رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت کاستن از فشار بر عرصه‌های مرتعی در این استان به عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: ایجاد تعادل و تناسب بین اراضی مرتعی و تعداد دام‌ها از مهمترین راه‌های کاهش فشار بر مراتع این استان است.
کد خبر: ۹۷۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ 22 June 2021
 
"تعادل در دام و مرتع" کلید کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی
تصویر: دامداران ایل سنگسر-مهدیشهر

 

به گزارش تابناک سمنان سیدحسن میرعماد در بازدید از عملیات بیابان زدایی منطقه صوفی آباد سرخه که در معیت مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام شد با اشاره به خشکسالی‌های یک دهه اخیر و نقش آن در اراضی مرتعی و پوشش گیاهی استان اظهار کرد: اجرای پروژه‌های مرتعداری نظیر: بذر کاری، کپه کاری و نهال کاری در مراتع و همچنین اجرا و توجه به مدیریت چرای دام به عنوان یک راهکار مدیریتی مفید جهت تعادل مناسب دام در اراضی مرتعی، می‌تواند تا حدودی فشار بر مراتع کشور و استان را کمتر کرد.

وی توجه به طرح های مرتعی را یک ضرورت خواند و تصریح کرد: این شیوه باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، کاهش فرسایش و تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به گستردگی اراضی بیابانی در این استان به اقدامات موثر استان و توجه بیشتر به بیابان‌زدایی در چند دهه اخیر پرداخت و ادامه داد: حفظ و حراست از منابع طبیعی وظیفه شرعی و انسانی است چرا که این امر یکی از فاکتورهای مهم در مقوله بیابان زدایی است.

مدیرکل اسبق منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر لزوم فرهنگسازی و بهره‌گیری از ظرفیت های مردمی برای مقابله با بیابان‌زایی تاکید و اضافه کرد: گسترش فرهنگ حفاظت و حمایت از عرصه‌های منابع طبیعی در جامعه با جلب و مشارکت حداکثری مردم موجب افزایش حفاظت از عرصه های منابع طبیعی خواهد شد.

میرعماد از ارتقاء فرهنگ حراست از اراضی جنگلی و طبیعی در این استان خبر داد و بیان کرد: فرهنگ حفاظت از عرصه‌های جنگلی در استان سمنان در مقایسه با گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. لذا باید از این توان و پتانسیل بالا بهره بیشتری گرفت چرا که نقش مردم و سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از منابع طبیعی و حفاظت از عرصه‌ها و جنگل‌ها بسیار مهم است.

وی حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی را از مأموریت اصلی سازمان جنگ‌لها، مراتع و آبخیزداری کشور خواند و افزود: هر کشوری برای خودکفایی و استقلال بیشتر، نیازمند اقتصاد درون زا و امنیت غذایی و زیستی مناسب است که پایه و اساس این استقلال به منابع طبیعی وابسته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه فرسایش بادی، بیابان‌زایی و خشکسالی سبب شده تا خسارات زیادی در سال‌های اخیر به استان سمنان وارد شود اظهار کرد: اگر بتوانیم جلوی بیابان‌زایی را بگیریم قطعاً خواهیم توانست در کنار کاهش این خسارت، اقدامات خوبی را نیز در حوزه مقابله با بیابان‌زایی اجرایی کنیم.

میرعماد  به تمجید از برنامه‌های استان در حوزه مقابله با زمین‌خواری و اخذ سند برای اراضی ملی پرداخت و گفت : در راستای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی بیش از 95 درصد از اراضی ملی استان کاداستر شده و اسناد تک برگی آنها با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر شده است .

وی خاطرنشان کرد: کاداستر اراضی ملی و تثبیت مالکیت دولت اولین گام مهم در جهت مدیریت و حفاظت این عرصه های منابع ملی محسوب می‌شود.

این مدیر مسوول به ظرفیت بالای استان در حوزه گیاهان دارویی پرداخت و اضافه کرد: باریجه از عمده‌ترین گیاهان دارویی و صنعتی تولید شده در مراتع استان است که بهره برداران با آگاهی از ارزش اقتصادی این گونه گیاهی در راستای در آمد خانوار، خود عاملی موثر برای حفاظت و احیا رویشگاه ها بوده، و به صورت غیر مستقیم حافظ عرصه‌های منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی آن هستند.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار