بقایای یک شهر باستانی سه هزار ساله به جامانده از دوران «آمنهوتپ سوم»، در اُقصُر مصر کشف شد.
کد خبر: ۹۵۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹ 10 April 2021

کشف یک شهر ۳ هزار ساله در مصر

 

به گزارش تابناک سمنان  گروهی از باستان‌شناسان یک شهر باستانی با قدمت سه هزار سال را در زیر شن‌های ساحل غربی شهر اقصر در مصر کشف کردند که طلوع آتون (قرص خورشید) یا The Rise of Aten نام دارد و بزرگترین شهر اداری و صنعتی در دوران امپراطوری مصر بوده است.

به گفته زاهی حواس باستان‌شناس برجسته مصری و سرپرست تیم اکتشاف، این شهر باستانی به دوران فرمانروایی آمنهوتپ سوم نهمین فرعون از سلسله هجدهم مصر باستان تعلق دارد که از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ قبل از میلاد در مصر حکمرانی می‌کرد.

بتسی برایان استاد مصرشناسی دانشگاه جان هاپکینز با انتشار بیانیه‌ای از کشف این شهر گمشده به عنوان اولین کشف باستان‌شناسانه مهم پس از پیدا شدن آرامگاه توت عنخ آمون، یازدهمین فرعون مصر باستان، یاد کرد.

عملیات کاوش در این منطقه در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و تیم باستان‌شناسی در چند هفته به خشت خام رسید. با ادامه حفاری‌ها، باستان‌شناسان در کمال شگفتی دریافتند در آستانه بیرون کشیدن یک شهر بزرگ از دل خاک قرار دارند. اگرچه این شهر هزاران سال زیر زمین مدفون بود اما نسبتا دست نخورده باقی مانده و چارچوب کامل خانه‌ها و اتاق‌هایی پر از ابزار زندگی روزمره از آن کشف شده است. به گفته حواس، خیابان‌های این شهر با خانه‌هایی احاطه شده است که ارتفاع دیوار برخی از آنها به ۱۰ فوت (۳ متر) نیز می‌رسد.

باستان‌شناسان در این شهر حلقه، تکه‌های جواهر، سفال‌های رنگی و یک نانوایی بزرگ مجهز به تنور و سفال‌های مخصوص نگهداری از نان کشف کردند که با توجه به ابعاد آن برای تامین غذای حجم بالایی از کارگران و کارمندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

تاکنون تنها هفت ماه از عملیات حفاری در این منطقه می‌گذرد و هنوز چیزهای زیادی برای کشف کردن وجود دارد. برایان می‌گوید کشف این شهر از زندگی مصریان باستان در دوره‌ای که این امپراتوری غرق در ثروت بود، یک دید اجمالی به دست می‌دهد.

پس از سال ها بی‌ثباتی سیاسی نشات گرفته از انقلاب سال ۲۰۱۱ در مصر که به صنعت گردشگری این کشور ضربه سختی زد، مقامات مصر در تلاشند با تبلیغ میراث باستانی خود توریست‌ها را به خاک کشورشان برگردانند.

در همین راستا، هفته گذشته بقایای ۲۲ فرعون مومیایی شده طی مراسمی ویژه موسوم به «رژه طلایی» از خیابان‌های قاهره به موزه ملی تمدن مصر منتقل شد. جسد مومیایی شده آمنهوتپ سوم و همسرش، شهبانو تیه، نیز از شرکت‌کنندگان در این رژه تشریفاتی بودند. 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار