کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان با مطالبات مردم و حکم رئیس قوه قضاییه در مسیر آزادی کامل قرار دارد و امید است به زودی با همکاری و عمل به تعهد از سوی هر دستگاه اجرایی کارکرد بنایی تاریخی و فرهنگی را به خود بگیرد.
کد خبر: ۹۴۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 18 March 2021

به گزارش تابناک سمنان کاروانسرای شاه عباسی سمنان پس از سال‌ها رنج زندان و هجران، این روزها کورسوی امیدی در دل دارد و تکاپوی اولیه برای آزادسازی آن در حال انجام است.
این بنای تاریخی ایستاده در مرکزی‌ترین نقطه مرکز استان سمنان، با حمایت مردم شهر و قضاوت رئیس قوه قضاییه، دوم بهمن ماه حکم آزادی خود را گرفت و اکنون پس از نزدیک به ۲ ماه آهسته آهسته رمق به پاهای پیر ۴۰۰ ساله اش بازمی‌گردد.

کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در گذشته یکی از املاک سازمان زندان‌های کشور بود که تا چند ماه پیش به عنوان زندان سمنان استفاده می‌شد و آزادسازی آن از مطالبات ویژه مردم سمنان به شمار می رفت. اکنون زندان سمنان به خارج از شهر منتقل شد و در دومین روز از بهمن ٩٩، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در سفر به استان سمنان حکم آزادی این کاروانسرا و واگذاری بهره‌برداری آن به شهرداری سمنان را صادر کرد.

مکان ساختمان اداره کل زندان‌ها در آستانه توافق نهایی

شهردار سمنان ابراز داشت: در خصوص ساختمان اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان،  مکان جایگزین پیشنهاد شده که با بازدید مشاور امور عمرانی و سرمایه‌گذاری سازمان زندانهای کشور، این مهم به مرحله توافق نهایی می رسد.

سید محمد ناظم‌رضوی گفت: در خصوص جایگزین دادگاه انقلاب استان نیز صحبت های اولیه صورت گرفت و زمینی در محل بلوار قدس سمنان برای این مساله در نظر گرفته شد که با موافقت دادگستری، آمادگی به سرانجام می‌رسد و بند دیگری از تفاهم نامه اجرایی می‌شود.

وی افزود: مردم شهر سمنان در انتظار برچیده شدن دیوارهای پیرامونی کاروانسرای تاریخی شاه عباسی هستند که در صورت نهایی شدن ضوابط و فرآیند مورد تایید سازمان زندان ها این مهم محقق می‌شود. 

بند به بند تفاهم‌نامه آزادسازی در حال اجراست

  رئیس کل دادگستری استان سمنان نیز گفت: در سفر ریاست قوه قضاییه به استان، تفاهمنامه ای  در خصوص آزادسازی کاروانسرای تاریخی شاه عباسی و واگذاری آن به شهرداری منعقد شد که بندهای آن در حال اجراست.

محمدجعفر عبدالهی گفت: طبق بندهای تفاهم نامه، ساختمان جایگزینی از سوی شهرداری سمنان به منظور جابجایی اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اجرای توافق نامه منوط به این است که استانداری سمنان نیز در چارچوب اختیارات موظف قانونی خود همراهی و مساعدت های لازم را داشته باشد.

عبدالهی گفت: شهردار سمنان نیز با روحیه عالی به دنبال بهره برداری هر چه بهتر از این بنای تاریخی و نمایان سازی تمدن و فرهنگ در مرکز شهر سمنان است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان بیان کرد: امید است این تفاهم نامه با دیدگاه مناسب و مساعد شهرداری سمنان هرچه زودتر اجرایی گردد.

وی افزود: در خصوص جایگزینی ساختمان دادگاه انقلاب استان، در صورت رفع مشکلات، موارد و مسائل موجود و تعیین تکلیف تغییر کاربری و موارد قانونی پیرامون زمین پیشنهادی، با این مورد موافقت می‌شود.

عبدالهی گفت: شهرداری سمنان نیاز است تا پایان مراحل و فرایند انجام کار در این خصوص پای کار باشد و مفاد توافق را اجرایی کند.

وی افزود: از طرف قوه قضاییه و دادگستری کل استان، عزم جدی در خصوص تسهیل و تسریع در روند اجرایی آزادسازی کاروانسرای تاریخی شاه عباسی سمنان و همچنین تعیین تکلیف جابه‌جایی ساختمان دادگاه انقلاب وجود دارد.

‍ آزادی کاروانسرا و هویت بخشی به شهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز گفت : آزادسازی کامل کاروانسرای تاریخی شاه عباسی سمنان و برچیده شدن دیوارهای پیرامونی آن، هویت بخشی به شهر سمنان است.

منوچهر فخری بیان کرد: تعیین تکلیف وضعیت کاروانسرای تاریخی شاه عباسی یکی از مطالبات دیرینه مردم سمنان بود که با حضور رئیس قوه قضاییه در استان محقق شد.

وی افزود: آزادسازی کاروانسرای تاریخی شاه عباسی سمنان به واقع هویت بخشی به شهر سمنان است چراکه یک اثر تاریخی و باستانی در مرکز شهر است و بهره برداری از این کاروانسرا توسط شهرداری و راه‌اندازی پیاده‌راه در این مجموعه، می  ‌تواند تاثیر بسزایی در سیمای شهری سمنان داشته و مورد استفاده مردم و مسافران قرار گیرد.

فخری افزود:  تلاش‌های زیادی به منظور تعیین تکلیف و آزادسازی کاروانسرای تاریخی شاه عباسی سمنان از سوی استاندار سمنان صورت گرفت و این مسئله به زودی به سرانجام می‌رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شد، ملک جایگزین توسط شهرداری سمنان به اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان واگذار می شود.

وی افزود: نیاز است شهرداری در خصوص معوض ساختمان دادگاه انقلاب نیز اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: به منظور تسریع در به سرانجام رسیدن و طی کردن فرآیندهای قانونی و سازمانی مجموعه زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، در خصوص معوض ساختمان دادگاه انقلاب استان مساعدت های لازم انجام می‌شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار