ایسنا/سمنان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از آغاز اجرای طرح مبارزه با آفات و بیماری‌ها در ۳۷۵ هکتار از تاغزارهای حاجی آباد سمنان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸ 21 April 2021

شپشک بلای جان ۹۰درصد تاغزارهای حاجی‌آباد سمنان

 

به گزارش تابناک سمنان معصومه منظمی با اشاره به بیماری تاغ‌زارهای سمنان اظهار کرد: ۹۰ درصد از تاغزارهای منطقه حاجی آباد شهرستان سمنان به آفت شپشک سفید تاغ آلوده شده است که پس از بررسی های گیاهپزشکی بهترین شیوه مبارزه و دفع آفت و پیشگیری از شیوع آن  در مناطق دیگر با توجه به گسترش شدید آفت شیوه قطع مکانیکی و مبارزه شیمیایی انتخاب گردید.

وی با بیان اینکه کاشت درختان تاغ در قالب پروژه های بیابان زدایی و مقابله با فرسایش و حرکت شن‌های روان از دهه ۴۰ در سمنان آغاز شده تصریح کرد: در طی این ۶۰ سال گذشته هر سال عملیات کاشت نهال تاغ، مراقبت و آبیاری عملیات جوان سازی و ... در قالب اعتبارات ملی و استانی انجام گردیده است.

وی افزود: در حال حاضر سطح تاغزارهای دست کاشت این شهرستان 13 هزار و ۵۱۰ هکتار است که ۶۰۰۰ هکتار آن سطح تاغزارهای آلوده به آفت شپشک مبتلا گردیده است.

منظمی در ادامه گفت: آلودگی در سه منطقه ۱۲۵ هکتاری شناسایی شده که مقرر گردید بر اساس اعتبارات تخصیص داده شده در سطح ۳۷۵ هکتار از عرصه های آلوده به آفت شپشک عملیات قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی در سه فاز انجام گیرد.

وی افزود: نحوه اجرای عملیات مبارزه با آفت شپشک به این صورت است که بعد از قطع مکانیکی و هرس تاغ ها، سم پاشی با سموم شیمیایی انجام خواهد شد.

منظمی با بیان اینکه تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی و مهم در عملیات بیابان زدایی محسوب می شود افزود: مهار و کنترل گردوغبار و جلوگیری از فرسایش بادی به عنوان یک مبحث مهم در سطح کشور مطرح است و تاغزارها نقش بی بدیلی در این موضوع داشته. لذا اهمیت حفاظت از تاغزارها یک وظیفه مهم به شمار می رود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار