کد خبر: ۹۵۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷ 09 April 2021
پلی استیشن ۵

به گزارش تابناک سمنان چرا هنوز در سال ۲۰۲۱ با کمبود پلی استیشن ۵ روبه‌رو هستیم؟ در حال حاضر، بهترین و سریع‌ترین کار برای آگاهی از موجودی کنسول‌های نسل ۹ در فروشگاه‌های معتبر، ثبت نام در وبسایت این فروشگاه‌ها و یا دنبال‌کردن آن‌ها در توییتر است. با این روش، در صورت موجودشدن این دستگاه‌ها، وب‌سایت مورد نظر در اسرع وقت به کاربران اطلاع می‌دهد.

در حال حاضر، شانس برنده‌شدن در لاتاری از شانس پیداکردن کنسول‌های نسل ۹، به‌ویژه پلی استیشن ۵، در قفسه‌های فروشگاه‌ها‌ بیشتر است. اما چه چیزی باعث شده تا دسترسی به این کنسول، به چنین امر غیرممکنی تبدیل شود؟ برخی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق در قسمت زیر آورده شده  است.

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

شیوع ویروس کرونا

شرکت سونی، کنسول پلی استیشن ۵ را در نیمه‌ی اول سال رونمایی نکرده و معرفی آن را، به‌دلیل شیوع پاندمی کرونا، به تاخیر انداخت. شایعات رونمایی از این کنسول در بهمن و اسفند (فوریه و مارچ) نیز به حقیقت نپیوست و رویداد مردادماه (ژوئن) جایی بود که کنسول به نمایش گذاشته شد.

زمان ساخت و ارسال پلی استیشن ۵ دچار تغییر شده بود و میزان تقاضا برای این کنسول، بیش از موجودی آن در انبارهای شرکت سونی بود. از عرضه‌ی آخرین کنسول بازی شرکت سونی، هفت سال می‌گذشت و طرفداران بی‌صبرانه منتظر تجربه‌ی دست‌پخت جدید سونی بودند. اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا تمام معادلات به هم بخورد و عرضه‌ی کنسول، آن‌طور که باید پیش نرود.

اما این تنها دلیل کمبود پلی استیشن ۵ در بازار نیست.

برنامه‌ی کار از درون خانه

نکته‌ای که علاقه‌مندان به کنسول‌های بازی شاید به آن توجه نکنند، تاثیر تغییر زندگی شغلی بر موجودی پلی استیشن ۵ است. تغییر زندگی شغلی افراد و فعالیت از درون خانه، باعث شده تا نیاز به کامپیوترها و وب‌کم‌ها و در نتیجه، نیاز به قطعات کامیپوتری افزایش پیدا کند. سونی از برخی از این قطعات در کنسول پلی استیشن ۵ استفاده کرده و کمبود آن در بازار به کمبود تولید این کنسول منجر شده است. با این حال، فروش لپتاپ‌ها افزایش چشمگیری داشته و به‌نظر می‌رسد که تمرکز توسعه‌دهندگان بر روی این دستگاه‌ها بوده است.

دوال‌سنس

دلال‌ها

دلال‌ها یکی دیگر از دلایل کمبود پلی استیشن ۵ در بازار هستند و در حالی که این افراد، تنها دلیل این اتفاق نیستند (معمولاً دلال‌ها مقصر اصلی چنین شرایطی شناخته می‌شوند) اما یک فاکتور مهم به حساب می‌آیند. همچنین خرید این کنسول‌ها از فروشگاه‌هایی مانند eBay و StockX نیز کمک زیادی به این موضوع نکرده است.

برخی از دلال‌ها موفق شدند تا با استفاده از بات‌ها، هر چند ثانیه موجودی فروشگاه‌ها را بررسی و با استفاده از پرداخت خودکار و یا دستی، کنسول را خریداری کرده و از دسترسی مشتریان به این دستگاه، جلوگیری کنند. این دلال‌ها سپس‌ کنسول را به قیمت ۱۰۰۰ دلار به‌فروش رسانده و سرمایه‌ی خود را دو برابر می‌کردند.

فروشنده‌های تقلبی

گروهی دیگری از افراد، از طریق توییتر، فیسبوک و برخی وبسایت‌های تقلبی که قانونی به‌نظر می‌رسیدند، مشتریان مختلف را مورد هدف قرار می‌دادند. این افراد، پلی استیشن ۵ را با قیمت باورپذیر ۵۵۰ دلار در وبسایت قرار می‌دادند (احتمالاً این ۵۰ دلار اضافه، هزینه‌ی مالیاتی است که این افراد پرداخت می‌کنند!) اما پس از دریافت مبلغ، کنسول را برای فرد مورد نظر ارسال نمی‌کردند.

فروشندگان تقلبی معمولاً به چندین کنسول دسترسی داشته و عکسی از کنسول با نام خریدار مورد نظر را برای او ارسال می‌کنند تا راحت‌تر آن‌ها را فریب دهند. معمولاً تصویر کنسول خریداری‌شده در کنار چندین کنسول دیگر قرار داشته تا در نظر خریدار، “اعتبار” فروشنده مورد تایید قرار بگیرد. پرداخت این کنسول‌ها از طریق اپلیکیشن‌های Cash App ،Venmo ،Zelle یا Apple Pay Cash انجام شده و پس از تکمیل فرآیند خرید، دیگر خبری از فروشنده نمی‌شود.

پلی استیشن 5

استخراج‌کنندگان رمزارز

در حال حاضر و به‌دلیل افت قیمت، خرید بیت‌کوین از استخراج آن سودمندتر است. با این حال، بسیاری از افراد به خرید کارت گرافیک‌های قدرتمند مشغول بوده و امیدوارند تا در آینده، موفق به استخراج رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمزارزهای موجود شوند. البته هزینه‌ی قبض برق نیز نباید فراموش شود!

میزان تقاضا برای کارت گرافیک‌ها به قدری بالاست که کارت گرافیک انویدیا ۳۰۸۰ در هفته، تنها برای چند ثانیه موجود می‌شود. پردازنده‌های شرکت ای ام دی نیز با مشکل مشابهی مواجه هستند. در حال حاضر، خرید کارت گرافیکی مانند ای ام دی ۶۰۰۰ XT به یک آرزو تبدیل شده است. حالا در چنین شرایطی حدس می‌زنید که کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از چه پردازنده‌ای استفاده می‌کنند؟ بله، پردازنده‌های ای ام دی!

سخن پایانی

به گفته‌ی بسیاری از فروشندگان، موجودی فروشگاه‌ها آن‌طور که انتظار می‌رفت نبوده و دسترسی به پلی استیشن ۵ در ماه‌های آپریل و می (فروردین و اردیبهشت) نیز بسیار مشکل خواهد بود.

موجودی پلی استیشن ۵ فروشگاه BestBuy برخلاف ۶ هفته‌ی گذشته، این هفته به‌روز نشده و هفته‌ی پیش نیز تنها نسخه‌ی استاندارد پلی استیشن ۵ در این فروشگاه به‌فروش می‌رسید. فروشگاه‌های والمارت و سونی نیز با مشکل مشابهی مواجه بوده و محموله‌ی جدیدی از این کنسول را دریافت نکرده‌اند. اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، انتظار می‌رود که کاربران  شانس خود را در فروشگاه‌های غیر رسمی امتحان کنند.

در حالی که تحلیلگران اعلام کرده‌اند که این مشکل در ماه‌های ژوئن و جولای (مرداد و شهریور) حل خواهد شد، اما به احتمال زیاد در جمعه سیاه و دوشنبه‌ سایبری شاهد کمبود مجدد این کنسول خواهیم بود. دولت آمریکا وعده داده است که بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری را برای افزایش تولید پردازنده‌ها در نظر بگیرد و شاید با این اقدام، مشکل کمبود پلی استیشن ۵ نیز برای همیشه رفع شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار