سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام موج سنگین ابتلا به کرونا در اغلب استان‌های کشور و شلوغی بیمارستان‌ها، علل شکل‌گیری موج جدید را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۵۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹ 10 April 2021

موج سنگین کرونا در اغلب استان‌های کشور / مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی تا ۱۰ روز آتی

 

به گزارش تابناک سمنان دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: بحث‌های مهمی در جلسه امروز با توجه به وضعیت و شرایط خاص بیماری در ایران و جهان مطرح شد. همانطور که می‌دانید در همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا مواجه هستیم و اکثر بیمارستان‌ها شلوغ هستند.

علل شکل‌گیری موج جدید کرونا در کشور

وی افزود: از طرفی استان‌هایی داشتیم که تازه از موج قبلی رها شدند اما دوباره درگیر موج جدید بیماری شدند. عوامل متعددی باعث شکل‌گیری این موج جدید شد. قبل از سال تحویل در نیمه اسفندماه خریدهای شب عید را داشتیم، دورهمی، دید و بازدید و... که سبب شد در شاخص رعایت پروتکل‌ها افت داشتیم و این عدد به زیر ۶۰ درصد رسید.

وی افزود: از طرف دیگر در تعطیلات نوروز دید و بازدید، رفتن به کافه و رستوران، تعدد مراسم پر تراکم مانند عروسی و عزا از عوامل شکل گیری موج بیماری بود.

رییسی ادامه داد: اما یک عامل بسیار مهم در گسترش ویروس نه تنها در ایران بلکه حتی در سایر کشورها بحث وجود ویروس جهش یافته انگلیسی بود که دیگر می‌توان گفت سوش غالب بیماری در کشور از این نوع است و الگو و مدلی که استان‌ها را درگیر بیماری می‌کند موید این موضوع است.

شیب بسیار تند کرونا در ۱۲ استان

رئیسی ادامه داد: در ۱۲ استان شیب بسیار تندی از بیماری را شاهد هستیم. استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، کرمان، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، قم، فارس از استان‌هایی هستند که شیب بسیار تند بیماری را تجربه می‌کنند و باید مراقب بود که از خسارت وارده بکاهیم.

وی افزود: در  ۱۱ استان دیگر نیز شیب تند است اما نه به اندازه ۱۲ استان پیشین. در واقع این استان‌ها هم وارد موج چهارم شده‌اند و شیب بیماری رفته رفته تند می‌شود و باید مراقب باشند زیرا روزهای سختی پیش رویشان قرار دارد. استان‌های ایلام، البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، قزوین شیب تندی از بیماری دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: استان‌هایی هم داریم که تازه از موج قبلی رها شدند اما موج جدیدی از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی را تجربه می‌کنند؛ شامل استان‌های گیلان، مازندران و خوزستان هستند. علی‌رغم اینکه در مدت اخیر استان‌خوزستان درگیر بود اما اکنون شهرستان‌های این استان درگیر بیماری بوده و باید به شدت مراقبت کنند.

۴ استان در ابتدای موج چهارم

وی افزود: چهار استان هم در ابتدای موج هستند که شاید بتوان با رعایت شدیدتر پروتکل‌ها کاری کرد که کمتر درگیر موج شوند که شامل استان یزد، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و گلستان می‌شوند. استان هرمزگان هم به همین شکل در ابتدای یک موج است.

آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرها

رئیسی تاکید کرد: در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به ۵۶ درصد رسیده است که بسیار عدد پایینی است.

وی گفت: از امروز به مدت ۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت کرونا بر اساس رنگبندی در ارتباط با شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال خواهد شد.

چگونگی فعالیت مشاغل در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در شهرهای قرمز به جز گروه مشاغل یک که ضروری هستند بقیه مشاغل تعطیل است. در شهرهای نارنجی مشاغل ۱ و ۲ مجاز به فعالیت هستند و در شهرهای زرد هم مشاغل ۱ و ۲ و ۳ فعال هستند.

تجمع و مهمانی ممنوع

وی گفت: در این مرحله از اپیدمی مهم‌ترین کار این است که از حضور در جمع پرهیز کنیم، محل سربسته و فاقد تهویه مناسب احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد. رستوران‌هایی که افراد در آن غذا می‌خورند جای بسیار مهمی در انتقال بیماری هستند. اکنون در اطرافیان‌مان هم دیده‌ایم که اگر یک نفر در یک خانواده مبتلا شود همه اطرافیان را هم درگیر کرده است و یا یک نفر با علائم خفیف وارد مهمانی شده و بیش از ۲۰ نفر را به کرونا مبتلا کرده است.  

رییسی افزود: امیدوارم با رعایت پروتکل‌ها از میزان خسارت، ابتلا و مرگ و میر بکاهیم. این تجربه را در آذرماه داشتیم که با تعطیلی سراسری بر اساس مدیریت هوشمند توانستیم بیماری را کنترل کنیم. اکنون موج جدید در حال درگیر کردن کشورها است و امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها سلامتی را برای خانواده‌ها حفظ کنیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار