستاره هایی چون احمدرضا عابدزاده، شاهرخ و شاهین بیانی، رضا حسن ‌زاده، مهدی فنونی ‌زاده، صادق ورمزیار، رضا نعلچگر، جعفر مختاری ‌فر، امیر قلعه ‌نویی، رضا احدی، عبدالصمد مرفاوی، عباس سرخاب، عبدالعلی چنگیز و مجید نامجو مطلق را در اختیار داشت و شاید بهترین یا حداقل یکی از بهترین تیم های تاریخ باشگاهی ایران لقب گرفته بود که در هر پست دو ستاره داشت و شاکله قهرمانی تیم ملی در رقابت های پکن 90 را نیز تشکیل می داد.

 

چند هفته بعد از فینال لیگ قدس، استقلال در اولین مرحله به مصاف السد، رقیب قدرتمندی قطری رفت و عجیب اینجا بود که شاید دشوارترین مسابقه استقلال در طول تورنمنت در اولین مرحله رقم خورد.

 

 

صمد مرفاوی و عباس سرخاب، دو مهاجم جنوبی استقلال در آن مقطع زوجی خطرناک تشکیل داده و در دربی و آسیا عملکردی فوق العاده از خود ارائه دادند.

 

السد که در دوره گذشته موفق به فتح جام باشگاه های آسیا شده بود، با در اختیار داشتن دو ستاره ایرانی به نام ابراهیم قاسمپور و مجید نامجومطلق به دنبال فتح سومین قهرمانی متوالی بود. شاگردان پورحیدری در قطر موفق به کسب نتیجه خوب 1-1 شده و در تهران نیز با تک گل عبدالصمد مرفاوی به برتری رسیده و راهی دور گروهی شدند.

 

مرفاوی که در آن سال ها در اوج قرار داشت، در قهرمانی استقلال در آسیا نقش مهمی ایفا کرده و البته بارها دروازه رقیب دیرینه را نیز باز کرد. بعد از غلبه بر السد، اوضاع نابسامان خاورمیانه و جنگ بین عراق و کویت باعث شد ادامه رقابت ها به یک سال بعد و پس از جام جهانی خاطره انگیز 1990 موکول شده و در سال 70 پیگیری شود. جالب اینجاست نامجومطلق که در دور گروهی با لباس السد برابر استقلال بازی کرده بود، به علت همین تاخیر راهی این تیم شده و قهرمانی در آسیا را نیز تجربه کرد.

 

آبی پوشان برای برگزاری رقابت های دور گروهی مرحله یک چهارم راهی شهر داکای بنگلادش شده و در دو بازی اول خود تیم های 25 آوریل کره شمالی و بانکوک تایلند را مغلوب کرده و در دیدار پایانی نیز با تساوی برابر محمدان بنگلادش، جواز صعود به دور نیمه نهایی این تورنمنت را کسب کردند.

 

 

توصیه های فنی مرحوم منصور پورحیدری به صمد مرفاوی در هوای شرجی داکا؛ فرامینی که جواب داد و مرفاوی نقش مهمی در قهرمانی استقلال ایفا کرد.

 

در نیمه نهایی استقلال این بار برابر تیم پلیتاجا اندونزی قرار گرفت. دو گل عباس سرخاب و شاهین بیانی در همان نیمه اول و تا پیش از دقیقه 30 برای برتری در این دیدار کافی بود و تیم پورحیدری اینگونه جواز صعود به دیدار فینال را نیز دریافت کرد. دقیقا 30 سال پیش در چنین روزی، استقلال برای فتح دومین ستاره خود بعد از 20 سال برابر تیم لیائونینگ چین به میدان رفت.

 

آبی پوشان بازی را بهتر آغاز کرده و در نهایت در دقیقه 22 با ارسال یک ضربه ایستگاهی از سمت راست و ضربه سر چکشی رضا حسن زاده که البته با اشتباه دروازه بان لیائونینگ نیز همراه بود، از حریف پیش افتاد. استقلال با تکیه بر همین گل راهی رختکن شد و در اوایل نیمه دوم بود که ژو هوی در شش قدم با ضربه ای محکم به طاق دروازه موفق شد احمدرضا عابدزاده را مغلوب کرده و کار را به تساوی بکشاند.

 

 

کاریکاتوری به یادماندنی از جواد علیزاده برای نشریه طنز و کاریکاتور و گرامیداشت موفقیت تاریخی استقلال در آسیا

 

اما در دقیقه 75 بود که ضربه صمد مرفاوی در دهانه دروازه را ابتدا ژائو تانو به زیبایی مهار کرد، اما در ریباند خود این مهاجم جنوبی بود که در شلوغی دروازه را باز کرده و زننده گل قهرمانی استقلال در فینال لقب گرفت. گرچه شاید هواداران نسل جدید استقلال کمتر خبر داشته باشند، اما مرفاوی گل های بسیار مهمی در تاریخ استقلال از جمله در سال های 69، 70 و 71 در دربی  و البته فینال جام باشگاه های آسیا به ثمر رسانده و یکی از مهم ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه محسوب می شود. در آن مقطع مرفاوی در کنار سرخاب، زوج جنوبی رعب انگیزی در خط حمله استقلال تشکیل داده بودند.

 

 

 

شات هایی از جشن قهرمانی خاطره انگیز برای هواداران استقلال؛ تماشای این تصاویر حتی بعد از سه دهه قند در دل هواداران این تیم آب می کند.

 

در نهایت لیائونینگ نتوانست عقب افتادگی خود را جبران کند و این استقلال بود که به عنوان قهرمانی دست یافت. در آن دوره مرفاوی با زدن شش گل عنوان آقای گلی را از آن خود کرده و نامجومطلق تکنیکی ترین بازیکن جام و عابدزاده بهترین دروازه بان تورنمنت شدند. البته تیم پورحیدری یک سال بعد باز هم به فینال رسید و البته بدشانس بود که در دیداری عجیب در نهایت در ضربات پنالتی برابر الهلال مغلوب شد.

 

 

دو هفته بعد از قهرمانی در آسیا، استقلال در تهران و برابر هواداران خود جشن قهرمانی گرفته و با مدال و جام در آزادی حاضر شد. البته آبی پوشان آن روز در دیداری تدارکاتی با یک گل مغلوب گراس هاپرز شدند.

 

در سال 78 تیم ناصر حجازی نیز تا آستانه رقم زدن تکرار قهرمانی پیش رفت و البته این اتفاق رخ نداد. البته در سال های اخیر این تیم محبوب در رسیدن به مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا ناکام بوده و آخرین موفقیت این تیم به دوران حضور امیر قلعه نویی و رسیدن به نیمه نهایی بازمی گردد. در این سه دهه دیگر تکرار عنوان قهرمانی و الصاق ستاره سوم تبدیل به رویای آبی پوشان شده و حالا هواداران استقلال امیدوارند تیم تحت هدایت فرهاد مجیدی قادر به تکرار موفقیت های این باشگاه بعد از سال ها باشد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار