آمارهای اعلامی از سوی وزارت نیرو و سازمان هواشناسی از میزان بارش‌های سالانه نشان می‌دهد که سمنان یکی از کم‌بارش‌ترین  و خشک‌ترین استان‌های کشور است.
کد خبر: ۹۶۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴ 08 June 2021
 
خشکسالی و چالشی که تابستان امسال در استان سمنان پیش رو است

 

به گزارش تابناک سمنان خشکسالی در استان کویری سمنان به حدی است که تأمین آب چالش اصلی پیش روی توسعه این استان برشمرده شده و همواره مورد توجه مسئولان و مدیران در این استان بوده است.

کسری 70 سانتی‌متری تراز آبی استان سمنان که سالانه رخ می‌دهد عمق فاجعه را در این زمینه نشان می‌دهد و بیانگر این است که مجموع بارش‌ها و آب‌های استحصالی در هر سال بسیار کمتر از مصرف سالانه آب در این استان است.

از طرفی کیفیت پایین آب در برخی نقاط استان سمنان نیز بر مشکلات تأمین آب در این استان افزوده و سبب شده است که نتوان از هر آب استحصالی برای هر مصرف مورد نیاز بهره برد.

شرب یکی از مصارف مهم و اصلی آب در استان سمنان است که به گفته محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب این استان بیش از 60 میلیون متر مکعب از مجموع آب مصرفی سالانه در استان کویری سمنان را تشکیل می‌دهد.

گر چه این میزان سهم بسیار اندکی از حدود یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعبی مصرف سالانه آب در استان سمنان را به مصرف شرب اختصاص داده است اما باید به این نکته توجه کنیم که همه آب‌های استحصالی و تأمین شده در استان سمنان کیفیت لازم را برای مصرف شرب نداشته و در واقع این مهم سبب شده است که چالش مهمی برای شرکت آب و فاضلاب این استان برای تأمین آب شرب به وجود بیاید.

در حقیقت در سال‌هایی مانند سال آبی امسال که کمبود بارش‌ها به ویژه به شکل بارش برف وجود داشته است؛ موضوع تأمین آب شرب به یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیران مرتبط با آب استان سمنان به ویژه مدیران شرکت آبفای این استان تبدیل می‌شود.

خشکسالی به عنوان موضوعی که مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان از آن به عنوان علت اعمال خاموشی‌ها و قطعی برق در این استان نام برد؛ امروز زنگ هشدار برای قطع آب مشترکان خانگی در این استان را نیز به صدا در آورده است.

موضوع قطع آب در تابستان امسال با گرم‌تر شدن دمای هوا در شهرهای این استان و قطع چند ساعته آب برخی نقاط شهری در این استان از جمله شهر شهمیرزاد گویا رنگ جدی‌تر به خود گرفته و نگرانی مردم در این زمینه را به همراه داشته است.

از طرف دیگر تأمین آب شرب به عنوان یکی از مطالبات مهمی است که مردم آن را از مسئولان مربوطه می‌خواهند و همین مطالبه سبب شد تا عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی موضوع قطعی آب در برخی نقاط در سه شهرستان این حوزه انتخابیه را از معاون وزیر نیرو پیگیر شود.

عباس گلرو به دنبال قطعی آب در بخش‌هایی از حوزه انتخابیه مرکز استان سمنان از جمله شهمیرزاد، در تماس تلفنی با جانباز معاون آبفای وزیر نیرو بر ضرورت تسریع در حل این مشکل تاکید کرد.

گلرو در این تماس با اشاره به مشکل دیرپای کم‌آبی در استان سمنان از بی‌توجهی به خواسته‌های مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در حوزه تأمین آب در سال‌های گذشته گلایه کرد و خواستار تسریع از سوی وزارت نیرو به منظور  رفع مشکل کم آبی در این حوزه انتخابیه شد.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی برطرف شدن مشکل آب استان در درازمدت را در گرو اجرای هر چه سریع‌تر پروژه‌های بزرگ آبرسانی به استان دانست و ابراز امیدواری کرد پیگیری‌ها در این زمینه، مطالبه مردم در حوزه تأمین آب را به تحقق نزدیک کند.

مصرف آب شرب در استان سمنان چقدر است؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با اشاره به هزینه‌های بسیار زیاد تأمین، انتقال و توزیع آب، افزایش بی‌رویه و غلط مصرف آب و منابع محدود آب قابل استفاده در سطح کشور تصریح کرد: این موارد در آینده‌ای نزدیک، کشور را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

محمد طاهری با اشاره به میزان مصرف آب در استان سمنان تصریح کرد:  جمعیت فعلی استان سمنان در 19 شهر این استان 650 هزار نفر است و این جمعیت 650 هزار نفری در حال حاضر چیزی در حدود 60 میلیون متر مکعب آب در سال برای مصارف شرب استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس نمودار رشد جمعیت، اگر جمعیت نقاط شهری استان سمنان در سال 1415 به 950 هزار نفر برسد؛ مصرف آب شرب این افراد –البته به فرض حفظ همین الگوی مصرف- به 81 میلیون متر مکعب خواهد رسید و اگر به این جمعیت، جمعیت روستایی استان سمنان را اضافه کنیم؛ میزان مصرف آب شرب به مراتب بیشتر از این خواهد شد و این در حالی است که در حالت فعلی در استان سمنان با 400 لیتر در ثانیه کمبود آب شرب روبه‌رو هستیم و سفره‌های آب زیرزمینی همه ساله بیش از 76 سانتی‌متر کاهش می‌یابند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان سمنان افزود: در صورتی که مقادیر مصرف آب در استان سمنان و البته میانگین مصرف آب شرب در کشور را با توجه به سطوح تعریف شده جهانی در مورد میزان مصرف آب و سرانه آب هر فرد مقایسه کنیم؛ مشاهده می‌شود که کشور ایران با یک روند بحران شدید و مزمن آب روبه‌رو است که پیامدهای بسیار ناگوار و مخرب آن برای نسل‌های آینده نیز به طور جدی نگران کننده و جبران ناپذیر است.

طاهری با صرفه‌جویی را مهم‌ترین راهکار عبور از بحران فعلی عنوان و تصریح کرد: باید همه مردم کشور به این واقعیت آگاهی کامل پیدا کنند که فراوانی آب یک توهم و کمبود آن جدی و خطرآفرین است.

وی با بیان اینکه توجه همه مردم به نکاتی که منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود، آبرسانی و تداوم جریان آب را به‌دنبال خواهد داشت و تصریح کرد: البته عدم رعایت صرفه‌جویی، کمبود و قطع آب را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار