فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سال گذشته ۱۰۳ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان به دلیل سهل‌نگاری در آتش سوخت.
کد خبر: ۹۵۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲ 13 April 2021

۱۰۳ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان سمنان در آتش سوخت

 

به گزارش تابناک سمنان سرهنگ علیرضا ابوطالبی ابراز داشت: سال گذشته ۳۲ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان رخ داد که چهار مورد از آتش‌سوزی‌ها مربوط به جنگل بود.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۰۳ هکتار عرصه منابع طبیعی که سال گذشته در آتش سوخت در حدود ۲ هکتار از وسعت آتش‌سوزی‌ها مربوط به مناطق جنگلی و بقیه مربوط به عرصه‌های مرتعی بود.

وی اضافه کرد: با ارتقای آگاهی عمومی و افزایش مشارکت مردمی و تقویت تیم واکنش سریع و افزایش گشت‌های مراقبتی آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشت.

ابوطالبی بیان کرد: وسعت آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ در حدود ۳۵ درصد کاهش یافت.

وی اظهار داشت: هیچ یک از آتش‌سوزی‌ها رخ داده در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان به عمد و با هدف تخریب طبیعت نبوده است و براساس بررسی‌ها دلیل ۹۸ درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان سهل‌انگاری انسان‌ها بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: برای نمونه در یکی از موارد آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی زنبور دار به دنبال ایجاد آتش و دود در روند پرورش زنبور بود که متاسفانه با وزش باد شدید آتش به چادر زنبوردار سرایت کرد و سپس آتش‌سوزی در عرصه گسترش یافت.

وی تصریح کرد: بطری های شکسته در فصل گرم مانند عدسی عمل می کند و تابش نور خورشید به آن آتش سوزی در مراتع را به دنبال دارد و بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطرهای شکسته منعکس کننده نور در طبیعت پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش شدن آتش مطمئن شوند. وی ابراز داشت: رسانه نقش مهم در آگاه سازی و فرهنگ سازی در بین آحاد جامعه برای حفظ عرصه های منابع طبیعی دارد و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن پسماند مزارع مجاور عرصه های ملی بدون هماهنگی با کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری ممنوع و، در صورت سرایت آتش‌ به عرصه‌ها، پیگرد قانونی دارد   و سال گذشته تعدادی کشاورزان و مرتعداران متخلف عامل آتش‌سوزی به مراجع قضایی معرفی شدند.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار