کد خبر: ۹۷۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴ 16 July 2021
مقایسه استیم دک با سوییچ، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

 

به گزارش تابناک سمنان ولو روز گذشته طی اقدامی غیرقابل پیش‌بینی دست به معرفی کنسول دستی جدیدی به نام استیم دک (Steam Deck) زد. این کنسول اجازه می‌دهد که کاربران از تمام بازی‌های کتابخانه استیم خود در فرمتی دستی استفاده کنند. با این حال باید توجه کرد که این محصول جدید در مقایسه با دیگر کنسول‌های موجود در بازار از جمله نینتندو سوییچ، ایکس باکس سری ایکس و اس و همچنین پلی استیشن ۵، چه عملکردی خواهد داشت؟

 

ابتدا به مشخصات آن می‌پردازیم. این کنسول مبتنی بر APU شرکت AMD است و ولو تصمیم گرفته در ساخت آن از یک پردازنده چهار هسته یا به عبارت دیگر، هشت رشته Zen 2 و یک کارت گرافیک AMD RDNA 2 همراه با هشت واحد محاسبه استفاده کنید. سخت‌افزار مذکور با قرار گرفتن ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5، بطن استیم دک و قلب تپنده آن را تشکیل می‌دهد.

طبق اعلام ولو ۳ مدل مختلف از جمله یک ویرایش مجهز به ۶۴ گیگابایت حافظه eMMC با قیمت ۳۹۹ دلار، ۲۵۶ گیگابایت حافظه NVMe SSD با قیمت ۵۲۹ دلار و ۵۱۲ گیگابایت حافظه پرسرعت NVMe SSD با قیمت ۶۴۹ دلار در تعطیلات میلادی پیش‌رو در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اگرچه مدل مجهز به حافظه eMMC می‌تواند مشکلاتی را در سرعت نصب بازی‌ها و بارگذاری آن‌ها ایجاد کند، اما ولو قول داده که تفاوتی از لحاظ نرخ فریم یا کیفیت گرافیک میان این سه مدل مختلف مشاهده نشود.

ولو استیم دک

مسلماً بهترین محصول موجود جهت مقایسه با استیم دک، کنسول نینتندو سوییچ است که به زودی یک نسخه مبتنی بر نمایشگر OLED آن نیز عرضه خواهد شد. استیم دک و نینتندو سوییچ هر دو افزون بر حالت دستی، ابعاد نمایشگر و طراحی یکسانی دارند و همچنین بازی‌ها روی نمایشگر لمسی آن‌ها به صورت ۷۲۰p اجرا می‌شود.

در این میان سوییچ قدرت خالص کمتری ارائه می‌دهد. این کنسول به یک تراشه انویدیا تگرا X1 و یک پردازنده مبتنی بر معماری Arm مجهز است که اولین بار چهار سال پیش تولید و استفاده شد. در سوی دیگر استیم دک به پردازنده AMD Zen 2 و کارت گرافیک نسل بعدی RDNA 2 مجهز است که از معماری یکسانی با کارت گرافیک به کار رفته در کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس بهره‌مند است.

همچنین تا به این‌جا استیم دک اجرای بازی‌هایی را در حالت دستی نمایش داده که نینتندو سوییچ در اجرایشان ناتوان است؛ مثال آشکار این موضوع، بازی Control است که روی سوییچ تنها از طریق پردازش ابری می‌توان به تجربه آن پرداخت. Jedi: Fallen Order یا حتی عنوانی مانند No Man’s Sky از جمله دیگر آثاری هستند که پیش‌تر هرگز برای یک کنسول دستی منتشر نشده‌اند.

 

مقایسه با نینتندو سوییچ

 

با این حال از آن‌جایی که این دو کنسول دستی ظاهر و قیمت مشابهی دارند، مقایسه آن‌ها قابل توجه و ارزشمند است؛ در حقیقت حتی با وجود قدرت خروجی کاملاً متفاوت دو کنسول، بهترین گزینه قابل مقایسه سوییچ است و نمی‌توان جای آن را به پلی استیشن ۵ و یا ایکس باکس سری ایکس داد.

در وهله اول باید گفت نمی‌توان کنترلر استیم دک را از آن جدا کرد اما در عوض روش‌های ورودی بیشتری برای کاربران در نظر گرفته شده است. یک جفت ترک پد مشابه کنترلرهای استیم در دو سوی دستگاه در کنار دو جوی استیک و چهار دکمه قابل شخصی‌سازی در قسمت پشت، از جمله مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

از طریق بلوتوث نیز می‌توان یک جفت هدفون بی‌سیم را به دستگاه متصل نموده و از آن استفاده کرد. لازم به ذکر است که چنین قابلیت ساده‌ای در سوییچ پشتیبانی نمی‌شود.

ولو استیم دک

اما سوییچ در قسمت عمر باتری اندکی از زیر سایه استیم دک خارج می‌شود. این کنسول نسل هشتمی نینتندو با میانگین عمر باتری ۴.۵ الی ۹ ساعت (نینتندو سوییچ OLED) در مقایسه با میانگین عمر باتری ۲ الی ۸ ساعته اعلام شده توسط ولو، عملکرد بهتری دارد. ولو در گفت‌وگو با وب‌سایت IGN اشاره کرده است که می‌توان در حالت اجرای ۷۲۰p و نرخ فریم ۶۰ در Portal 2، انتظار ۴ ساعت عمر باتری از استیم دک داشت. همچنین سوییچ وزن کمتری از کنسول دستی ولو دارد. ظاهراً کنسول ولو حدود یک سوم سنگین‌تر خواهد بود.

سرانجام می‌توان گفت انتخاب میان نینتندو سوییچ OLED و استیم دک که به ترتیب دارای قیمت ۳۴۹ و ۳۹۹ دلار هستند، به سلیقه و اولویت‌های کاربر باز می‌گردد.

آیا شما لاین‌آپ غنی بازی‌های انحصاری و قابل توجه نینتندو را ترجیح می‌دهید یا سخت‌افزار و خروجی قدرتمندتر کنسول ولو را که از کتابخانه عظیمی پشتیبانی می‌کند و همچنین یک رایانه شخصی کامل با قابلیت نصب ویندوز و حتی اجرای بازی‌های ایکس باکس گیم‌پس است؟ محصول جدید ولو افزون بر این موارد، قادر به ارائه فروشگاه اپیک و دسترسی به سرویس‌های استریم بازی‌های ویدیویی مانند گوگل استیدیا و آمازون لونا است.

 

مقایسه با ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵

 

جذابیت قیمت استیم دک در مقایسه با عناوین انحصاری پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و قدرت سخت‌افزاری آن‌ها، رنگ می‌بازد. پردازنده این کنسول دستی با تراشه‌های به کار رفته در پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس مطابقت ندارد و کارت گرافیک آن نیز از ایکس باکس سری اس، ضعیف‌ترین کنسول نهم، قدرت کمتری ارائه می‌دهد و تقریباً نیمی از هسته‌های گرافیکی آن را داراست. جدای از این حقیقت که استیم دک از معماری مشابه RDNA 2 در کارت گرافیک استفاده می‌کند اما نمی‌توان آن‌ها را از حیث قدرت و خروجی در یک دسته طبقه‌بندی کرد.

ولو استیم دک

همان‌طور که در جدول پایین مشاهده می‌کنید، پلی استیشن ۵ و کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس از هر نظر در بحث سخت‌افزار می‌توانند مقایسه را به نفع خود به پایان برسانند: هسته‌های بیشتر، کارت گرافیک با نرخ کلاک بالاتر، واحدهای پردازش بیشتر و حتی قدرت خالص بیشتر کارت گرافیک در واحد ترافلاپس. از طرفی شاید این مقایسه غیرمنصفانه به نظر برسد اما استیم دک با قیمت ۳۹۹ الی ۶۴۹ دلاری از سوییچ، تنها کنسول دستی مطرح کنونی نیز گران‌تر است.

ولو استیم دک

یک مقایسه دقیق‌تر و احتمالاً منصفانه‌تر زمانی است که ما به پیش‌بینی قدرت تقریبی استیم دک با توجه به آخرین نسل کنسول‌ها بپردازیم: خروجی ۱.۶ ترافلاپس استیم دک تقریباً نزدیک ایکس باکس وان اس با قدرت خام ۱.۴ ترافلاپس و پلی استیشن ۴ با قدرت خام ۱.۸ ترافلاپس است. همچنین باید توجه داشت که استیم دک از معماری جدیدتر RDNA 2 بهره می‌برد که مقایسه مستقیم مشخصات و قدرت‌ها را به صورت مجزا، دشوارتر از قبل می‌کند.

این مقایسه‌ای کوتاه از تمام اطلاعاتی بود که تاکنون از استیم دک منتشر شده است. افزون بر این توضیحاتی درون وب‌سایت محصول و همچنین مشخصات آن دیده می‌شوند که نمی‌توان تا پیش از عرضه استیم دک یا حداقل اطلاعات و بررسی‌های بیشتر به درستی در رابطه با آن‌ها به اظهار نظر پرداخت. نظر شما درباره کنسول دستی جدید ولو چیست؟ آیا این کنسول دستی می‌تواند شکست پیشین ولو در این حوزه را پشت سر بگذارد یا ولو با شکستی دوباره رو در روست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار