مسوول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی دامغان گفت: مبارزه با سِن مادری در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان از ۲۱ فروردین امسال آغاز شده است.
کد خبر: ۹۵۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲ 22 April 2021
 
مبارزه با سِن مادری در ۲هزار و ۵۰۰هکتار مزارع گندم و جو دامغان

 

 

به گزارش تابناک سمنان سمانه تولی  افزود: ریزش سن مادری در نیمه اول فروردین ماه در شهرستان دامغان آغاز شده است که با نظارت و پایش روزانه ۲۰ کارشناس پهنه، عملیات تورزنی در یکهزار و ۴۹۱ هکتار از مزارع گندم و یکهزار و ۴۰ هکتار مزارع جو تراکم سن تعیین شد. 

وی خاطرنشان کرد: عملیات مبارزه شیمیایی به توصیه کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی نیز هم‌اکنون به صورت مستمر و روزانه در حال انجام است. 

تولی اضافه کرد: آفت سن غلات با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد می‌شود و عدم مبارزه به موقع با این آفت می‌تواند در سال آینده جمعیت آفت سن را افزایش و خسارت بیشتری به مزارع وارد کند. 

وی اظهارداشت: در همین راستا تاکنون ۶۰ هکتار از مزارع سم پاشی شده است و پیش بینی سطح مبارزه ۶۰۰ هکتار است. 

مسوول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: سن زدگی بیش از حد مجاز موجب عدم خرید و برگشت محصول توسط مراکز خرید تضمینی گندم می‌شود که در همیت رابطه، مبارزه به موقع و اصولی با سن مادری در کاهش و کنترل سن زدگی بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت مبارزه و سم پاشی علیه این آفت نتیجه مطلوبی ندارد.

اراضی کشاورزی استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار است که ۳۲ هزار هکتار به کشت گندم اختصاص دارد، میزان خرید گندم تضمینی از کشاورزان در استان سمنان امسال تا ۹۰ هزار تن برآورد می‌شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار