مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان گفت: بیمه شدگان تامین اجتماعی استان با شرکت در طرح رایگان غربالگری سرطان روده بزرگ نسبت به پیشگیری و تشخیص زودهنگام از این بیماری اقدام کنند.
کد خبر: ۹۶۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 26 May 2021

غربالگری سرطان روده برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی سمنان اجرا می‌شود

 

به گزارش تابناک سمنان سید مجتبی اکرم  ابراز داشت: بیمه شدگان تامین اجتماعی استان سمنان می‌توانند با مراجعه به مراکز ملکی این سازمان با انجام آزمایشی ساده سلامت خود را در زمینه ابتلا به سرطان روده بزرگ بررسی کنند.

وی ادامه داد: سرطان روده بزرگ در صورت تشخیص دیرهنگام باعث فوت بیمار می‌شود، بنابراین با غربالگری سرطان روده بزرگ ضمن تشخیص بیماری از وقوع آن نیز پیشگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال بروز می‌کند، خاطرنشان کرد: هدف از این غربالگری، شناسایی و ثبت بیماران مشکوک یا مبتلا به سرطان و درمان زودهنگام است.

اکرم اظهار داشت: کسانی که عضوی از خانواده آنها، سرطان روده بزرگ داشته است، ۲ تا ۳ برابر سایرین در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند و انجام تست غربالگیری در این افراد مهمترین راهکار پیشگیری و تشخیص است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان تاکید کرد: سرطان روده بزرگ و راست‌روده پنهان کار است و غربالگری مهمترین راه تشخیص زودهنگام این بیماری است.

اکرم تصریح کرد: عوامل متعددی از جمله نداشتن تحرک، مصرف سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان روده بزرگ(کولورکتال) نقش دارد و افرادی که در طرح غربالگری، خون مخفی در مدفوع داشته و مثبت تشخیص داده شوند، برای انجام بررسی‌های بیشتر تشخیصی، به متخصص گوارش ارجاع خواهند شد تا از درمان مناسب و به موقع بهره مند شوند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان خاطرنشان کرد: بین سرطان روده بزرگ و رژیم غذایی پُرچرب، کم فیبر و مصرف کم میوه و سبزی، رابطه مستقیم وجود دارد.

وی یادآور شد: رشد سرطان روده ممکن است سال‌ها به طول بینجامد اما تشخیص به موقع آن، شانس بهبودی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد بنابراین، انجام تست‌های دوره‌ای مانند آزمایش وجود لخته خون در مدفوع، کولونوسکوپی و مشاوره ژنتیک در افرادی که در گروه خطر قرار دارند، توصیه می‌شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان گفت: نقش رسانه در اطلاع‌رسانی و استقبال افراد برای انجام تست غربالگری انکارناپذیر است و انتظار می‌رود در این زمینه بیش از پیش همراهی کنند.
۱۶۵ هزار و ۳۳ نفر در استان سمنان بیمه شده تامین اجتماعی هستند و بر اساس آخرین آمار ۷۲ درصد جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار