سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: میزبانی ایران از مذاکرات صلح افغانستان ممکن است سازنده باشد.
کد خبر: ۹۷۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ 08 July 2021

واکنش آمریکا به میزبانی ایران برای مذاکرات افغانستان

 

به گزارش تابناک سمنان ند پرایس روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران افزود: همسایگان  افغانستان باید نقشی سازنده برای برقراری صلح پایدار در این کشور داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظها ر داشت: ما می‌دانیم که ایران میزبان هیأت طالبان بوده و نقش همسایگان افغانستان را در آینده درک می‌کنیم.

این مقام آمریکایی اظهار داشت هیچ حکومتی که ممکن است با استفاده از زور و اسلحه در افغانستان به قدرت برسد، مشروعیت و حمایت جامعه بین المللی و پشتیبانی مردم افغانستان را نخواهد داشت.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: ما از نقش قطر در گفت‌وگوهای افغانستان قدردانی و از ادامه این گفت‌وگو را در دوحه حمایت می‌کنیم.
اجلاس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور خارجه ایران برگزار شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این نشست با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی‌های بسیاری شده است خاطر نشان ساخت: امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت و گوها میان جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحرانهای جاری در آن کشور اعلام کرد.
 

انتظار داریم دور هفتم مذاکرات وین در زمان مناسب برگزار شود

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین نیز اظهار داشت: انتظار داریم هفتمین دوره مذاکرات وین در زمان مناسب برگزار شود و تیم ما مشتاقانه منتظر مرحله بعدی این گفتگوها است.
 این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد تیم مذاکره کننده آمریکا در واشنگتن باقی مانده و همچنان به بحث و گفتگو ادامه داده و کارهای مهمی را در این بخش انجام می دهد اما آماده است به محض برگزاری دور هفتم مذاکرات به وین بازگردد.

پیش از این، پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود همانطور که می‌دانید نماینده عالی (جوسپ بورل) نقش هماهنگی برجام را برعهده دارد و او با هماهنگی مشارکت کنندگان اقدام و تصمیم‌گیری می‌کند لذا هر زمان که اعضا درباره ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، گفت‌وگوها آغاز می‌شود.
این مقام اتحادیه اروپا اظهار داشت: همانطور که می دانید این یک روند ادامه‌دار است و گفت‌وگوها و تعاملات دیپلماتیک فراتر از مذاکرات رسمی در وین جریان دارد.

استانو خاطر نشان کرد: تاریخ بعدی نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام مثل همیشه زمانی که مناسب باشد اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره افزایش حملات علیه پایگاههای آمریکایی در عراق، بار دیگر ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد اما همزمان گفت که تحقیقات در این زمینه همچنان در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ترور رئیس جمهوری هائیتی را به شدت محکوم کرد و گفت: کسانی که به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود از طریق خشونت و زیر پا گذاشتن حاکمیت قانون هستند، نمی توانند مانع مردم برای رسیدن به آینده بهتر و روشن تری شوند.

منابع خبری هائیتی گزارش دادند جوونل موئیز، رئیس جمهوری این کشور صبح چهارشنبه به وقت محلی در یک حمله مسلحانه از سوی افرادی ناشناس به ضرب گلوله به شدت مجروح شده است. برخی منابع نیز از کشته شدن وی در این حمله خبر می دهند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار