مدیر پروژه رصدخانه ملی ایران گفت: تلسکوپی که در این رصدخانه مستقر شده می تواند کهکشان های پرحجم در فاصله ۶۶ میلیارد میلیارد کیلومتری را رصد کند.
کد خبر: ۹۷۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳ 30 June 2021
رصدخانه ملی ایران

 

 

به گزارش تابناک سمنان  دکتر حبیب خسروشاهی مجری طرح کلان رصدخانه ملی ایران امروز در آیین بهره برداری از طرح های معاونت علمی و فناوری که به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: این پروژه کلان بزرگترین پروژه در حوزه نجوم بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های رصدخانه ملی ایران گفت: در این پروژه طراحی و ساخت تجهیزات با دقت بالایی انجام شده و پیچیدگی و تنوع فناوری در تجهیزات آن پروژه را متمایز از سایر پروژه ها کرده است.

خسروشاهی خاطرنشان کرد: پیگیری، طراحی، مدیریت و ساخت ابزارآلات و تجهیزات این رصدخانه توسط محققان کشور بر اساس سازوکارهای علمی انجام گرفته و در برخی موارد از نظر مشاوران مجرب بین المللی بهره بردیم.

رصدخانه ملی ایران

مجری طرح کلان رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه طی ۶ سال پروسه مکان یابی رصدخانه به طول انجامید گفت: در نهایت قله ۳۶۰۰ متری گرگش کاشان در میان قله های کشور انتخاب شد. بعد از مکان یابی، طراحی مفهومی و تفصیلی اجزای تلسکوپ، گنبد و سازه های آن نیز آغاز شد.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت ساختمان های این رصدخانه چهار سال به طول انجامید، افزود: سامانه های اپتیک فعال و آزمون سطوح اپتیکی چندمتری و چندنانومتری، یاتاقان هیدرواستاتیک برای تعبیه تلکسوپ از جمله فناوری هایی بوده اند که این در این پروژه اجرایی شده اند.

خسروشاهی با تأکید بر اینکه طرح هایی همچون رصدخانه ملی، موتور محرک علم و فناوری در کشور به شمار می روند، گفت: یکی از دستاوردهای این طرح ملی، مهندسی سامانه ها در حوزه اپتومکاترونیک است زیرا در این بخش ترکیبی از مکانیک، اپتیک، سخت افزارها و نرم افزارها درون یک سازه ۹۰ تنی قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: به کمک تلسکوپی که در این رصدخانه مستقر شده می توان کهکشان های پرحجم در فاصله ۶۶ میلیارد میلیارد کیلومتر را رصد کرد. خسروشاهی افزود: در ساخت این رصدخانه بیش از ۱۲۰ هزار قطعه الکتریکی، مکانیکی و اپتیکی به کار گرفته شده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار