طی سال ۹۹؛
مدیرکل محیط زیست استان سمنان با تاکید بر سالم بودن هوای استان، گفت: آمارها از سه شهرستان شاهرود، گرمسار و سمنان نشان می‌دهد که شاخص آلایندگی هوا در سال گذشته زیر عدد ۱۱۰ بوده است.
کد خبر: ۹۶۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵ 07 June 2021

شاخص آلودگی هوا در استان سمنان زیر عدد ۱۱۰ بوده است

 

به گزارش تابناک سمنان  امیر عبدوس در نشست خبری صبح دوشنبه با حضور خبرنگاران به میزبانی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ روز ایستگاه تشخیص آلایندگی در سمنان، ۳۰۲ روز در شاهرود و ۳۶۱ روز در گرمسار فعال بوده که اعداد حاصله از این ایستگاه‌ها نشان می‌دهند که شرایط هوای استان در سال گذشته خوب بوده است، بیان کرد: سطح آلایندگی‌ها در برخی روزها که برق مرکز قطع یا اختلالی پیش آمده سنجیده نشده است.

وی با بیان اینکه در سمنان طی سال گذشته ۲۱۴ روز پاک و ۱۳۸ روز با هوای سالم یا قابل قبول ثبت شده است، تاکید کرد: در سمنان فقط یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم و خوشبختانه روزهایی با هوای ناسالم و خطرناک در شهر سمنان به وقوع نپیوسته است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه در شاهرود ۱۴۰ روز پاک و ۱۵۹ روز سالم و فقط سه روز ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است، تاکید کرد: در این شهرستان نیز در سال گذشته هوای بسیار خطرناک و ناسالم نداشته است.

عبدوس با بیان اینکه در گرمسار نیز ۱۹۲ روز پاک ۱۶۷ روز قابل قبول یا سالم و دو روز ناسالم داشته‌ایم، تاکید کرد: شرایط در این شهر صنعتی نیز به گونه‌ای رقم خورده که هوای بسیار خطرناک در این شهرستان خوشبختانه نداشته‌ایم همچنین باید گفت در استان شاخص از عدد ۱۱۰ (مرز بین استاندارد بودن هوا) بالا نیامده و حتی در روزهای ناسالم هم عدد شاخص ما زیر این عدد بوده است.

وی با بیان اینکه پارک ملی کویر، پارک ملی توران و پارک ملی صیدوا در زمره زیستگاه‌های با اهمیت در استان سمنان هستند، بیان کرد: دو پناهگاه حیات وحش شامل خوش ییلاق و توران و سه منطقه حفاظت شده شامل پرور، توران و جنگل ابر و همچنین پنج منطقه شکار ممنوع مانند کنار، چاه شیرین و تپال و … در سطح استان وجود دارد که در ماه گذشته شاهد ارتقای منطقه شیربند به منطقه حفاظت شده بودیم که ارتقای خوبی را به محیط زیست استان بخشید.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده توران در برنامه یونسکو به ثبت رسیدند و به عنوان ذخیره گاه زیستکره محسوب می‌شوند که از این پس جز ذخیرهگاه های جهانی خواهند بود که در کشورما ۱۴ ذخیره گاه زیستکره را به ثبت رسانده که دو مورد در استان هستند.

عبدوس با اشاره به اینکه مجموع مساحت مناطق چهارگانه استان سمنان بالغ بر دو و نیم میلیون هکتار با احتساب مناطق شکار ممنوع که چیزی در حدود یک چهارم مساحت استان را شامل می‌شود و ۱۰ درصد مساحت مناطق چهارگانه کشور را در بر می‌گیرد که سهم قابل ملاحظه‌ای است، تاکید کرد: این استان با ۵۰ گونه پساندار، ۱۶۰ گونه پرنده، شش گونه دوزیست و تمامی هشت گونه گربه‌سان کشور، استان سمنان رتبه نخست تنوع گونه‌های جانوری در زیستکره ها را دارد و با فاصله زیاد، این استان پایتخت تنوع زیستی کشور است.

وی همچنین افزود: در ۲۰ سال گذشته پروژه یوز آسیایی با کمک نهادهای بین المللی در حال اجرا بود اما بعد از ۲۰ سال توفیقات خوبی را کسب نکرد و در پایان این پروژه شاهد هستیم که هفت استان کشور که در ابتدای طرح زادآوری یوز بودند مانند سمنان، خراسان‌های شمالی و رضوی، یزد و … در برهه کنونی شاهد این هستیم که فقط استان سمنان تنها ایستگاه زادآوری یوز محسوب می‌شود که هم خبر خوبی برای استان است هم خبر بدی برای این نوع گونه جانوری، لذا مسئولیت خطیری بر دوش مردم و محیط زیست استان است زیرا سرنوشت یک گونه گوشت خوار و گربه‌سان در کل دنیا به تلاش این گونه گره خورده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار