۱.نتایج تست هرچه باشد، فرد دارای علائم باید خود را مبتلا بداند و از دیگران دور بیماند. به خصوص سریعا درمان بگیرد.
 
۲. در اطرافتان هرکس ادعا میکند حساسیت دارد، سرماخورده است و … باور نکنید. از او دور بمانید.
 
۳. مردم به هیچ عنوان به ملاقات بیماران، شب نشینی مسافرین، دورهمی ها و تجمعات نروند. این موارد خطرآفرین است.
 
۴. کارهای اشتباهمان را توجیه نکنیم. نه مراسم عروسی، نه مراسم عزا و نه هیچ تجمعی در این روزها ایمن نیست. خطر بیخ گوش هر تجمعی است.
 
۵. نگوییم چرا مردم را از امورات منع میکنیم. راهکاری نیست جز پیشگیری. درمبارزه با این ویروس چموش هرگاه درمان قطعی داشت و واکسیناسیون کامل داشتیم می توانیم بازگشایی ها را بدون نگرانی داشته باشیم.
 
۶. اگر در نزدیکانتان و دوستانتان کسی را دارید که نزدیکانشان به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته است به صورت مجازی دائم با او ارتباط بگیرید تا آسیب نبیند.
 
۷. نزدیکترین مرکز درمانی ۱۶ یا ۲۴ ساعته محل زندگی تان رابشناسید و به دیگران معرفی کنید. علائم مشکوک داشتید به این مراکز مراجعه کنید.
 
۸. از دستور پزشکان برای بستری نترسید. به شایعات توجه نکنید و خیرخواهی پزشکان را قبول کنید که بستری می تواند از وخامت شما پیشگیری کند.
 
۹. از تست دادن نترسید. چند صد هزار نفر مثل شما مبتلا بوده اند، خوب شده اند و زندگی کرده اند. مراقبت ها را کنار نگذارید.
 
۱۰. به هیچ عنوان تا پزشک یا مراقب سلامتتان نگفته از دستورات دارویی دیگران تبعیت نکنید. شرایط بیماری شما با دیگران یکسان نیست.
 
۱۱. دستورات طب سنتی معتبر می تواند در بهبودی شما تاثیرگزار باشد اما باید باید باید در کنارش درمان های اولیه زیر نظر پزشک را بگیرید.
 
۱۲. به فکر عذاب وجدان مبتلا کردن دیگران باشید و اگر علائم مشکوک داشتید از دیگران دور بمانید.
 
۱۳. تهویه هوای منزل را جدی بگیرید حتی اگر فرد مبتلا به کرونا در منزل ندارید. هوا گرم شده و باید پنجره ها باز باشد.
 
۱۴. در محل کار با همکارانتان به هیچ عنوان ارتباط کلامی نزدیک و طولانی نداشته باشید.
 
۱۵. به محض مطلع شدن از ابتلای فردی که طی چند روز آتی ارتباط نزدیک با وی داشتید، سریعا خود را از دیگران دور کنید تا ۷ روز بعد وضعیت ابتلایتان مشخص شود.
 
۱۶. اگر علائم کرونا داشتید و تست دادید و تستتان منفی شد به نتیجه تست تکیه نکنید. بنا بر توصیه پزشک درمان را شروع کنید. اولویت علائم است تا نتیجه تست.
 
۱۷. اگر در اقوام و دوستانتان پرستار، پزشک یا مراقب سلامت یا هرکدام از کادر بهداشت و درمان دارید از آنها مشورت بگیرید و توصیه هایشان را توجه کنید.
 
۱۸. به سلامت کودکان و گروههای مسن و آسیب پذیر توجه کنید. آنها را نترسانید. اگر مبتلا شدند به آنها روحیه بدهید. نگذارید ترس آنها را قربانی کند.
 
۱۹. با وجود ممنوعیت رفت و آمد اگر در نزدیکی محل خانه تان جای بسیار خلوت و بدون رفت و آمد است، بدون مواجهه با کسی چند دقیقه روزانه پیاده روی کنید.
 
۲۰. به اخبار مجازی نامعتبر توجه نکنید. کانالها و پیج های منتشر کننده اخبار ترسناک و کذب را دنبال نکنید. سلامت روانتان مهم است.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: برنا