عشایر استان سمنان با مشکلات عدیده‌ای همچون کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن و مشکلات آب‌رسانی دست و پنجه نرم می‌کنند که رفع آن عزمی جهادی می‌طلبد.
کد خبر: ۹۵۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹ 23 April 2021

وقتی عرصه‌های خدمتگزاری بسیج حد و مرزی ندارد؛ این‌بار عشایر از خدمات بسیجیان استان سمنان بهره‌مند می‌شوند

 

به گزارش تابناک سمنان عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و 2 دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک‌میلیون و 74 هزار رأس دام سبک و چهار هزار و 700 رأس دام سنگین دارند.

پنج شهرستان سرخه و گرمسار، مهدی‌شهر، شاهرود و میامی جمعیت عشایر موجود در استان سمنان را در خود جای داده است.

 این قشر یکی از مهم‌ترین ارکان تولید در سطح استان محسوب می‌شوند؛ چراکه سهم عمده‌ای از تولید گوشت، صنایع‌دستی، دامی و لبنی استان سمنان دارند.

بیشتر بخوانید

مهدی کاشفی، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان سمنان اظهار داشت: شناسایی موانع و مشکلاتی که عشایر استان سمنان با آن مواجه هستند، باید در وهله نخست به‌دقت انجام شود و سپس بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های مدون و مناسبی انجام شود.

وی بر استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای حل مشکلات عشایر با توجه به جمعیت قابل توجه این قشر در استان سمنان گفت: کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن از عمده مشکلاتی است که عشایر و دامداران استان سمنان با آن مواجه شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان سمنان عنوان کرد: بسیج و سپاه استان سمنان آماده هرگونه همکاری و هماهنگی با اداره کل عشایر استان سمنان برای رفع مشکلات عشایر است و در این راه از هیچ‌گونه تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

کاشفی بر تداوم اقدامات انجام شده در راستای آب‌رسانی به عشایر استان سمنان و تأمین نهاده‌های دامی تأکید کرد و گفت: مجموعه اقدامات انجام شده در این بخش‌ها خوب بوده است که نباید مقطعی باشد و این روند باید ادامه یابد.

وی اظهار داشت: برای تسهیل و تسهیل در دریافت نهاده‌های دامی و دیگر خدمات ویژه عشایر استان سمنان باید تعاونی‌های عشایری تشکیل شوند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان سمنان بیان کرد: عشایر قشر خدوم و زحمت‌کش کشور هستند و با توجه به سهم این قشر در تولید محصولات لبنی و دامی باید بیش‌ازپیش مورد حمایت قرار گیرند.

کاشفی حمایت همه‌جانبه از عشایر استان سمنان را در رونق تولید و اقتصاد بسیار اثرگذار دانست و گفت: کمک به عشایر در بخش‌های مختلف از جمله ایجاد بازارهای فروش تولید محصولات لبنی و دامی و صنایع‌دستی این جمعیت باید در دستور کار قرار گیرد.

کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن، مشکلات آب‌رسانی، آسیب رسیدن به راه‌های عشایری و دام‌ها، فقدان بازار برای تولیدات عشایری به تأخیر افتادن کوچ ناشی از حوادث مختلفی همچون کرونا و سرمازدگی و... از جمله مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های اصلی است که امروزه جامعه عشایر استان سمنان از آن رنج می‌برند و نیاز است مسئولان امر برای رفع آن چاره‌ای عاجل بیندیشند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار