قطعی برق بیش از یکبار از یک سو و اعمال خاموشی خارج از برنامه اعلام شده مشکلاتی را برای مردم سمنان ایجاد کرده که از این رویه گلایه‌مند هستند.
کد خبر: ۹۷۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 06 July 2021
 
دردسرآفرینی قطعی برق خارج از برنامه برای سمنانی‌ها

 

به گزارش تابناک سمنان  از سوی شرکت توزیع برق استان سمنان به صورت روزانه جدول‌هایی درباره برنامه خاموشی برق اعلام می‌شود، اما به اذعان شهروندانی که با ایرنا برای پیگیری قطعی برق تماس گرفتند خاموشی‌های اعمال شده با جدول برنامه خاموشی از پیش اعلام شده همخوانی ندارد و حتی بیش از ۲ ساعت و بیش از یکبار در روز قطعی برق را تجربه می‌کنند.
خبرنگار ایرنا در گفت و گو با شهروندان به بیان گوشه‌ای از مشکلات به وجود آمده برای آنان در پی قطعی برق بدون هماهنگی و اعلام قبلی پرداخته است.

سوختن وسایل الکتریکی خانگی در پی قطعی‌های مکرر برق
مریم طاهریان ساکن محدوده ابوذر شهر سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت که برق محدوده زندگی شان طی چند روز اخیر بیشتر اوقات‌ ۲ بار در روز قطع می‌شود و به دلیل نوسانات برق، یخچال منزلش سوخته است.

او افزود که با پیگیری‌های انجام شده راه به جایی نبرده و متحمل خسارت شده است و باید در بین گرانی‌ها و هزینه‌های سرسام‌آور به فکر یخچال نو و یا تعمیر یخچال باشد که تعمیر یخچال خود به تنهایی بیش از ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
طاهریان اظهار داشت: کارشناسان توزیع برق بهتر است به جای اعمال خاموشی در بخش خانگی، با صاحبان فروشگاه‌هایی که برای جلب مشتری در ویترین شان چندین چراغ روشن می کنند و یا در فضای فروشگاه چندین چراغ روشن می‌کنند و برایشان کاهش مصرف معنایی ندارد برخورد کنند.

شرکت برق با مردم روراست نیست

یکی دیگر از شهروندان ساکن در شهرک گلستان سمنان می گوید: از هفته های گذشته مرتبا جداول خاموشی برق را از طریق رسانه ها در فضای مجازی دریافت می کردیم و تا چند روز پیش خاموشی دقیقا طبق زمان اعلام شده انجام می شد اما این روزها علاوه بر ساعت اعلام شده در جدول ها، یک مرتبه و حتی دو مرتبه دیگر برق قطع می شود و این قطعی های بدون برنامه، در داخل جداول منتشر شده دیده نمی شود.

حمید جهان افزود: نمی دانیم چرا شرکت برق با مردم روراست نیست و گرچه می دانیم این روزها مصرف برق به علت افزوده شدن درجه گرما بیشتر شده است اما برای همه مردم جای سئوال است که چرا جدول خاموشی ها دقیق به مردم ارائه نمی شود تا پیش بینی دقیق برای ساعت های خاموشی از تامین رفاه خانواده گرفته تا حفاظت از وسایل الکتریکی انجام شود.

قطعی آب همراه با قطعی برق

آرزو مهدوی یکی دیگر از شهروندان سمنانی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت که قطعی برق خارج از برنامه مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کرده است.
وی ادامه داد که در خانه آپارتمانی زندگی می‌کند که آب از طریق پمپ برای طبقه چهارم تامین می‌شود و همراه با قطعی برق، آب آشامیدنی خانه نیز قطع می‌شود و در واقع با مشکل مضاعف مواجه می‌شوند.
مهدوی اضافه کرد: قطعی آب همراه با قطع برق از یک طرف و قطعی برق برای ساعات متوالی بیش از ۲ ساعت از طرف دیگر زندگی را برای خانواده ما که کودک خردسال داریم مختل کرده است.
وی بیان کرد: قطعی برق بیش از ۲ ساعت متوالی در روز بر کیفیت مواد غذایی منجد شده در یخچال نیز تاثیر گذاشته چرا که مواد غذایی از حالت انجماد خارج شده و انجماد دوباره خوب نیست.
مهدوی تصریح کرد: در این گرانی‌های سرسام آور که با حقوق کارگری با هزار مشقت موادغذایی برای خانه تهیه می‌شود آیا درست است با این قطعی‌های برق خراب و دور ریختنی شود؟

کسبه قطعی های مکرر برق را مایه کسادی کاسبی شان می دانند
علی زرگر یکی از کسبه‌ سمنانی درباره مشکلات به وجود آمده در پی قطعی برق گفت: با قطع برق در شب عملا کار کاسبان کساد می‌شود و باید به ناچار مغازه را تعطیل کرد و این در حالی است که وقتی برق قطع می‌شود امکان تعطیلی مغازه با درهای برقی وجود ندارد و باید در تاریکی نشست و منتظر وصل برق شد.
وی ادامه داد: شیوع کرونا به اندازه کافی بازار را کساد کرده و درآوردن یک لقمه نان حلال برای خانواده را تحت الشعاع قرار داده و اکنون قطعی برق بر مشکلات افزوده است.
این مغازه دار سمنانی اظهار داشت: آیا این وضع درست است؟ آخر چه گناهی کردیم که باید از بی‌پولی و نداشتن درآمد شرمنده پیش خانواده برویم، چرا مسوولان فکری نمی‌کنند؟
زرگر خاطرنشان کرد: با شرایط موجود تمام افراد دارای شغل آزاد به چالش جدی بی‌پولی و بی‌درآمدی گرفتار شدند که اگر قطعی برق با شرایط کرونا تداوم داشته باشد فاجعه برای ما کسبه به وجود می‌آید و ناامیدی و شرمندگی تمام وجودمان را می‌گیرد.

دردسرآفرینی قطعی‌های برق خارج از برنامه برای مردم سمنان


محبوس شدن در آسانسور از دیگر گرفتاری‌های قطع برق
خانم رحیمی از قضا باردار است و در گفت و گو با ایرنا، با صورتی خشم‌آلود ابراز داشت: به خاطر قطعی برق خارج از برنامه اعلام شده از سوی شرکت توزیع برق، ۲۵ دقیقه در آسانسور با شرایط خاصی که دارم محبوس شده بودم.
وی ادامه داد: همیشه قبل از خروج از خانه به دلیل شرایطم ابتدا برنامه قطعی برق را نگاه می‌کنم و سپس از خانه خارج و از آسانسور استفاده می‌کنم، اما به دلیل قطعی برق خارج از برنامه متحمل استرس و اضطراب زیاد ناشی از محبوس شدن در آسانسور شدم.
وی بیان کرد: وقتی در آسانسور به تنهایی ایستاده بودم ناگهان این اتاقک کوچک دچار تاریکی محض و ایست در بین طبقات شد که در لحظات اول شوکه شده بودم و نمی دانستم چه کنم و در این گرمای طاقت فرسا لحظاتی را همراه با وحشت و شوکه شدن در سکوت گذراندم، تا اینکه به یاد گوشی موبایل که از قضا هفت درصد بیشتر شارژ نداشت افتادم و بعد از چند دقیقه به خودم آمدم و با آتش‌نشانی تماس گرفتم که برای نجاتم به محل بیایند.
رحیمی تصریح کرد: مسوولان باید پاسخگوی این خسارت‌های روحی نیز در کنار خسارت‌های مالی ناشی از قطع برق باشند.
وی افزود: از مسوولان انتظار می‌رود برای حل مشکل برق، فکر اساسی کنند و رفع مشکل را به گردن مردم نیندازند.
رحیمی اضافه کرد: برایم سوال است چرا با وجود انرژی نامحدود خورشیدی از نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق استفاده نمی‌شود و هنوز باید با استفاده از سوخت فسیلی و مصرف آب در این کم آبی برای تولید برق استفاده شود.


نفس‌های به شماره افتاده به دلیل قطعی برق
حمیدرضا حسنی یکی از دیگر از شهروندان سمنانی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: مادرش به دلیل ابتلا به کرونا، کارایی ریه‌اش کم شده و باید با کمک دستگاه نفس بکشد و قطع برق موجب از کار افتادن دستگاه اکسیژن‌ساز می‌شود.
وی ادامه داد: هر مرتبه که برق قطع می‌شود قلبم به تپش می‌افتد که برای مادرم به واسطه قطعی برق و از کار افتادن دستگاه اکسیژن‌ساز مشکلی به وجود نیاید.
وی بیان کرد: ۲ کپسول اکسیژن برای این روزها تهیه کردم، ولی با قطع برق خارج از برنامه اعلام شده و بیش از ۲ ساعت قطعی برق یا قطعی چند ساعت متوالی برق نگران سلامتی مادرم هستم، اگر کپسول اکسیژن نیز تمام شود و برق همچنان وصل نشود، چه بلایی سر مادرم می‌آید؟
حسنی با صدایی بغض‌آلود، اما مطالبه‌گر از ایرنا، خواست صحبت‌هایش را به گوش مسوولان برساند تا برای برق فکر اساسی کنند قطع برق مشترکان خانگی گره گشا نیست.


فساد مواد غذایی از مشکلات قطعی برق در مغازه‌های پروتئینی و لبنیاتی
علی صفایی یکی از صاحبان فروشگاه های مواد غذایی و پروتئینی سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا درباره قطعی برق ابراز داشت: قطعی برق او را به ستوه آورده است.
وی ادامه داد: قطعی برق بر کیفیت مرغ گرمی که در یخچال نگهداری می‌کند تاثیر می‌گذارد و موجب می‌شود گوشت مرغ فاسد و دچار ضرر شود.
وی بیان کرد: هوا خیلی گرم است و قطعی برق خارج از برنامه اعلام شده و بیش از ۲ ساعت در روز ادامه کار را برایش مشکل کرده و نمی‌داند چه کند.
صفایی اضافه کرد: خانواده هر روز چشمشان به دخل من است و دلشان خوش است که درآمدی مختصر برای گذران زندگی و پرداخت اجاره داشته باشیم، اما قطعی برق و اضطراب فساد گوشت و فرآورده‌های پروتئینی در کنار شیوع کرونا، راه نفس کشیدن را بسته است.
عرب یکی دیگر از کسبه‌ شهر سمنان گفت: قطعی برق گرفتاری‌های زیادی را ایجاد کرده و موجب شده یک منبع شیر برای فروش به دلیل قطعی برق و گرمای هوا فاسد شود.
وی ادامه داد: چه کسی پاسخگوی این ضرر و زیان است؟ برای حل مشکل برق باید فکر اساسی شود و ادامه این روند پذیرفتنی نیست.
فهیمی یکی دیگر از شهروندان سمنانی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: به مطب پزشک متخصص در زمینه بیماری‌های تنفسی در طبقه ششم یک ساختمان مراجعه کرده بودم که یک خانم مسن مریض بدحال تنفسی هم در مطب حضور داشت که از قضا از لحاظ حرکتی نیز مشکل داشت و به سختی نفس می‌کشید که به تشخیص دکتر نیاز به اکسیژن و بستری در بیمارستان داشت که در همین حین برق ساختمان پزشکان بدون اطلاع قبلی قطع شد و تعدادی از بیماران نیز در آسانسور محبوس شدند و ساختمان هم برق اضطراری نداشت.

شرکت برق و سایر مسئولان چه می گویند؟

خبرنگار ایرنا سمنان در گفت و گو با روابط عمومی شرکت توزیع برق استان علت خاموشی برق خارج از برنامه سمنان را جویا شد.
روابط عمومی شرکت توزیع برق استان سمنان اعلام کرد: با توجه به محدودیت‌های بخش تولید برق، همه روزه از سوی مرکز کنترل شبکه، سقف مجاز مصرف به استان اعلام و بر اساس آن جدول خاموشی ها تنظیم و هر لحظه که از سوی آن مرکز به این شرکت اعلام شود، خاموشی با توجه به جدول انجام می شود.

مسوول روابط عمومی شرکت توزیع برق استان سمنان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: اگر میزان مصرف برق استان سمنان از سقف مجاز تعیین‌شده بیشتر شود، برای جلوگیری از فروپاشی شبکه برق، کارشناسان به ناچار به قطع برق خارج از برنامه برای حفظ تعال شبکه برق اقدام می‌کنند.
ابوالفضل همتی ادامه داد: به طور مثال امروز یکشنبه سیزدهم تیرماه مصرف برق استان از میزان مصرف برق تعیین شده مجاز در استان بیشتر شد و به ناچار برق برخی مناطق دوبار قطع شد.
وی بیان کرد: برنامه‌ریزی قطع برق اعلام شده برای استان سمنان در سیزدهم تیرماه با صرفه‌جویی برق بین ۶۰ تا ۸۰ مگاوات آماده شده بود، اما با افزایش مصرف، ۱۵۰ مگاوات خاموشی به استان برای پایداری شبکه اعمال شد.
وی تاکید کرد: اگر افت فرکانس شبکه با خاموشی برق کنترل نشود، موجب فروپاشی شبکه شده و در این حالت، چنانچه وضعیت بخواهد به حالت عادی برگردد، بیش از ۴۸ ساعت زمان لازم دارد.
همتی تصریح کرد: خاموشی به منظور حفظ شبکه برق فقط مربوط به استان سمنان نیست و در دیگر استان‌ها نیز اعمال می‌شود.
وی اضافه کرد: در صورتی که خاموشی برق اعمال نشود، از مرکز کنترل شبکه، پست‌های ۶۳ کیلوولت از مدار خارج می‌شود.
مسوول روابط‌عمومی شرکت توزیع برق استان سمنان خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی تنها راهکار حفظ پایداری شبکه توزیع برق و جلوگیری از خاموشی‌های خارج از برنامه است و مشترکان با صرفه‌جویی در مصرف برق به تداوم جریان توزیع برق به شکل عادلانه و با هدف حفظ شبکه کمک کنند.

 

خاموشی برق مشترکان خانگی استان سمنان بیشتر از ۲ ساعت در شبانه‌روز نباشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: خاموشی برق مشترکان خانگی در استان سمنان براساس زمان‌بندی مشخص و متغییر بیشتر از ۲ ساعت در شبانه‌روز نباشد.

حبیب‌الله خجسته‌پور در نشست بررسی مشکلات قطع برق در سالن کوثر استانداری سمنان افزود: این روزها شرکت‌های توزیع برق و برق منطقه‌ای بار مسئولیت تامین برق و هم‌ شرایط اجتماعی و روانی مباحث مربوط به قطعی برق را به دوش می‌کشند که لازم است به مجموعه برق منطقه ای و توزیع برق استان که شبانه روز در حال تلاش هستند، خداقوت عرض کنم.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت تامین برق در استان سمنان به گونه ای باشد که کمترین زحمت بر دوش تمام مشترکان به ویژه مشترکان خانگی باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: در خواست اولیه ما از شرکت توزیع برق و برق منطقه ای آن است که خاموشی برق مشترکان خانگی در استان سمنان بیش از ۲ ساعت نباشد و زمان این خاموشی ها از قبل تعیین شده و زمان خاموشی ها شناور باشد.
خجسته‌پور اضافه کرد: ۳۳ واحد صنعتی بالاتر از سه مگاوات مصرف در استان سمنان فعالیت دارند که در قالب کمیته ای مشخص با حضور نمایندگان صنعت، معدن و تجارت، شرکت توزیع برق و برق منطقه ای ، استانداری و بخش خصوصی یادآوری های لازم در ارتباط با استفاده بهینه از انرژی و همکاری در ارتباط با قطعی برق اقدامات لازم صورت گیرد.
وی تصریح کرد: با مدیران صنایعی که کمتر از سه مگاوات برق مصرف دارند نشست های تخصصی برگزار شود تا برنامه‌ریزی برای همکاری بیشتر این واحدها با شرکت توزیع برق و برق منطقه ای انجام شود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار