مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم گفت: تک شهرستانی بودن به یکی از موانع مهم توسعه استان تبدیل شده و تا پایان دولت تدبیر و امید، ۲ شهرستان جدید به این استان الحاق می شود.
کد خبر: ۹۵۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 07 April 2021

به گزارش تابناک قم، مرتضی بابایی افزود: الحاق شهرستان از خارج از جغرافیای قم با استفامت استانهای دیگر روبه رو می شد و عملا راه به جایی نمی برد و به همین دلیل برای خروج قم از تک شهرستانی با نگاه درون استانی بخش های جعفریه و کهک به زودی به شهرستان جدید تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: طرح تبدیل شدن یکی از شهرهای تابعه سلفچگان یا خلجستان به شهرستان نیز امسال به وزارت کشور ارائه خواهد شد و با شکل گیری این اقدام روند توسعه بخش ها و روستاهای استان بهبود می یابد.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد جمعیت قم ساکن در شهر هستند و نگاه توسعه ای به بخش ها و روستاها نشده است.

وی تاکید کرد: تک شهرستانی بودن همیشه به استان قم ضربه زده و به خاطر این مساله، در تخصیص اعتبارات در رتبه آخرین استان های کشور قرار گرفته در حالی که قم از نظر جمعیتی بیست و دومین استان کشور است.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است.

فعالیت ۹۲ حزب سیاسی در قم

وی در ادامه بیان کرد: ارتباط با احزاب و تشکل های سیاسی و صدور مجوز فعالیت احزاب در قالب شعبه و دفاتر فرعی از فعالیت های مهم دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم است.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم با بیان اینکه ۱۲۲ حزب در ایران مجوز فعالیت دارند، بیان کرد: در استان قم ۵۳ حزب در قالب شعبه شناسنامه دار و ۳۹حزب در قالب دفاتر فرعی مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

وی افزود: خانه احزاب قم به عنوان نهمین خانه احزاب کشور از سال ۹۷ راه اندازی شده که هیات مدیره آن از ۹ حزب و یک بازرس از جریان های سیاسی مختلف تشکیل شده است. دوره فعالیت خانه احزاب سه سال است و هر سال یکی از جریانات سیاسی مدیریت آن را بر عهده می گیرد.

به گفته وی، در سال اول فعالیت خانه احزاب قم، فراکسیون اصلاح طلبان، در سال دوم فراکسیون اعتدالیون و در سال سوم نماینده فراکسیون اصول گرایان مدیریت خانه احزاب را بر عهده داشته اند.

بابایی تاکید کرد: در سال ۹۹، ۴۵ جلسه با اعضای احزاب و جریانات سیاسی قم برگزار شده و رییس خانه احزاب با نظر موافق استاندار در جلسات شورای اداری قم حضور پیدا می کند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم گفت: احزاب سیاسی باید با وجود اختلاف حزبی بتوانند فرهنگ گفت وگو و اصل توجه بر منافع ملی و عدم محدود کردن فعالیت به روزهای منتهی به انتخابات را در بین خود و سایر مردم نهادینه کنند.

بابایی یادآور شد: احزاب حلقه واسط بین مردم و حاکمیت هستند و انتظار مطالبه گری از آنها یک خواسته به جایی ست و از احزاب این انتظار نیز می رود که در طول سال در این گونه مباحث برنامه و طرح داشته باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت تعامل و همکفری احزاب در قم مثبت است، گفت: شناسایی چالش ها و مشکلات استان و ارائه راهکار برای آنها یکی از خواسته های مهم از احزاب سیاسی استان قم است.

۶۷ درصد دانشجویان قمی در رشته انسانی تحصیل می کنند

بابایی در ادامه بیان کرد: ۳۱ دانشگاه و مرکزآموزش عالی در استان قم فعال است که در هشت سال گذشته تعداد آنها ثابت بوده اما تعداد دانشجویان با کاهش ۱۰درصدی از ۷۳ هزار دانشجو به حدود ۶۶ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم اضافه کرد: در همین مدت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی از نظر کیفی رشد ۲۷۶ درصدی داشته است. هزار و ۱۶۵ عنوان رشته در مراکز آموزش عالی قم آموزش داده می شود.

وی اظهار داشت: ۶۷ درصد از دانشجویان قمی در رشته های علوم انسانی، ۱۶ درصد فنی و ۱۷ درصد نیز در سایر گروه های تحصیلی مشغول گذراندن مراحل علمی هستند و ۳۰ درصد دانشجویان استان در مقاطع ارشد و دکتری مشغول تحصیل می باشند.

بابایی یادآور شد: طی چند سال گذشته تعداد دانشگاه های دولتی در مجموع در قم افزایش و از تعداد دانشگاه های غیرانتقاعی و پیام نور کاسته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان قم بیان کرد: کمیسیون کارگری به صورت ماهانه در قم برگزار و تدابیر لازم در آن اندیشیده می شود.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم اضافه کرد: در حوزه کارگری مشکل خاص و حادی در سطح قم وجود ندارد و وضعیت استان در این بخش مطلوب است.

انتخابات شورای شهر تمام الکترونیک خواهد بود

وی با اشاره به نزدیکی به روزهای انتخابات نیز اظهار داشت: ستاد انتخابات قم از چندماه گذشته تشکیل شده و ۶ کمیته به صورت تخصصی مباحث مربوط به انتخابات را پیگیری می کند.

بابایی اضافه کرد: انتخابات شوراها در کلانشهرها به صورت تمام الکترونیک برگزار می شود و آموزش های لازم به همین جهت به مردم ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بدلیل احتمال استمرار شرایط کرونایی، تدابیری توسط ستاد انتخابات قم اتخاذ شده تا آسیب های شرایط کرونایی به حداقل برسد و به همین منظور تعداد شعبات اخذ رای از ۶۹۹ شعبه به ۷۵۰ شعبه افزایش خواهد یافت.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه دومین انتخابات میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار