در استان قم کم بافت فرسوده به چشم نمی‌خورد؛ همانطور که روز به روز شکل ظاهری خیابان‌ها و ساختمان‌ها و امکانات آن‌ها تغییر می‌کند و امروزی می‌شود، قسمت‌هایی از شهر فرسوده‌تر از قبل و طول و عرض خیابان‌ها و کوچه‌هایش مناسب خودرو‌های امروزی و منازلش مناسب زندگی نیست.
کد خبر: ۹۵۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴ 11 April 2021

به گزارش تابناک قم، هر زمان صحبت از پیشرفت و توسعه شهر‌ها می‌شود، در کنار تمام تصوراتی که در ذهنمان می‌سازیم، بهسازی بافت‌های فرسوده شهری را هم جا می‌دهیم. قسمت‌هایی از شهر که طبق معماری سال‌ها پیش ساخته شده و اکنون از نظر ظاهری و امکانات تفاوت بسیار زیادی با قسمت‌های نوساز شهر دارد. بخش‌های قدیمی که شاید خیلی از قسمت‌های آن ارزش فرهنگی داشته باشد و به عنوان میراث فرهنگی باید از آن محافظت شود و خیلی دیگر از قسمت‌هایش نیازمند تخریب و احیا برای استفاده مجدد است.

در استان قم هم کم بافت فرسوده به چشم نمی‌خورد؛ همانطور که روز به روز شکل ظاهری خیابان‌ها و ساختمان‌ها و امکانات آن‌ها تغییر می‌کند و امروزی می‌شود، قسمت‌هایی از شهر فرسوده‌تر از قبل و طول و عرض خیابان‌ها و کوچه‌هایش مناسب خودرو‌های امروزی و منازلش مناسب زندگی نیست.

با اینکه در نقاط مختلف شهر قم کم و زیاد از این نوع بافت‌ها به چشم می‌خورد، اما منطقه یک بیشتر از هر منطقه دیگری بافت فرسوده ارزشمند در خود جا داده و مدت‌هاست برای احیا و بازسازی آن تصمیم‌های مختلفی گرفته می‌شود، اما متاسفانه در حد همان تصمیم باقی می‌ماند؛ منطقه‌ای که در مرکز شهر قم، به نوعی تاریخ و پیشینه شهر را نیز در خود جای داده است و امروز در معرض آسیب‌های مختلفی، چون تخریب، تغییر فرهنگی و مهاجرنشینی شده است.

مشخص نیست بی توجهی از صاحبان ملک است یا مسئولین که بر روی چنین موضوع مهمی محکم نمی‌ایستند؛ موضوعی که با چهره و امکانات شهر کریمه اهل بیت (ع) در ارتباط است و قطعاً کوچک‌ترین کم کاری در این مورد شهر قم را نقل مجلس مسافران و گردشگران می‌کند.

البته در این اواخر طی جلسات صورت گرفته، استاندار قم در خصوص بازآفرینی بافت‌های فرسوده به کمک دستگاه‌های مرتبط ابراز امیدواری کرد و گفت: قرار بر این با همیاری همه دستگاه‌های ذیربط، ساماندهی این محله و جا به جا شدن ساکنان آن در اسرع وقت به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد تا پروژه بازسازی مناطق اطراف بقعه امامزاده چهل اختران بر اساس طرح جدید که توسط معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی استان و همچنین شهرداری قم تهیه و تنظیم می‌شود، پیگیری و دنبال شود.

سرمست افزود: ستاد بازآفرینی هم سهم خود را در قالب زمین‌های پشتیبان در اجرای این طرح به کمک خواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت استان اخیراً تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد کرده است که این تفاهم نامه نیز به ساماندهی این محله و پروژه و دیگر طرح‌ها و پروژه‌های شهر و استان قم کمک خواهد کرد.

با بهسازی بافت‌های فرسوده، اتفاقات خوشی در انتظار شهروندان قمی است چرا که این عمل به غیر از زیباسازی باعث رفت و آمد آسان‌تر ساکنان آن منطقه، امکانات بیشتر و زندگی در محیطی امروزی و زیباتر را رقم میزند. آسیبی که امروز متوجه این مناطق مهم شهر قم شده خالی شدن منازل فرسوده توسط ساکنین قدیمی آن‌ها و مهاجرت به مناطق نوساز شهر و حضور مهاجرین بعضا غیر ایرانی بدون هیچ حس تعلق به منطقه است که هم آسیب اجتماعی در پی دارد و هم موجب تخریب میراث عمومی مردم و شهر قم می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار