بررسی ها نشان می دهد که قیمت برنج در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تقریبا ثابت شده است و رشد چندانی نداشته است. اما برنج های خارجی بیشترین افزایش قیمت را نسبت به بهمن ماه پارسال داشته اند و هر کدام نزدیک به ۱۰۰% رشد کردند.
کد خبر: ۹۵۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ 03 April 2021

به گزارش تابناک سمنان بنابر آمار مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی امسال حداقل تولید برنج ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است که با محاسبه این رقم تنها به واردات ۷۰۰ هزار تن برنج خارجی داریم که متاسفانه با اینکه بیشتر از این رقم وارد شده است، هنوز بازار برنج به ثبات نرسیده است.

خرید برنج

خرید برنج ایرانی و به خصوص برنج های تولید شده در شمال کشور با همه مسائل و مشکلاتی که وجود دارد از قبیل گرانی و تقلب در فروش و ... باز هم از لحاظ کیفیت به صرفه است.

 گرانی برنج داخلی علل خاصی دارد، علی رغم‌ آنکه انبار های برنج شمال و دیگر استان ها مملو از برنج است، اما مشکلات عرضه و سودجویی بالای توزیع کنندگان و فروشندگان موجب شده است که این محصول با نرخ بالا در اختیار افراد در نقاط مختلف کشورمان قرار گیرد. توزیع کنندگان و فروشندگان با انبارکردن محصول در انبارهای خود اقدام به عرضه محصول با نرخ های غیرمنطقی در بازار می کنند.

یکی دیگر از معضلات خرید برنج تخلیط آن می باشد که باز هم دلالان و سودجویان در این امر دخالت دارند. تشخیص قاطی داشتن برنج کار تقریبا دشواری برای خریداران است و خود کشاورزان نیز معمولا از طریق دیدن دانه‌های برنج، یک‌دست بودن و قاطی نداشتن برنج را تشخیص می‌دهند. 

انواع برنج درجه یک ایرانی

 برنج ایرانی انواع مختلفی دارد که برنج طارم زبانزد همه ایرانیان است. برنج طارم از بهترین برنج ها و مرغوب ترین برنج شمال ایران و به خصوص استان سرسبز مازندران می باشد.  این برنج به خاطر عطر، طعم، بو و ماندگاری بسیار خوب بعد از پخت بسیار طرفدار دارد و از بازار پسندی خوبی برخوردار است. از این برنج در میهمانی ها و مجالس استفاده می کنند.

برنج طارم خود دارای چند رقم متفاوت است که از معروفترین آن ها می توان به طارم هاشمی، طارم محلی، طارم دم سیاه و صدری اشاره کرد.

 خرید برنج طارم هاشمی در همه مناطق بیشتر از سایر برنج های کشت شده می باشد. این برنج قد بلند تری نسبت به طارم محلی دارد و بیشتر ری می کند. از این برنج می توان راتون و دوباره کشت نیز برداشت کرد. خاستگاه اصلی این برنج استان سرسبز مازندران می باشد و در شهرستان های بابل، بابلسر و فریدونکنار به صورت عمده کشت می شود.

خرید برنج کهنه یا نو

یکی از نکاتی که هنگام خرید برنج باید به آن توجه کرد، برنج کهنه یا نو بودن برنج است. هرکدام از این برنج ها مزیت های خاص خودش را دارد. اما اگر به دنبال برنج با کیفیت بهتری می گردید، فروشگاه خرید برنج گل بابا برنج کهنه را به شما پیشنهاد می کند. 

برنجی که حدود 5، 6 ماه از برداشت آن گذشته باشد پخت بهتری دارد و بهتر ری می کند. از طرف دیگر برنج نو دارای عطر و بوی بیشتری است، به صورتی که بعد از پخت این عطر بیشتر هم خواهد شد و لذت غذا خوردن را چند برابر می کند.

در هنگام خرید برنج باید برنج یکدست باشد و هیچ گونه برنجی دیگر با آن برنج اصلی قاطی نشده باشد. بسیاری از فروشندگان و تاجران برای سود بیشتر برنج های مختلف را با هم مخلوط می کنند و به قیمت برنج گران تر به فروش می رسانند. 

برای مثال برنج ندا و طارم تقریبا شبیه به یکدیگر هستند و اگر با برنج ها آشنا نباشید امکان دارد این دو رقم را با یکدیگر اشتباه بگیرید. لذا برای خرید برنج حتما از فروشگاه های معتبر خرید خود را انجام دهید.

 

*قیمت برنج*

 

تفاوت های برنج کهنه و برنج نو

  •  

    برنج تازه دارای عطر بیشتری در هنگام بو کردن است. 

  •  

    برنج تازه دارای شفافیت و درخشانی بیشتری نسبت به برنج کهنه است. 

  •  

    برنج کهنه دارای قیمت بیشتری نسبت به برنج تازه است. 

  •  

    برنج کهنه بعد از قرار دادن بر روی دست، حالت خشک بودن آن محسوس است. 

  •  

    برنج کهنه دارای کیفیت پخت بهتری است به صورتی که برنج تازه بعد از پخت شل خواهد شد و دانه جدا نخواهد بود و این یکی از دلایل عدم محبوبیت برنج تازه است.

  •  

    برنج کهنه بر خلاف برنج نو که دارای ظاهری شفاف و درخشان است، دارای ظاهر کدر و تیره می باشد، به نوعی که اگر آن ها را در کنار هم قرار دهیم کاملا مشخص است. 

  •  

    برنج کهنه بر خلاف برنج نو، که پخت خیلی خوبی دارد، عطر و بوی خود را از دست می دهد و این شاید مطلوب بعضی مصرف کننده ها نباشد.

به دلایل ذکر شده معمولا قیمت برنج کهنه گران تر از برنج نو می باشد، زیرا برنج نو رطوبت خود را حفظ کرده است، اما برنج کهنه کاملا خشک می باشد.

برنج با کیفیت راتون و کشت دوم

گونه دیگری از برنج ها هستند که از همین رقم کاشته شده در کشت اول هستند اما قیمت بالاتری دارند. به عنوان مثال قیمت برنج راتون یا برنج کشت دوم با برنج کشت اول متفاوت است. 

برنج راتون بعد از برداشت کشت اول و بعد از آب بستن به ساقه های شالی برداشت شده در زمین به وجود می آید که برنجی بسیار با کیفیت است و قیمت بالاتری نسبت به کشت اول دارد. در برنج کشت دوم دوباره زمین شخم زده می شود و دوباره نشا انجام می گیرد و معمولا در کشت دوم برنج از برنج بینام استفاده می کنند. 

برنج های راتون و کشت دوم چون در فصل پاییز برداشت می شوند و گرمای شدیدی نمی بینند کیفیت بهتر دارند و خوش عطر هستند. کشورمان ایران یکی از بهترین برنج ها و با کیفیت ترین برنج ها را تولید می کند.  برنج ایرانی نه تنها از نظر کیفیت بهداشتی و تولید برنج در رتبه خوبی قرار دارد، بلکه از نظر ارزش غذایی نیز در جایگاه ویژه ای قرار دارد. اکثر تولید برنج در 3 استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان می باشد.

 

*انواع برنج ایرانی*

 

خرید عمده برنج

چنانچه قصد خرید عمده برنج را دارید بهتر است که مکان نگهداری از آن ها را نیز فراهم کنید. مکان نگهداری برنج باید خشک و خنک باشد تا دچار آفت زدگی نشود. اگر برنج را محیطی مرطوب، نمناک یا جلوی آفتاب نگه دارید برنج خیلی زود خراب می شود و شپشک برنج به آن میفتد و برنج را پوک می کند. 

یکی از مزیت های خرید عمده برنج، قیمت آن است. در خرید عمده برنج مطمئنا قیمت برنج پایین تر می آید و صرفه اقتصادی را برای خریدار فراهم می کند. برای خرید عمده باید از تامین کننده مطمئن و امین استفاده کنید، زیرا خرید برنج در حجم های بالا کمی سخت می شود و نمی توان همه کیسه های برنج خریداری شده را بازرسی کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: دنیای اقتصاد

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار