سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به ثبت ملی قله شاهوار، گفت: مجوز بهره‌برداری از معدن در شاهوار با توجه به ثبت ملی این اثر طبیعی باید محدود و زمان آن تمدید نشود.
کد خبر: ۹۶۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷ 29 May 2021

بهره‌برداری معدنی با ثبت ملی قله شاهوار باید محدود شود

 

به گزارش تابناک سمنان حمیدرضا دوست محمدی روز شنبه در نشست خبری در محوطه خانه تاریخی طاهریان، اظهار داشت: برای بهره‌برداری از محوطه اطراف قله شاهوار راهبرد تعیین می‌شود و در صورت اجرای راهبردها اطراف قله نیز به عنوان محوطه ثبت ملی خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت حفاظت از جنگل ابر به عنوان یک اثر طبیعی ثبت جهانی شده، گفت: ضرورت دارد به منظور کاهش تخریب جنگل از سوی عامل انسانی تمهیدات ویژه اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تعریف برنامه و راهبرد و ارائه مشاوره همراه دیگر متولیان در حفاظت از آثار ارزشمند طبیعی است.

کاروانسرای شاه عباسی سمنان از بند زندان تا بند ضوابط اداری
دوست‌محمدی بیان کرد: در گذسته کاروانسرای شاه‌عباسی شهر سمنان در بند زندان بود الان در بند ضوابط اداری است.
وی تصریح کرد: کاروانسرای شاه‌عباسی روزگاری در مسیر جاده ابریشم به کاروانیان خدمت رسانی می‌کرد و در سال ۶۰ ۱۳تا ۶۳ ۱۳به وسیله اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال تکمیل بود تا محل کار این اداره شود، اما با توجه به شرایط به عنوان زندان استفاده مورد استفاده قرار گرفت. 
دوست‌محمدی یادآور شد: کاربری کاروانسرای شاه‌عباسی در گذشته زخم‌های عمیقی را بر بدنه آن ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: با وجود مجوز صادر شده از سوی رئیس قوه قضائیه اما کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان هنوز در گیر و دار ضوابط است.
به گفته وی، فروش آثار تاریخی تشکل‌های اداری به غیر ممنوع است و باید به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود و برای واگذاری به شهرداری باید روند قانونی طی شود.
دوست محمدی بیان کرد: کاروانسرای شاه‌عباسی تحت مدیریت میراث‌فرهنگی قرار بگیرد تا زیر نظر صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی باشد و بعد از مرمت به مزایده گذاشته شود.
وی یادآور شد: اکنون حذف الحاقی‌های کاروانسرا زیرنظر کارشناسان میراث‌فرهنگی در حال انجام است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: طبق مصوبه شورای ترافیک تردد خودرو در خیابان امام (ره) محدود می‌شود، اما حذف کامل تردد خودرو در این مسیر در گرو همراهی کاسبان این خیابان و مردم است.

لزوم همراهی مردم در توسعه گردشگری 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: برگزاری فن تور برای آشنایی شهرداران در زمینه احیای بافت تاریخی کمک کننده است و برگزاری چنین توری در استان پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی با تعیین راهبرد و انجام طرح‌های مطالعاتی شرایطی را تعریف کرده است که طبق مطالعات نمای بنا در بافت تاریخی باید متناسب و متعارف باشد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: حفظ آثار تاریخی و توسعه گردشگری در گرو فرهنگ‌سازی و همراهی مردم است و برای تحقق این راهبرد رسانه نقش موثر دارد.

شاهوار در معرض آسیب از معدنکاری
به گزارش ایرنا،شاهوار با حدود چهار هزار متر ارتفاع بلندترین قله استان سمنان و در مرز استانهای سمنان و گلستان ، در منطقه البرز شرقی واقع است.

جلوگیری از برداشت از معدن بوکسیت در کوه شاهوار در چند سال گذشته به یکی از مهمترین چالش های مردم به ویژه دوستداران محیط زیست در شهرستان شاهرود تبدیل شده بود. به گفته مخالفان ، برداشت از معدن موجب نابودی ذخیره گاه های آب و آلودگی آن به مواد معدنی خطرناک و نابودی زیستگاه درخت کمیاب ارس کوهی و نیز حیوانات در حال انقراض مانند خرس در منطقه می‌شود. 

با پیگیری های انجام شده و مطالبات مردمی هم اکنون این معدن به صورت موقت تعطیل است اما گروه‌های مردم نهاد حامی محیط زیست و دیگر اقشار مردم نگران ادامه فعالیت معدن هستند، به همین خاطر تلاش می‌کنند تا تعطیلی معدن دایمی شود.

حال با ثبت ملی شاهوار به یکی از مهمترین دغدغه های مردم شاهرود درخصوص جلوگیری از تخریب این اثر پاسخ داده شد، چرا که در نامه مونسان خطاب به استاندار سمنان آمده است که اثر یادشده ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم آن بر عهده این وزارتخانه خواهد بود. همچنین هرگونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع  است.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار