گیاهان دارویی محصولات بومی مناطق مختلف کشور ایران هستند که با توجه به ارزش اقتصادی بسیار بالا درآمدزایی و ارزآوری قابل توجهی نیز دارند که حمایت و توسعه کشت آنها نیز اهمیت دارد.
کد خبر: ۹۷۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 05 July 2021

به گزارش تابناک سمنان، ﺑﺪون ﺷﮏ ﺑﺸﺮ اﻣﺮوزی در ﻣﺴﯿﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮد از زﻧﺪﮔﯽ ﺳﻨﺘﯽ ﺑﻪ ﺻﻨﻌﺘﯽ، دﭼﺎر ﻣﺸﮑﻼت ﻓﺮاوان ﺷﺪه و ﻃﯽ ﮐﺮدن اﯾﻦ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺮای ﺑﺸﺮ ﺧﺴﺎرت ﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل داﺷﺘﻪ و ﻋﻠﯽ رﻏﻢ ارﺗﻘﺎی آﺳﺎﯾﺶ، آراﻣﺶ اﻧﺴﺎنﻫﺎ را ﻣﺘﺄﺛﺮ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﺑﺎ اﯾﻨ ﺤﺎل ﺑﺎﯾﺪ اذﻋﺎن کرد ﺗﻤﺪن دﯾﺮﯾﻨﻪ اﯾﺮان ﯾﮑﯽ از ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﻤﺪنﻫﺎی ﺑﺸﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ اﺣﺘﺮام ﺑﻪ ﻣﺪل زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﻟﻢ و اﺳﺘﻔﺎده از رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻠﻮم واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻃﺐ و ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ و ﻃﺐ اﺧﻼﻃﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮐﺎﻣﻠﯽ از ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺗﻤﺪن ﺑﺸﺮی را در ﺧﻮد ﺟﺎی داده اﺳﺖ.

اﯾﺮان روﯾﺸﮕﺎه اﺻﻠﯽ ﺑﺴﯿﺎری از ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ ﺑﺎ ارزش اﺳﺖ و اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎ در ﺷﺮاﯾﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﺑﺎ ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ ﻣﺨﺘﺼﺮ، ﻣﻮاد ﻣﺆﺛﺮه ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﺸﺖ اﺻﻮﻟﯽ آﻧﻬﺎ، اﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﻗﺎﺑﻞ اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺖ و از اﯾﻦ رﻫﮕﺬر، ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﺗﺒﺪﯾﻞ و ﻣﺼﺮف داﺧﻠﯽ و ﺻﺎدرات ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ را در ﭘﯽ دارد. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ، ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ در دﻧﯿﺎ ﻫﻢ از ﻟﺤﺎظ ﮐﺸﺖ و ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻫﻢ از ﻟﺤﺎظ ﻓﺮآوری و ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻧﻬﺎﯾﯽ، رﺷﺪ ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺮﯾﻌﯽ ﺑﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

 

ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ در ﺗﺮﻏﯿﺐ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری و ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋه ﺑﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ، ﮔﺮاﯾﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺮدم ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ اﺳﺖ. ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﻟﻢ، اﻓﺰاﯾﺶ ﮔﺮاﯾﺶﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮی ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی ﻗﺒﻞ از درﻣﺎن، اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﮕﺮاﻧﯽﻫﺎ در ﺧﺼﻮص اﺛﺮات ﺟﺎﻧﺒﯽ داروﻫﺎی ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﺑﺮای ﻣﺼﺮف داروﻫﺎی ﮔﯿﺎﻫﯽ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ رﺷﺪ ﻣﺤﺒﻮﺑﯿﺖ ﮔﯿﺎﻫﺎن ﭼﻨﺪ ﻣﻨﻈﻮره، از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻠﺖﻫﺎی اﻓﺰاﯾﺶ ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ و ﻣﺼﺮف ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ اﺳﺖ.

گیاهان دارویی محصولات بومی مناطق مختلف کشور ایران هستند که با توجه به ارزش اقتصادی بسیار بالا ، درآمدزایی و ارزآوری قابل توجهی نیز دارند که حمایت و توسعه کشت آن‌ها نیز اهمیت دارد ، زیره سبز با کمترین نیاز آبی در بین محصولات یکی از مهمترین انواع گیاهی دارویی کشور است که به سبب اهمیت و خواص دارویی و درمانی و نقش آن در ارزآوری به عنوان طلای سبز شناخته شده است و از این رو در بسیاری از استان‌های کویری توانسته مورد استقبال کشاورزان قرار بگیرد و ارزآوری بالایی داشته باشد.

رویش طلای سبز در سمنان در گرو حمایت مسئولان

 استان سمنان از مهم‌ترین نواحی مستعد پرورش زیره در کشور است که نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و از همه مهمتر نبود ماشین آلات برداشت مکانیزه این محصول و هزینه برداشت سنتی زیره یکی از دغدغه‌های اساسی کشاورزان است که نیازمند چاره اندیشی مسئولان است .

 

فصل رشد نسبتاً کوتاه زیره سبز (۱۰۰ تا ۱۲۰ روز) باعث می‌شود پس از برداشت محصول زمین را زیر کشت محصولاتی نظیر ذرت علوفه ای، سویا، هویج، ارزن، کنجد و برد و یا اقدامات اصلاحی روی خاک انجام داد و زیره سبز نیاز آبی کمی دارد و علاوه بر آن، قسمت عمده آب مورد نیاز خود را از نزولات جوی تأمین می‌کند.

زیره سبز در مقایسه با سایر محصولات زراعی از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است، خصوصاً در مناطقی که آب عامل محدود کننده است و از آنجا که زیره سبز گیاهی صادراتی است، قیمت آن کمتر دچار نوسانات شده و موجب اطمینان خاطر کشاورز از فروش محصول خود به قیمت مناسب می شود. 

رویش طلای سبز در سمنان در گرو حمایت مسئولان

زیره سبز و یک دنیا خواص دارویی در کنار ارزآوری

زﯾﺮه در کنار ارزش اقتصادی بالا و ظرفیت ارزآوری ﺳﺮﺷﺎر از ﭘﺘﺎﺳﯿﻢ، ﻓﺴﻔﺮ، ﻣﻨﯿﺰﯾﻢ، ﮐﻠﺴﯿﻢ، ﺳﺪ ﯾﻢ و ﻣﻘﺪار ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ آﻫﻦ اﺳﺖ و ﺑﻪ دﻟﯿﻞ وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻫﺎي E ،C ، A و B6 ورﯾﺒﻮﻓﻼوﯾﻦ درﻣﺼﺎرف ﻏﺬاﯾﯽ، داروﯾﯽ و آراﯾﺸﯽ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد .اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل ﮐﺎرﺑﺮﯾﻬﺎي ﻏﺬاﯾﯽ، داروﯾﯽ دارد از ﺟﻤﻠﻪ ﺧﻮاص داروﯾﯽ و ﻏﺬاﯾﯽ و ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ آن ﻋﺒﺎرت اﻧﺪ از: ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪه، ﻗﺎﻋﺪه آور، ﺧﻔﯿﻒ ﮐﻨﻨﺪه ﻧﻔﺦ و ﺑﻠﻊ ﻫﻮا و دل ﭘﯿﭽﻪ ﮐﻮدﮐﺎن،ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﺿﻌﻒ ﻋﻤﻞ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﻀﻢ، ﺗﺄﺧﯿﺮ وﻗﻮع ﻗﺎﻋﺪﮔﯽ زﯾﺎن ﺟﻮان، ﺿﻌﻒ اﻋﺼﺎب، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯿﻞ ﺟﻨﺴﯽ، رﻓﻊ ﻗﻮﻟﻨﺞ، اﺳﭙﺎﺳﻢ ﻫﺎ و ﺑﯽ اﺷﺘﻬﺎی، ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ازرﯾﺰش آب از ﭼﺸﻢ، اﻓﺰاﯾﺶ دﻧﺪه ﺷﯿﺮ ﻣﺎدان، رﻓﻊ ﮔﺎز ﻣﻌﺪه، ﻋﺮق آور، رﻓﻊ ﺑﺮوﻧﺸﯿﺖ.

رویش طلای سبز در گرو حمایت مسئولان است

تورج خوشبخت رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما ،  با بیان اینکه استان سمنان یک استان کویری است و کشت گیاه زیره در این استان مقرون به صرفه است گفت: گیاه دارویی زیره بین ۲ هزارو ۵۰۰ تا ۳ هزار متر مکعب در هر هکتار نیاز آبی دارد.

خوشبخت با بیان اینکه تاریخ کشت زیره اواخر پاییز و اسفند ماه است تصریح کرد: برداشت این محصول نیز از روز های نخست اردیبهشت  در سراسر استان  آغاز می شود.

او با بیان اینکه گیاه دارویی زیره باید در کارخانجات فرآوری شود، گفت: محصولات زیره استان سمنان با توجه به نزدیکی به خراسان رضوی برای فرآوری ارسال می‌شود و این یک معضلی برای کشاورزان محسوب می‌شود که حل این معضل نیازمند ایجاد صنایع بسته بندی و تبدیلی در استان است .

کیانی یکی از کشاورزان سمنانی که بخشی از اراضی کشاورزی خود را به کشت زیره اختصاص داده است در گفت و گو با خبرنگار ما ابراز داشت: زیره دارای ارزش افزوده بالایی است و به زبانی دیگر نسبت به هزینه‌کرد، محصول خوبی می‌دهد و برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد.

این کشاورز سمنانی بیان کرد: زیره سبز از کشاورز به زیر قیمت به وسیله دلال خریداری می‌شود و سپس به اسم استانی دیگر صادر می‌شود و این نقص در زنجیره ارزش افزوده سود حاصل از کشت و زحمت کشاورزان را نصیب دلال می‌کند.

او هم چنین اضافه کرد: در صورتی که صنایع بسته بندی و تبدلیلی زیره سبز در استان ایجاد شود کشاورزان هم بیشتر ترغیب می شوند و سطح زیر کشت زیره را افزایش می دهند.

رویش طلای سبز در گرو حمایت مسئولان است

کیانی ابراز داشت: زیره دارای ارزش افزوده بالایی است و به زبانی دیگر نسبت به هزینه‌کرد، محصول خوبی می‌دهد و برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد.

این کشاورز سمنانی بیان کرد: زیره سبز از کشاورز به زیر قیمت به وسیله دلال خریداری می‌شود و سپس به اسم استانی دیگر صادر می‌شود و این نقص در زنجیره ارزش افزوده سود حاصل از کشت و زحمت کشاورز را نصیب دلال می‌کند.

رویش طلای سبز در سمنان که با توجه به ارزش اقتصادی بسیار بالا ظرفیت درآمدزایی و ارزآوری قابل توجهی نیز دارند ، بخاطر نبود صنایع تبدیلی  این روز ها در گرو حمایت مسئولان است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار