مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان گفت: تورم سالانه برای کالا‌های خوراکی و خدمات مصرفی در استان سمنان سال ۹۹ حدود ۳۳.۸ ثبت شد.
کد خبر: ۹۶۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ 17 May 2021

تورم خوراکی‌ها و خدمات مصرفی در استان سمنان پارسال ۳۳ درصد بود

 

به گزارش تابناک سمنان مهدی سلامتی  ابراز داشت: نرخ تورم سالانه در شاخص کالاهای خوراکی و خدمات مصرفی خانوارها در ۲ بخش شهری و روستایی مورد تحلیل قرار می‌گیرد که بر اساس آمار، شاخص تغییرات قیمت کالاهای خوراکی و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در استان سمنان سال گذشته ۳۳.۷ درصد بود.

وی ادامه داد: نرخ تورم سالانه خانوارهای روستایی استان سمنان در شاخص کالاهای خوراکی و خدمات مصرفی سال گذشته  ۳۴.۷ درصد اعلام شد و آمار نشاندهنده پایین بودن نرخ تورم شهری و  روستایی در استان سمنان نسبت به کشور بود. 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان تصریح کرد: شاخص اصلی سنجش تورم بررسیِ نسبت هزینه‌کرد خانوار استانی از کل هزینه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی هزینه کردها در زمینه‌های مختلف مانند کالاهای خوراکی و آشامیدنی، دخانیات، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات و  آموزش، از شاخص‌های اصلی سنجش تورم است.

سلامتی اضافه کرد: نرخ تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در استان سمنان سال گذشته ۳۳.۴ درصد و نرخ تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی ۳۴.۶ درصد بود.

وی یادآور شد: نان و غلات، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن، گوشت ماهی و صدف داران،  شیر، پنیر و تخم مرغ، میوه و خشکبار،  سبزیجات و حبوبات، روغن‌ها و چربی‌ها از جمله کالاهای خوراکی است که برای بررسی نرخ تورم هزینه‌کرد خانوارها در این بخش بررسی می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان گفت: پوشاک، کفش، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها، تفریح و فرهنگ، آموزش،  هتل و رستوران، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی، بهداشت و درمان از جمله شاخص‌های بررسی هزینه کرد در کالاهای غیرخوراکی و خدمات برای تعیین نرخ تورم است.

نرخ تورم سالیانه در کشور بعد از یک روند نزولی که از ۴۲.۷ درصد در شهریور ۱۳۹۸ شروع شد به عدد ۲۵.۸ در مرداد ۱۳۹۹ رسید و از این تاریخ مجدداً روند صعودی گرفت و به عدد ۳۸.۹ در فروردین ۱۴۰۰ رسید.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،  نرخ تورم ۱۲ ماهه  استان سمنان ۳۶ درصد است که بر اساس این آمار سمنان جزو چهار استان دارای کمترین نرخ تورم در کشور است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار