مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۸۱ کانون بیماری دام و طیور سال ۹۹ در استان شناسایی و با اقدامات بهداشتی به موقع کارشناسان این اداره‌کل به سرعت کنترل و مهار شد.
کد خبر: ۹۶۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷ 06 May 2021

۸۱ کانون بیماری دام و طیور پارسال در استان سمنان مهار شد

به گزارش تابناک سمنان حمیدرضا حسینی ابراز داشت: ۴۸ کانون بیماری ویروسی دام مانند تب برفکی، آبله و  تب سه‌روزه سال گذشته در استان سمنان شناسایی شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۸، در استان کاهش ۵۰ درصدی داشت.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوعی کنه بروز می‌کند، ادامه داد: سمنان از استان‌های پاک کشور از لحاظ آلودگی دام به بیماری تب کریمه کنگو در سال گذشته بود.

وی بیان کرد: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و از این رو اداره کل دامپزشکی استان سمنان از اسفند تا شهریور برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدام های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

حسینی اضافه کرد: ۳۳ کانون بیماری مانند نیوکاسل و آنفلوآنزای غیرفوق حاد پرندگان در طیور استان سمنان سال گذشته شناسایی شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ کاهش ۶۰ درصدی داشت.

وی تصریح کرد: سال گذشته هیچ کانونی بیماری طیور در زمینه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان وجود نداشت و یک کانون بیماری آنفلوآنزای غیرفوق حاد پرندگان گزارش شده مربوط به شهرستان گرمسار بود که به سرعت عملیات مهار بیماری انجام شد.

وی یادآور شد: ۱۲۱ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در استان سمنان تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان وجود دارد که سال گذشته هیچ کانون بیماری آبزیان در این مزرعه‌‎ها گزارش نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۶۳ هزار و ۶۶۴ کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد که بیماری جدی در این کلونی‌ها سال گذشته گزارش نشد.

در  استان سمنان بیش از ۴۰۰ واحد انواع مرغداری با ظرفیت ۱۳ میلیون قطعه پرنده وجود دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه فعالیت اشتغال دارند.

بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۱۰۰ هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار