رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: شریعتمداری: برجام کلاه بسیار گشادی بود که بر سر ما رفت / کنعانی مقدم: اصولگرایان حرف تازه ای برای انتخابات دارند / نظر یک اصلاح‌طلب درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از سیدحسن خمینی و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷ 29 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

بایدن: یک سال است که نگران سند همکاری ایران و چین هستم

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین واکنش نشان داد و آن را نگران کننده خواند. بایدن در پاسخ به این سئوال که «چقدر نگران توافق چین با ایران هستید؟» اظهار داشت: «من یک سال است که نگران آن هستم.» لازم به ذکر است که روز یکشنبه، ظریف و وانگ یی وزرای خارجه ایران و چین سند همکاری تهران - پکن را امضا کردند.

تاثیر سند همکاری ایران و چین روی مسئله کرونا

کیانوش جهانپور در صفحه توییتر خود نوشت: بندهای مرتبط با سلامت و آموزش علوم پزشکی مندرج در سند راهبردی ایران و چین که روز شنبه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسید، چشم اندازی روشن در همکاری های دو کشور و حتی نقطه عطفی برای توافقات مشابه با دیگر کشورها و نظام های سلامت در سال‌های آتی خواهد بود. وی در این نوشته، بخشی از سند همکاری ایران و چین را منتشر کرد که در بخشی از آن بر تقویت همکاری ها مبتنی بر یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و بیماری های ویروسی مشابه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین تاکید شده است. در بند دیگری از متن این سند راهبردی بر تقویت همکاری در زمینه تحقیقات و انتقال فناوری سلامت، نظام سلامت، آموزش سلامت و همکاری دانشکده های پزشکی از جمله با تعریف پروژه ها و حوزه های همکاری مبتنی بر ابتکار و همکاری برای تامین نیازهای دارویی، تجهیزات و ملزومات پزشکی دو کشور تاکید شده است.

نامه خداحافظی آزاده نامداری در دفتر دخترش

به دنبال ورود تیم جنایی در خانه آزاده نامداری، هنگام تحقیقات، آنها دفتری را در اتاق دخترش گندم پیدا کردند. دفتری که داخل آن دو صفحه دست‌نوشته مجری جوان برای دخترش بود. او خطاب به گندم ۴ ساله نوشته و از دخترش حلالیت طلب کرده است. آزاده نامداری دو صفحه دفتر را به نامه خداحافظی و حلالیت از دخترش اختصاص داده بود. همچنین در خانه داروهای آرامبخش پیدا شد. به دستور بازپرس صادقی از شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت، تحقیقات برای استعلام از پزشک آزاده نامداری ادامه دارد تا مشخص شود این داروها برای مجری جوان نوشته شده است. ساعت ۲۱ روز شنبه، به دنبال کشف جسد آزاده نامداری در خانه‌‌اش، تیم جنایی راهی محل شده و تحقیقات برای رازگشایی از مرگ او آغاز شد. باتوجه به اینکه از زمان مرگ حدود ۴۸ ساعت می‌گذشت و آثاری از دگرکشی روی جسد به چشم نمی‌خورد جنازه برای مشخص شدن علت مرگ و سم شناسی به پزشکی قانونی منتقل شد./روزنامه ایران

ذوالنور: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر چین، به دنبال توافق دراز مدت با روسیه است

مجتبی ذوالنور بیان کرد: سند راهبردی که بین ایران و چین تنظیم و امضا شد، در حقیقت یک نقشه راه درازمدت است و تضمین‌هایی را برای طرفین ایجاد می‌کند تا انگیزه سرمایه‌گذاری داشته باشند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای مثال اگر چینی‌ها بخواهند پالایشگاهی بسازند که خوراک آن نفت ایران باشد و با نفت ما تناسب داشته باشد، مستلزم امضای یک قرارداد بلندمدت است و اگر یک قرارداد درازمدتی وجود نداشته باشد، طبیعتاً چین این سرمایه‌گذاری را نمی‌کند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر چین، به دنبال آن است که با روسیه هم سندهای دراز مدت و راهبردی منعقد کند که هم تعاملات اقتصادی دوجانبه را تقویت می‌کند و هم در زمینه فعالیت‌های مشترک می‌تواند راهگشا باشد.

احتمال توقف تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۴۰۰

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: به دلیل شرایط حاکم بر ارتباطات بین‌المللی کشور و مشکلات ناشی از انتقال ارز و تحریم‌های بانکی با مشکلاتی در زمینه تامین و انتقال ارز برای تامین برخی ملزومات واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر مواجه هستیم و چنانچه راهکاری برای حل آنها پیدا نشود، تولید برق این واحد در سال‌ جاری با مشکلات جدی مواجه شده و متأسفانه بیم آن می‌رود که فعالیت آن متوقف شود.

پیشنهاد مهاجرانی در مورد توافق جامع میان ایران و چین

عطاءالله مهاجرانی به توافق ایران و چین واکنش نشان داد.عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات در توئیتی نوشت؛«‏توافق یا اصول همکاری های بلند مدت استراتژیک بین ایران و چین، اهمیت درجه اولی دارد. جذب سرمایه تا ٥٠٠ میلیارد دلار در ٢٥ سال آینده، امکان جدی تاثیرگذاری در توسعه ایران است.این پیمان ضربه‌ای کارآمد به نقش آمریکا در خاورمیانه است. بدیهی است کسانی که خواب رژیم چنج! دیدند، ناکامند.به نظرم بین ایران و روسیه ‏و ایران و هند نیز اگر متناسب با توافق با چین، همکاری بلند مدت ٢٥ ساله تنظیم شود و در گام بعدی با کشورهای همسایه به ویژه: ترکیه و عراق و پاکستان، توسعه جامع ایران و امنیت ملی و منطقه ای، ارتقای ممتازی پیدا می‌کند.»

پیشنهاد جایگزین کاظم جلالی در واکنش به بسته شدن کانال سوئز

سفیر ایران در مسکو با اشاره به بسته شدن کانال سوئز، بر اهمیت تکمیل هرچه سریعتر کریدور شمال-جنوب میان هند، ایران و روسیه به عنوان جایگزینی برای این آبراه بین‌المللی تاکید کرد.با توجه به توسعه و رشد تجارت بین کشورهای منطقه و همچنین هند و اروپا، روسیه، هند و ایران نزدیک به دو دهه است که بی سر وصدا در حال کار و تلاش برای برای ایجاد یک کریدور بزرگ چند منظوره موسوم به «کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب» (INSTC) به طول 7200 کیلومتر هستند.براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو در پست سه زبانه خود درباره بسته شدن کانال سوئز تاکید کرد که کریدور حمل و نقل شمال-جنوب یک جایگزین عالی برای آبراههای استراتژیک است که می‌تواند هم سریعتر و همه ارزانتر باشد.جلالی در صفحه خود در فیس بوک افزود، کریدور شمال-جنوب یک جایگزین عالی برای کانال سوئز است که زمان سفر را 20 روز کاهش می‌دهد و 30 درصد در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.سفیر ایران با اشاره به حادثه اخیر در کانال سوئز و خسارت روزانه 9 میلیارد دلاری آن به اقتصاد جهانی تاکید کرد، این حادثه نشان داد که نیاز به تکمیل زیرساختهای کریدور شمال-جنوب بسیار افزایش یافته است و اهمیت آن برای جایگزینی کانال سوئز روشنتر و مهمتر از قبل احساس می‌شود.

نظر یک اصلاح‌طلب درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از سیدحسن خمینی

سالاری، وجود امکان نامزدی عادلانه نامزدهای اصلی جریان‌های سیاسی در انتخابات را برای ترغیب مردم به حضور در پای صندوق رای مهم ارزیابی کرد و گفت: اصلاح طلبان با توجه به باوری که به نقش مردم و جایگاه جمهوریت در کنار اسلامیت برای اداره کشور دارند، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های خود برای برگزاری انتخاباتی جدی را از ماه‌های قبل آغاز کرده اند و طبیعتا حضور آنان در انتخابات هم منوط به احراز صلاحیت نامزدهای اصلی جریان اصلاحات از سوی نهادهای نظارتی است.وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر احتمال نامزدی سیدحسن خمینی و حمایت اصلاح طلبان از او، اظهار کرد: سیدحسن خمینی نه تنها برای جریان اصلاحات بلکه برای مجموعه نظام یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود و طبیعی است که در صورت حضور در انتخابات مورد حمایت بسیاری از جریان‌های سیاسی به ویژه اصلاح طلبان قرار گیرد.این فعال اصلاح طلب، قابلیت ایجاد اجماع و ائتلاف میان اعتدالیون، اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل را یکی از نکات بارز شخصیت سیدحسن خمینی دانست و گفت: نقطه ابهام آمیز و تاریکی در زندگی و کارنامه او وجود ندارد و این امر در کنار نگاه راهبردی و مواضع صریح و منصفانه وی در دفاع از حقوق مردم و آرمان‌های واقعی امام(ره) و انقلاب و حمایت از رهبری توانسته جایگاه ممتازی برای او در میان مردم و جریانات سیاسی رقم بزند.سالاری، سیدحسن خمینی را یک مجتهد آگاه و نواندیش خواند که ظرفیت بازتولید و بازتعریف آرمان‌های اصیل و اولیه انقلاب با اقتضائات زمانه کنونی را دارد و حضورش می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت حداکثری باشد.

مرعشی: اصلاح‌طلبان قطعا دولت را به دست خواهند گرفت

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران، اظهارات برخی اعضای حزب در حمایت از شخصیت‌های سیاسی را نظرات شخصی دانست و گفت: این موضوع شایعه‌ای بیش نیست و هیچ‌کس در حزب کارگزاران تا امروز از علی لاریجانی طرفداری نکرده است.حسین مرعشی در گفت و گو با ایرنا درباره فضای رقابت انتخابات ۱۴۰۰، گفت: رقابت جدی انتخابات حتما میان اصلاح‌طلبان و ‌اصولگرایان خواهد بود. اردوگاه اصولگرایان به‌رغم اختلافات طبیعی که دارند، تجزیه نخواهد شد و اصلاح‌طلبان هم یه صورت متحد وارد صحنه خواهند شد.سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را «پررقابت» توصیف کرد و افزود: اینکه چه کسی دست برتر را خواهد داشت، زیاد روشن نیست و بستگی دارد به اینکه هر کدام از جریان‌ها چه نامزدی را به صحنه بیاورند و بتوانند مردم را برای مشارکت بیشتر در انتخابات قانع کنند.مرعشی گفت: نظرسنجی‌ها تا امروز از حدود ۵۰ درصد مشارکت خبر می‌دهند که این عدد برای شرایط امروز ایران عدد خوبی نیست ولی در این شرایط ۵۰ درصد، رای دو جناح خیلی به هم نزدیک است و می‌توانیم به افزایش مشارکت هم امیدوار باشیم.وی با ابراز امیدواری از برگزاری انتخابات رقابتی، پیش بینی کرد که اصلاح‌طلبان «قطعا دولت را به دست خواهند گرفت.»مرعشی خاطرنشان کرد: ما اصلاح‌طلبان بسیار مصمم هستیم دولت فن‌گرا و جامعی را روی کار بیاوریم که اولویتش حل و فصل مشکلاتی باشد که در ۲ سال اخیر بر ملت ایران تحمیل شده است. دولتی که نه فقط دولت اصلاح‌طلبان بلکه دولت همه ملت ایران باشد.

نادر قاضی‌پور از تهران کاندیدای انتخابات مجلس شد

نادر قاضی پور داوطلب انتخابات میان دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران ری شمیرانات شد.بر اساس عکس منتشر شده در فضای مجازی، نادر قاضی پور، نماینده سابق ٣ دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه ارومیه که در انتخابات مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، با حضور در فرمانداری تهران داوطلب انتخابات میان دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران ری شمیرانات شد.

خوشرو: اعصاب آمریکا از همکاری ایران و چین بهم ریخته است

نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به مزایای توافق ایران و چین گفت: آمریکا موتور محرکه نفاق و تفرقه است و اعصابش از همکاری ایران و چین بهم ریخته است.غلامعلی خوشرو نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست تخصصی مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها که با موضوع « قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین» برگزار شد، گفت: مسئله چین و آمریکا یک مسئله ریشه‌داری است که با این وضعیتی که کرونا ایجاد کرد تشدید شد ولی اصلا ربطی به این کرونا هم ندارد و البته ویروس کرونا یک ضربه بزرگی به رهبری جهانی آمریکا زد و نشان داد که آمریکا بیش از آنکه به نظر می‌رسید در مسائل اجتماعی و بهداشتی و اساساً فرهنگی ضعیف و ضربه پذیر است بخاطر اینکه بدترین عملکرد را در ویروس داشت.وی افزود: آمریکا اول که در حال تکذیب و انکار کرونا در این کشور بود. بعد ترامپ دچار سرگیجه شد. و بعد هم همه را متهم کردند، یک روز چین را متهم کردند، یک روز یک کشور دیگر را. بنابراین رفتارشان رفتار کاملاً نسنجیده و از روی سستی و ناتوانی بود. ما اگر بخواهیم به سیاست خارجی آمریکا نگاه کنیم باید بگوییم سیاست خارجه آمریکا مبتنی است بر ایجاد شکاف و ایجاد تفرقه، یعنی موتور محرکه سیاست خارجه آمریکا ایجاد شکاف است.خوشرو تصریح کرد: در دولت قبلی آمریکا ما می‌بینیم که هر جایی یک تفاهم همکاری بوده این تفاهم همکاری را ابتدا تلاش کرده بهم بزند و اگر موفق نشده خود از آن بیرون آمده و فشار را از بیرون به آن تحمیل کرده، این مثال‌هایش یکی دو تا نیست. ما در مورد خودمان بحث برجام را داشتیم و می‌دانیم که برجام یکی از مبانی‌اش این بود که روابط عادی سیاسی، روابط عادی اقتصادی، تجاری برقرار بشود بین ایران با جهان و تشویق می‌کرد به سرمایه‌گذاری به تجارت و آمریکا کلا با این مخالفت کرد و بعد هم سیاست فشار حداکثری را پیشه کرد.

کنعانی مقدم: اصولگرایان حرف تازه ای برای انتخابات دارند

دبیر کل حزب سبز با بیان اینکه اصولگرایان حرف‌های تازه‌ای برای انتخابات دارند، گفت:مردم به این قضاوت رسیدند که باید دولتی را انتخاب کنند که مشکلات را حل کند .حسین کنعانی مقدم مشارکت پرشور و حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ را مستلزم رفع انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان خواند و گفت: اگر موانع از پیش پای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان برداشته شود،‌ شاهد رقابت پرشور و حضور مشارکت حداکثری خواهیم بود در غیر این صورت نباید چنین انتظاری داشت.وی افزود: بخشی از این موانع در رابطه با مسائل اقتصادی، اجتماعی ومعیشتی مردم و بخش دیگر فعالیت‌های سیاسی نامزدهایی است مطرح می‌شوند.اگر این فعالیت‌ها نتواند در مسائل اجتماعی و گفتمانی موج آفرینیکند قاعدتا نمی‌توانیم شاهد مشارکت حداکثری باشیم.دبیر کل حزب سبز مشارکت حداکثری مردم را از مهمترین مولفه‌های قدرت در نظام سیاسی ارزیابی کرد و گفت: طبیعی است دولتی که پشوانه مردمی داشته باشد در صحنه‌های بین المللی و در جریان چانه زنی، مذاکرات بین المللی موضع برتری خواهد داشت.کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: قاعدتا مجریان انتخابات باید با در نظر گرفتن جمیع شرایط تمهیداتی را در این زمینه به کار بگیرند. برای مثال اگر قرار است انتخابات غیرحضوری برگزار شود، از همین الان افکار عمومی را نسبت به این موضوع توجیه و ابزارهای نرم افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز را فراهم کنند.

سوال چالشی نماینده مجلس از همتی

نماینده مردم آبادان نوشت: رئیس کل بانک مرکزی از بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ نفر به سیستم بانکی خبر می‌دهد. چرا این افراد را به مردم و قوه قضاییه معرفی نمی‌کنند؟!سیدمحمد مولوی با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ نفر به سیستم بانکی، از عدم معرفی این افراد به قوه قضائیه، انتقاد کرد.نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در توییتی نوشت: «رئیس بانک مرکزی از بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ نفر به سیستم بانکی خبر می‌دهد. چرا این افراد را به مردم و قوه قضاییه معرفی نمی‌کنید؟ نبود شفافیت در ساختار اقتصادی و نظام بانکی و مالیاتی کشور باعث ایجاد رانت برای افراد خاص شده است. اقتصاد کشور از خودتحریمی بیشتر از تحریم‌های بین المللی ضرر دیده است».

جزییات اولین جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران در سال 1400

 در اولین جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران در سال 1400، آیین نامه کمیته استانها تصویب و تعدادی از رابطین که مسئول پیگیری امور استانها هستند، با رای مجمع عمومی انتخاب شدند.آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در پیامی توییتری نوشت: «اولین جلسه جبهه اصلاحات ایران در سال ۱۴۰۰ به ریاست بهزاد نبوی برگزار شد.در این جلسه با توجه به ضرورت تشکیل جبهه اصلاحات در استانها، آیین نامه کمیته استانها تصویب و تعدادی از رابطین که مسئول پیگیری امور استانها هستند، با رای مجمع عمومی انتخاب شدند. اسامی بعداز کامل شدن اعلام‌ می شود.»

شریعتمداری: برجام کلاه بسیار گشادی بود که بر سر ما رفت

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: برخی از دوستان دولت در تلاش هستند ناکارآمدی خود را گردن دیگران بیاندازند، در حالی که این کار درست نیست.حسین شریعتمداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان آمریکا را به بازگشت به برجام وادار کرد؟ گفت: مساله اصلی امروز ما بازگشت آمریکا به برجام نیست و این یک جاده فرعی و تغییر صورت مساله است و موضوع اصلی ما لغو تمامی تحریم هاست؛ یعنی تعهداتی که آمریکا و اروپایی‌ها علیرغم تعهدی که در برجام داشتند اما به آن عمل نکردند.او ادامه داد: طرحی که الان مطرح شده و معتقدم که بسیار هم هوشمندانه و دقیق است و برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری هم بوده این است که آمریکایی‌ها ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کنند و دوما موضوع لغو تحریم‌ها از سوی ما مورد راستی آزمایی قرار بگیرد. یعنی این گونه نباشد که صرفا در کاغذ بنویسند لغو خواهد شد، بلکه باید به طور عملی لغو شود. برای مثال اگر ادعای لغو تحریم‌های تجاری را دارند ما باید بتوانیم روابط تجاری خود را با دنیا داشته باشیم. آن زمان است که آمریکا می‌تواند وارد برجام شود، یعنی این گونه نیست که مساله اصلی ما بازگشت آمریکا به برجام باشد.

واکنش علی کریمی به کنایه نقی‌وار وزیر ورزش!

علی کریمی به جدیدترین اظهارات وزیر ورزش واکنش نشان داد.مسعود سلطانی فر وزیر ورزش درخصوص صحبت های علی کریمی بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: هیچ بازنده ای نمی گوید من باختم، بدم باختم!حالا علی کریمی نسبت به این مصاحبه واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت:جناب مهندس من برد هم در باختنم بود. ولی شما به جای مصاحبه، در مورد نامه ای که زدید قرارداد ویلموتس بسته بشود، توضیح بدید. شما برای ورزش و جوانان چه کار کرده اید؟ دو سه نمونه را نام ببرید، لطفا

دو سوم مجلس سال اولی هستند با ولع خدمت

معاون‌ پارلمانی رئیس جمهوری:مجلس یازدهم از جهات مختلف با مجلس دهم متفاوت بود، تعداد نمایندگانی که در مجلس یازدهم برگزیده شدند بیش از دو سوم آنها سابقه نمایندگی نداشتند و دوره اولی بود که به مجلس راه یافتند و سال اولشان بود و به همین علت بسیار علاقمند به تلاش با ولع خدمت، هستند.از طرفی با سال چهارم دولت مواجهه بودیم سالی که در آن تحریم و کرونا وجود داشت و دولت را با محدودیت منابع مواجه کرده بود بنابراین اغنا و ساماندهی درخواست های نمایندگان مبنی بر منطقی شدن درخواست ها، کار پر زحمت و سختی بود./برنا

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :