کد خبر: ۹۵۵۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴ 12 April 2021

 

به گزارش تابناک سمنان فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در شهر تهران به تازگی اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی جان خود را از دست داده است. وی در مورد این موضوع گفت که به خصوص در روز اول اعمال محدودیت‌ها وضعیت ناخوشایند بود. وی تأکید کرد که برای کنترل بیماری به یک برنامه برای تعطیلی کامل شهر نیاز داریم تا بتوانیم آمار مرگ و میر را کاهش دهیم.

دکتر علیرضا زالی در مورد وضعیت کرونا در تهران در زمان تعطیلات گفت:

روز اول اعمال محدودیت‌ها اصلاً راضی‌کننده نبود. البته این موضوع نیز قابل پیش بینی بود. به منظور کاهش کامل فعالیت‌های شهر و تغییر ریتم شهر به روشی کاملاً گسترده و طبق استراتژی لاک داون، اقدامات مهمی لازم است انجام شوند که اکنون به هیچ وجه اینگونه نیست.

وی افزود: گزارش‌های انجام شده در چندین محل همچنین به معنای واقعی کلمه نشان می‌دهد که تقریباً همه فعالیت‌های تجاری، بازرگانی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و خدماتی در حال انجام است که در واقع تا حد زیادی با استراتژی لاک داون مغایرت دارد.

دکتر زالی: برای کنترل ویروس کرونا به یک لاک داون عملی و سراسری نیاز داریم

می‌توان گفت که شهر‌هایی که قرمز اعلام شده اند یعنی شهر‌هایی که آمار کرونا در آن‌ها به شدت بالا رفته است، تا اواسط هفته گذشته تغییر چندانی نداشته اند و امروز نیز در واقع تفاوت چندانی با روز‌های گذشته این شهر‌ها ندارد. با توجه به گزارش‌های می‌دانی، ریتم تردد در شهر کاهش نیافته است. علاوه بر این، مترو، به هر منظور و هدفی که باشد، یک وسیله حمل و نقل عمومی است و همچنان پر از مسافر است. مراکز پرتردد شهر نیز کاملاً شلوغ است.

مشخص است که این ویروس جهش یافته هیچ رحمی در گرفتن جان مردم نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که تنها راه حل مبارزه با ویروس کرونا، به ویژه در شهر‌های بزرگی مانند تهران که جمعیت و میزان تردد کاملاً متفاوتی نسبت به دیگر شهر‌ها دارد، به طور قطع فقط می‌توان گفت که یک لاک داون واقعی است. به نظر من آنچه امروز شاهد آن هستیم اساساً یک لاک داون عملی نیست. اگر ما به طور جدی قصد داریم تا وضعیت فعلی تهران را کنترل کنیم، پس باید به طور خاص روش دیگری را برای اعمال محدودیت‌ها در پیش بگیریم.

در واقع باید یک لاک داون به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد و مراکز پرتردد شهر تهران باید کاملاً بسته شود. اساساً، آنچه در شهر می‌بینیم یک لاک داون کاربردی نیست و ما تنها در حال بازی کردن با کلمات هستیم. همانطور که هفته گذشته به شدت هشدار داده بودیم، با توجه به تعداد زیاد افراد بیمار، تنها راه اصلی برای شکست کرونا در تهران و کاهش تلفات، لاک داون کردن این شهر بدون در نظر گرفتن هیچ استثنایی است. ادعا شده است که تهران را تعطیل کرده اند اما اگرچه اکنون شاهد آن هستیم این است که ریتم شر تغییر نکرده است.

علی‌رغم تعطیلی تهران به خاطر کرونا مراکز پرتردد همچنان پر از جمعیت هستند

متأسفانه، در هفته گذشته، علیرغم اعلام قرمز شدن وضعیت تهران، هنوز بیش از ۸۰۰۰۰۰ نفر هر روز از مترو استفاده می‌کنند که باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح شهر می‌شود. به این ترتیب، بیماری اینگونه و با این شرایط قابل کنترل نیست، که تنها باعث افزایش آمار تلفات ناشی از ویروس کرونا می‌شود. متأسفانه، براساس نظارتی که انجام شده، دستگاه‌های مربوطه اساساً وظایف خود را انجام نداده اند. ما فقط ۷۰۰ متخصص بهداشت و درمان در تهران برای رسیدگی به بیماران کرونایی در اختیار داریم و این افراد بیشتر اوقات پس از این ماه‌ها بسیار خسته هستند. اگر دستگاه‌های دیگر قرار نیست وظایف خود را انجام دهند، نمی‌توان ویروس کرونا را شکست داد. البته به نظر من آن‌ها واقعاً به نظارت اعتقاد ندارند.

اساساً بسیاری از نهاد‌های مسئول در این زمینه اعتقادی به نظارت و کنترل کرونا ندارند یا قطعاً کرونا را جدی نگرفته اند. امروز به خصوص در تهران ۷۰ فوتی بر اثر کرونا داشتیم. این‌ها خانواده داشتند و اکنون دیگر در بین خانواده خود نیستند. در صورت ادامه این روند، میزان مرگ و میر در تهران به طرز قابل توجهی همچنان ادامه خواهد یافت.

برخی از مراکز دولتی از ستاد کرونا و بخشنامه‌های این ستاد پیروی نمی‌کنند

آنچه که در واقع در این شهر می‌بینیم، یک لاک داون واقعی و عملی نیست و اگر وضعیت فعلی همچنان ادامه یابد، کنترل این بیماری بسیار دشوار خواهد بود. امروز، تعداد بستری‌ها برای اولین بار از ۶۱۲۶ مورد بستری شده عبور کرده است و با توجه به نرخ رشد واقعی آمار مبتلا به ویروس کرونا، مشخص نیست که در پایان آخر هفته آخر چه تغییرات اساسی در این آمار و همکاران رخ خواهد داد. تأکید می‌کنم آنچه در شهر اتفاق می‌افتد یک لاک داون سراسری و عملی نیست. اگر قرار است بیشتر کارمندان با یک سوم ظرفیت کل شرکت خود در جلسات شرکت کنند، ارباب رجوع نیز به این شرکت‌ها خواهد آماد. دفاتر و بخش خصوصی باید به ویژه و به طور کامل بسته شود.

ما گزارش‌هایی داریم که برخی از سازمان‌های دولتی اعتراض می‌کنند و به طور کلی از فرمانبرداری از بخشنامه تصویب شده ستاد خودداری می‌کنند. من معتقدم که این امر واقعاً کنترل اپیدمی را بسیار دشوار خواهد کرد. البته کسانی که در این زمینه مدارا می‌کنند جان مردم را به بازی گرفته اند و باید پاسخگو باشند. قبل از اینکه خیلی دیر شود، ایجاد یک فرآیند جدی، ضروری است که بستن شهر و تغییر ریتم شهر یکی از شرایط اصلی آن است. به این ترتیب، می‌توانیم آمار تلفات را کاهش دهیم. البته به صورتی که در ارائه خدمات اساسی به مردم با مشکلی روبرو نشویم.

از اواسط هفته گذشته تا امروز، ما هر روز در تهران به طور متوسط با معدل ضریب ۹ درصد در این شهر روبرو هستیم و‌امیدواریم این آمار به طرز قابل توجهی به نقطه مطلوب‌تری برسد. در ۲۴ ساعت گذشته هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهد. متأسفانه امروز (اولین روز تعطیلی تهران) به هیچ وجه رضایت بخش نیست. این شهر باید به معنای واقعی بسته شود، که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. من اساساً نگران جان مردم هستم. روش فعلی نمی‌تواند بیماری را به روشی کارآمد کنترل کند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار