کد خبر: ۹۷۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷ 02 July 2021

 

به گزارش تابناک سمنان در عصر امروزه که ارزهای دیجیتال و بانک‌های الکترونیکی سهم بسیار عظیمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند، گیفت‌کارت‌ها شبیه یک یادگاری قدیمی از گذشتگان هستند. اما این بحث برای کسی که با استفاده از یک حفره‌ی امنیتی در فروشگاه مایکروسافت (Microsoft)، توانست تعداد زیادی گیفت کارت بدزد و یک زندگی مجلل را برای خود رقم بزند، اصلا مهم نیست!

به گزارش بلومبرگ، یکی از مهندسان کمپانی مایکروسافت به نام ولادیمیر کواشوک (Volodymyr Kvashuk)، موفق شد که مبلغی بیشتر از ۱۰ میلیون دلار از این شرکت به سرقت ببرد. کواشوک که به عنوان مهندس، وظیفه‌ی ساخت شبیه‌ساز فروشگاه مایکروسافت را بر عهده داشت، کشف کرد هر بار که به عنوان تست، خریدی را در فروشگاه انجام می‌دهد، کد واقعی گیفت‌کارت برای او ارسال می‌شود. او بعد از اینکه، به این مشکل پی برد، شروع به تولید کردن کدهای گیفت کرد. او در ابتدا با گیفت‌کارت‌های ارزان شروع کرد (در طیف قیمتی ۱۰ دلار تا ۱۰۰ دلار) و سپس با استخدام چند همکار موفق شد چندین حساب کاربری مختلف در موقعیت مکانی کشورهای روسیه و ژاپن بسازد. او با استفاده از این ترفند توانست که گیفت‌کارت‌های زیادی را به ارزش هزاران دلار به دست آورد و با ۵۵ درصد تخفیف نسبت به قیمت واقعی آنها به فروش برساند.

کواشوک حتی برنامه‌ای برای سیستم خودش ساخت تا بتواند که سرعت خرید گیف‌کارت‌ها را افزایش بدهد و آنها را در بازار Paxful، که اجازه می‌داد گیفت‌کارت‌ها را با رمز ارزها معاوضه کند، به فروش برساند. یکی از تریدرها می‌گوید که ۱٫۹۸ بیتکوین را زمانی که ارزش آن ۱۷۲۴۰ دلار بوده به کواشوک داده است تا بتواند ۳۰۰ گیفت‌کارت ایکس باکس را خریداری کند. کواشوک توانست که با استفاده از بیتکوین‌های به دست آمده از خرید و فروش گیفت‍‎‌کارت‌ها، یک خانه‌ی رویایی کنار رودخانه را برای خود خریداری کند. اما همانطور که در قدیم هم گفته‌اند، روزگار دو روز است، روزی به سود تو و روزی به زیان تو. بلاخره روز دوم آقای کواشوک هم فرا رسید و تیم بررسی تقلب مایکروسافت (FIST) وارد بازی شد.

در سال ۲۰۱۸، تیم FIST متوجه‌ی جهش در خرید گیفت‌کارت‌های فروشگاه شده بود و محققان، فعالیت نامنظم دو حساب کاربری متعلق به کارمندان تیم فروشگاه کمپانی مایکروسافت را زیر نظر گرفتند. پس از کشف دزدی هشت میلیون دلاری این دو حساب از فروشگاه مایکروسافت، سریعاً هر دو اکانت در لیست سیاه قرار گرفتند و پس از این، اکانت سوم فعال شد و اینبار موفق به دزدی ۱٫۶ میلیون دلاری از فروشگاه شد.

مایکروسافت برای کمک به FIST، یک کارآگاه باسابقه در حوزه‌ی واحد جرایم رایانه‌ای اهل اسکاتلندیارد، به نام اندرو کوکسون (Andrew Cookson) را استخدام کرد. آنها بعد از خواندن اطلاعات CSV توانستند اسم کواشوک را به عنوان یکی از اکانت‌های آزمایشی رسمی که در سال ۲۰۱۷ مقدار زیادی گیفت‌کارت را به شیوه‌ی غیرقانونی خریداری کرده بود، کشف کنند. کواشوک به کدهایی که قبلاً برای خرید سه عدد کارت گرافیک Nvidia GeForce از فروشگاه مایکروسافت، دزدیده شده بودند نیز مرتبط بود که به شخصی به نام گریگور شیکور (Grigor Shikor) در واحد ۳۰۹ آپارتمان Norman Arms در سیاتل فرستاده شده بود. شیکور در این آپارتمان زندگی نمیکرد، اما کواشوک در واحد ۱۰۱ همین آپارتمان مسکین بود.

یک ماه بعد از ماجرا، کواشوک از کار بر کنار شد و در فوریه‌ی سال ۲۰۲۰، توسط دادستان دولت فدرال آمریکا به جرایم زیادی از جمله پولشویی، سرقت هویت و کلاهبرداری متهم شد. در نوامبر همان سال، قاضی وی را به نه سال زندان محکوم کرد. این داستان، به همینجا ختم نمی‌شود و در مقاله‌ی کامل وبسایت بلومبرگ، به نکات بیشتری در رابطه با این سرقت اشاره شده است و از جمله‌ی مهم‌ترین آنها می‌توان به این مورد اشاره کرد که کواشوک تنها فردی است که مسئول نوسانات قیمت گیفت‌کارت ایکس باکس در بازارهای فروشنده یک نقطه بوده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: گیمفا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار