مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: سال گذشته، ۲هزار و ۸۳۶ مورد شغل جدید برای مددجویان تحت پوشش این بهزیستی ایجاد شد.
کد خبر: ۹۵۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵ 13 April 2021

 

امین شاهرخی روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: همچنین چهار هزار و ۱۳۹ مورد نیز در سامانه اشتغال ثبت شده اند که این نشان دهنده رونق اشتغال در سال ۱۳۹۹ بوده است.

وی افزود: با وجود سایه افکنی کرونا، برنامه و طرح های این نهاد اجرایی شده است و باید در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ که تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است، گام های عملی برداریم و سهم خود را در این مقوله به بهترین نحو ممکن اجرایی کنیم.

افتتاح مراکز مثبت زندگی

مدیرکل بهزیستی استان تهران از راه اندازی ۲۰۸ مرکزمثبت زندگی در سال پیش به عنوان فعالیتی شاخص نام برد و تصریح کرد: این تعداد از مراکز مثبت زندگی استان تهران همزمان با سراسر کشور با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری افتتاح شد.

شاهرخی در ادامه بیان داشت: مراکز مثبت زندگی ویژگی های خاص و منحصر بفردی چون مشارکت های مردمی، محله محوری، تسهیل دسترسی، خانواده محوری، مددکار محوری، توجه به دولت الکترونیک، ارتقای سلامت اجتماعی، اجرای طرح های غربالگری و مشاوره ژنتیک دارند که در دویست و هشت محله از استان تهران شروع به کار کردند.

شاهرخی در حوزه امور پیشگیری به راه اندازی مرکز درمان زخم باز معتادان متجاهر شرق استان در شهرستان ورامین اشاره کرد و بیان داشت: در این مرکز متعادین کارتن خواب از سطح شهرستان های هفت گانه شرق استان شامل ورامین، پیشوا، قرچک، پاکدشت، فیروزکوه، دماوند و پردیس جم آوری شده و پس از ساماندهی به درمان آن ها مبادرت ورزیده می شود.

وی در توضیح یکی دیگر از برنامه های حوزه پیشگیری افزود: راه اندازی مرکز جامع بازتوانی اعتیاد در شهرستان رباط کریم خدمتی دیگر از سازمان بهزیستی است که در این منطقه سرویس دهی خود را شروع کرد.

شاهرخی در ادامه بیان داشت: بررسی های متعددی نشان داده که در درصد بالایی از معلولیت ها منشأ ژنتیکی دارند و از این رو سازمان در پی حل این مشکل برآمده و انجام مشاوره های ژنتیک برای خانوارهای بالای سه معلول را در سال گذشته در همه شهرستان های شانزده گانه استان تهران انجام داده ایم.

فعالیت های حوزه توانبخشی

مدیرکل بهزیستی استان تهران در تشریح شاخص ترین برنامه های انجام شده توسط حوزه امور توانبخشی به اجرای طرح C.B.R اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح که توانبخشی مبتنی بر جامعه است که در روستاها انجام می شود در محلات هرندی و باغ آذری شهر تهران به منظور ساماندهی آسیب های اجتماعی به مرحله اجرا در آمدند که نتایج و برکات آن تا حد زیادی ملموس است.

وی افزود: در محله های، گل حصار و خاک سفید نیز این طرح در مراحل اولیه است که می توان از آن به عنوان یکی از طرح های موفقیت آمیزی که در سال ۱۴۰۰ که به مرحله اجرا در می آیند، اشاره کرد.

این مسئول به ثبت اطلاعات دانشجویان نیز در سامانه اختصاصی دانشجویی که خاص این پروسه است هم اشاره کرد و بیان داشت: در بهزیستی استان تهران قریب یکهزار و چهارصد دانشجوی دارای معلولیت مورد حمایت هستند و از خدمات فرهنگی بهره مند می شوند.

شاهرخی واکسیناسیون افراد مقیم و مستقر در مراکز نگهداری در سال گذشته از بیماری آنفولانزا را اقدامی شاخص بر شمرد و بیان داشت: کمیته ای با عنوان مبارزه با بیماری های واگیردار شکل گرفته که علاوه بر رصد، شناسایی و مواجهه با این نوع از بیماری ها مدیریت آن ها را نیز انجام می دهد که در سال گذشته واکسن آنفولانزا در تمام مراکز نگهداری به اعضای جامعه هدف تزریق شد.

وی گفت: در ماه های پایانی سال گذشته بخشی از جامعه هدف سازمان در آسایشگاه خیریه کهریزک واکسن کرونا دریافت کرده اند که این روال در سال جدید نیز برای دیگر مددجویان عضو سازمان بهزیستی با رعایت شیوه نامه ها و موازین مختلف در حال انجام است.

فعالیت های حوزه مشارکت های مردمی

شاهرخی با اعلام چند مورد از شاخص ترین مباحث حوزه مشارکتهای مردمی بیان داشت: نزدیک به ۳۱ میلیاردریال ارزش بن های خرید کالا است که در اختیار مددجویان استان قرار گرفت.

وی افزود: ۲۵۰ دستگاه تبلت ازطریق یکی از موسسه ها به ارزش تقریبی قریب هشت میلیارد ریال تهیه شد و به دانش آموزان نیازمند جامعه هدف اهداء شد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران از واگذاری یکهزار و ۲۵۲ واحد مسکونی شهری و روستایی خبر داد و افزود: در این موضوع برش استانی بهزیستی در استان، ۶۲۰ بوده که واگذاری مسکن در تهران بیش از دو برابر برش استانی تعیین شده محقق گردیده است.

فعالیت های حوزه اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان تهران در تشریح برخی از فعالیت های حوزه اجتماعی گفت: یک هزار و ۲۹۳ نفر در سامانه ملی فرزندپذیری برای پذیرش فرزند در سال ۱۳۹۹ ثبت نام کرده‌اند که شرایط آنها در حال بررسی است.

شاهرخی اظهار داشت: سال گذشته ۳۱۶ کودک به خانواده ها واگذار شد که از این تعداد ۱۵۲ دختر و ۱۶۴ پسر بود.

وی افزود: تعداد کودکان واگذار شده به متقاضیان فرزندپذیر در مقطع سنی زیر ۲ سال ۲۶۸ کودک و بالای ۲ سال ۴۸ کودک بود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: همچنین تعداد کودکان واگذار شده نیازمند پیگیری درمانی نیز ۱۹۸ مورد بود همچنین ۳۶۰ پرونده در کمیته های تخصصی فرزندپذیری مطرح شده است.

شاهرخی گفت: تعداد پرونده های کودکان قابل واگذاری شیرخوارگاه ها، خانه های کودکان و نوجوان که در کمیته فرزندپذیری بهزیستی استان تهران جهت بررسی و تایید نهایی مطرح شد ۳۲۷ مورد بود.

شاهرخی در خصوص اورژانس اجتماعی گفت: مجموعه اورژانس اجتماعی با اولویت مداخلات اجتماعی، روانی و مددکاری قبل از مداخلات پلیسی و قضایی ایجاد شده است که شهروندان می‌توانند از طریق تماس با خط ۱۲۳ با کارشناسان و مددکاران مستقر ارتباط مستقیم برقرار کنند.

این مسئول در ادامه اظهار داشت: به طور میانگین، در تهران قریب به هزار تماس تلفنی دریافت می‌کنیم که تعداد تماس‌هایی که به عملیات و حضور در منطقه ختم می‌شود، در شرایط متفاوت، مختلف است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار کرد: در یک سال اخیر که مردم بیشتر زمان خود را در خانه قرنطینه بودند و بسیاری از تفریحات لفو شده بود، میزان تماس‌های ما درباره مشکلات خانوادگی و خشونت‌های خانگی افزایش یافته بود.

شاهرخی افزود: در استان تنها ۱۸ پایگاه و ۲۴ خودرو داریم؛ بنابراین توانایی و وقت پاسخگویی به همه نیازها را نداریم و باید از لحاظ ساختاری و زیربنایی توسعه یابیم.

وی از برگزاری دوره های مختلف آموزشی در این حوزه به عنوان فعالیتی هوشمند نام برد و اظهار داشت: برگزاری دوره های مختلف و آزمون های متنوع در عرصه فعالیت های حوزه حمایتی و اجتماعی بهزیستی موجب تسلط روحیه علمی و افزایش کارایی برپایه دانش و فناوری های نوین می شود که می تواند آینده این حوزه را بیمه سازد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار