هاشمی:
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: افزایش تعداد فوتی‌های کرونایی و عبور آن از مرز ۷۰ نفر در پایتخت نگران کننده‌است و باید فکر جدی برای تامین واکسن کرد، چرا که کنترل کرونا با واکسیناسیون عمومی میسر است.
کد خبر: ۹۵۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ 11 April 2021

 

 محسن هاشمی روز یکشنبه در جلسه دویست و هشتاد و پنجم شورای شهر تهران افزود: تاکنون تعداد کمی از افراد توانسته اند از واکسن استفاده کنند و روشن است که راه کنترل کرونا از مسیر واکسیناسیون عبور می کند.

هاشمی اظهارداشت: کشورهایی که مسیر واکسیناسیون را رفته اند اکنون در حال عبور از این پاندمی هستند و مساله واکسیناسیون خیلی باید جدی گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: افراط و تفریط سخنان مسئولان هم در رسانه های رسمی باعث می شود که مردم به اخبار غیر رسمی و شایعات روی بیاورند و باید این نوع سخنان را کنار گذاشت و صحبت ها قاطع باشد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۵ ماه از ورود پاندمی کرونا به کشور سپری شده است و هر زمان که از سوی مسئولان شاهد اقتدار و تصمیم گیری قاطع بودیم شاهد کنترل این بیماری نیز بوده ایم.

هاشمی ادامه داد: موضوع حمل و نقل عمومی مهم است و همچنان باید مشکلات تامین اتوبوس و واگن برطرف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که با توجه به رونمایی از قطار ملی که ۸۵ درصد آن ساخت داخل است، بتوان گامی برای تولید انبوه این واگن ها که رئیس جمهوری نیز در مراسم افتتاحیه به آن تاکید کرد برداشته شود.

وی اعلام کرد: لازم است که این دستور رئیس جمهوری به صورت کتبی اعلام و تامین بودجه شود تا به صورت عملی شاهد تولید انبوه واگن ها باشیم.

زیست پذیرسازی تهران مستلزم اصلاح روند مدیریت پسماند است

رئیس کمیته محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور این جلسه تاکید کرد: باید بپذیریم برای زیست‌پذیر باقی ماندن پایتخت و مدیریت بهینه و متناسب با استانداردهای محیط‌زیستی و بهداشتی چاره‌ و الزامی جز اصلاح در روند مدیریت پسماند وجود ندارد.

سید آرش حسینی میلانی با تسلیت درگذشت هم‌وطنان ایرانی و شهروندان تهرانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و تاکید بر ضرورت واکسیناسیون گسترده در سطح کشور از سوی دولت افزود: امروز لایحه طرح جامع مدیریت پسماند در صحن شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و ریل‌گذاری جدیدی را برای یکی از مهمترین حوزه‌های خدماتی مدیریت شهری در افق زمانی ۲۰ ساله آینده ترسیم می‌کند.

وی با طرح این سوال که پسماند شهر تهران در چه نقطه‌ای از منحنی تحولات خود قرار دارد؟ و چشم‌انداز وضعیت پسماند پایتخت در افق ۲۰ ساله چگونه است؟ به شرایط وضعیت مدیریت پسماند شهر تهران اشاره کرد.

میلانی اظهار داشت: هم‌اکنون سرانه تولید پسماند در تهران ۷۶۴ گرم در روز است که ۴۹۲ گرم به بخش خانگی و ۲۷۲ گرم به بخش غیرخانگی اختصاص دارد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: براساس نتایج نمونه‌گیری‌های انجام شده در مبدا، ۵۸ درصد پسماندهای خانگی، خوراکی، ۳۴ درصد پسماند خشک ارزشمند و هشت درصد پسماند خشک غیرارزشمند است که ترکیب پسماند خشک ارزشمند شامل پلاستیک‌ها ۱۸ درصد، مقوا و کارتن ۱۰ درصد، فلزات ۱.۵ درصد، شیشه ۲.۵ درصد و نان ۳ درصد محسوب می شود.

حسینی میلانی با بیان اینکه مناطق ۱، ۳، ۱۱ و ۱۲ دارای بیشترین سهم پسماند خشک ارزشمند و مناطق ۱۷ و ۱۴ دارای کمترین سهم پسماند خشک ارزشمند هستند، تصریح کرد: در مقایسه با نتایج ترکیب پسماند مسکونی در مبدا نسبت به سال ۸۷، می‌توان نتیجه گرفت میزان پسماند تر، شش درصد در مبادی کاهش داشته و میزان پسماند خشک شش درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه فرکانس جمع‌آوری پسماند حداقل یک بار در شبانه‌روز است اما در بسیاری از مناطق این کار بیش از یک بار انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۱۰ درصد نقاط نیز فرکانس جمع‌آوری پسماند تا سه بار در روز برآورد می‌شود. براین اساس، فرکانس کلی جمع‌آوری پسماند در تهران برابر با ۱.۴ بار در روز است. در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته فرکانس جمع‌آوری یک بار در هفته است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد پسماند تولیدی به آرادکوه بین پنج تا ۵.۵ هزار تن حمل می‌شود، ابراز داشت: ۶۰ درصد کل پسماند تولیدی تهران دفن می‌شود که درصد دفن اصولی آن ناچیز است و در مورد پسماند ساختمانی ۶۲ درصد منتقل شده و ۹۵ درصد آن دفن می‌شود.

حسینی میلانی میزان وصولی هزینه‌های خدمات پسماند را حدود ۵۰ درصد برشمرد و بیان کرد: اکنون پرداخت کامل عوارض فقط در زمان نقل و انتقال ملک یا انحصار وراثت اجباری است و در حالت عادی، سازوکاری برای دریافت به روز این عوارض وجود ندارد.

وی با اشاره به حضور شبکه‌های غیررسمی جمع‌آوری پسماند یادآور شد: گسترش زباله‌گردی و شکل‌گیری یک بخش غیررسمی بزرگ، فعالیت کودکان کار در بخش‌های غیررسمی، اعتراض به فعالیت مجتمع آراد کوه، میزان پایین مشارکت اجتماعی در ذخیره‌سازی و تفکیک از مبدا و بی‌انگیزگی و سردرگمی شهروندان به دلیل اجرای برنامه‌های مختلف و منقطع در زمینه تفکیک، جزو آسیب‌های اجتماعی مهم در حوزه پسماند است.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید بپذیریم تهران برای زیست‌پذیر باقی ماندن و مدیریت بهینه و متناسب با استانداردهای محیط‌زیستی و بهداشتی چاره‌ و الزامی جز اصلاح در روند مدیریت پسماند خود ندارد، گفت: ادامه روند موجود، نه تنها دیگر متناسب با توان اقتصادی شهر نیست بلکه لطمات غیر قابل جبرانی به محیط‌زیست تهران و حریم پیرامونی آن وارد می‌کند.

به گفته حسینی میلانی، طرح جامع مدیریت پسماند تهران با چشم‌اندازی ۲۰ ساله، یکپارچگی کلیدی سیستم مدیریت پسماند شهری، بهینه‌سازی فرایندهای موجود مدیریت پسماند، پایداری اقتصادی و مالی،را مد نظر دارد.

وسایل نقلیه سنگین طی ساعاتی اجازه تردد نداشته باشند

حجت نظری دیگر عضو شورای شهر تهران در قالب تذکری درباره آلودگی صوتی ناشی از ساخت‌وسازها در پایتخت گفت: تذکر بنده خطاب به شهرداری‌های مناطق است که متاسفانه با وجود این که هم اعضای شورا و هم ستاد شهرداری گاه این دغدغه را مطرح کردند که در مورد ساخت و سازها و تردد وسایل نقلیه سنگین از یک ساعتی دیگر اجازه برای تردد وجود نداشته باشد اما همچنان شاهد هستیم که در برخی از مناطق متاسفانه در ساعت های مربوط به استراحت همچنان تردد خودروهای سنگین وجود دارد.

وی تاکید کرد: تقاضا می‌کنم شهرداری تهران این موضوع را به شهرداری‌های مناطق متذکر باشند تا موجبات سلب آسایش مردم رفع شده و این اتفاق تکرار نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار