رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند :تاج‌زاده برای بایدن نامه نوشت / کنایه سنگین آخوندی به نماینده معروف اصولگرا؛ طاق‌باز بخوابید / کنعانی‌مقدم: سران قوا باید از فکر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بیرون بیایند و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶ 16 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کنعانی‌مقدم: سران قوا باید از فکر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بیرون بیایند

دبیر کل حزب سبز در ادامه گفت: همچنین نمایندگان مجلس فعلی انسجام لازم را ندارند و به طور فردی رأی می‌دهند. در نتیجه چه در بُعد نظارتی و چه به لحاظ قانون‌نویسی منطق‌گرایی و لحاظ کردن واقعیت‌های جامعه مشاهده نمی‌شود و در نهایت مجلسی ضعیف پدید می‌آید.او اضافه کرد: در چنین شرایطی از رئیس مجلس توقع می‌رود با مدیریت صحیح ضعف‌ها را حتی‌المقدور بپوشاند. به عنوان مثال در هیچ دوره‌ای یک رئیس مجلس تا این حد اقدام به سفر استانی نمی‌کرد. ایشان در حالی بر رفتن به این شهر و آن شهر اصرار دارد که هر نماینده هر شهری به لحاظ قانونی می‌تواند مطالبات حوزه انتخابیه‌اش را از دولت طلب کند.این فعال سیاسی اصولگرا توضیح داد: به نظر من سران قوا باید از فکر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بیرون بیایند و همه تلاش‌شان را برای کار مهم خود به کار گیرند. در این صورت مجلس و قوه قضائیه می‌توانند در راستای گذر از این شرایط دشوار مثمرثمر باشند.حسین کنعانی‌مقدم در پایان گفت‌: تمرکز مسئولان نهادهای مختلف بر انتخابات هزینه‌ساز است و کشور را از مسیر بهبود شرایط دور می‌کند.

فعال اصولگرا: نزدیکان رئیسی گفتند نمی‌آید

حسین سبحانی نیا در گفتگو با نامه نیوز درباره آخرین وضعیت کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 گفت: غالب گروه ها و مجموعه های اصولگرا اعم از شورای ائتلاف و شورای وحدت آمادگی دارند که در انتخابات آینده از آقای رئیسی حمایت کنند چون تا به الان باور این است که آقای رئیسی می تواند عامل وحدت در جریان اصولگرایی باشد و مجموعه های مختلف از او حمایت کنند.وی افزود: البته بعضی نزدیکان آقای رئیسی اعلام کردند «ایشان حضوری برای انتخابات نخواهد داشت». همچنین در جلسه مجلس خبرگان رهبری از آقای رئیسی برای صحبت راجع به انتخابات ریاست جمهوری دعوت شده بود که ایشان نپذیرفت. این نشانه ها از عدم تمایل آقای رئیسی به عدم حضور در انتخابات 1400 است.عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: ترجیح خیلی از دوستان و شخص آقای رئیسی تاکنون این بوده که حضور او در قوه قضائیه لازم است. تسلط ایشان بر مبانی حقوقی و سابقه خدمت در دستگاه قضا بهترین گواه برای ادامه همین مسئولیت محسوب می شود. متنها اینکه ضرورت دیگری برای حضور ایشان در انتخابات به وجود بیاید منتفی نیست.

اعضای دولت اگر در صف‌های مرغ بایستند کمتر از 24 ساعت مشکلات را می‌توانند حل کنند

رضایی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سخنان امروز روحانی که گفته بود کشور تاکنون به خوبی اداره شده است، اظهار داشت: سه چهار ماه پیش رو دولت خیلی کارها می‌تواند انجام دهد ضمن اینکه ارزیابی‌های عملکرد دولت باید انجام بگیرد. اعضای دولت اگر در صف‌های مرغ بایستند کمتر از 24 ساعت مشکلات را می‌توانند حل کنند.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما از مردم تقاضا داریم تمام کسانی که در دولت آینده می‌توانند تحول ایجاد کنند را به ما پیشنهاد کنند، گفت: علت اینکه این پیشنهاد را دادیم این است که ما می‌خواهیم در انتخابات‌های گام دوم انقلاب تحولی ایجاد شود و دیگر اینطور نباشد که یک نفر انتخاب شود که سراسر درگیری و اختلاف با قوای دیگر باشد و یا مخالف خوانی کند و یا با مردم ارتباطی نداشته باشد.

در کشوری که هاشمی رد صلاحیت می‌شود، هر چیزی امکان پذیر است

حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت تأکید کرد: از نظر قانون باید بی‌طرفی رعایت شود؛ «رجل سیاسی» و «فعالیت سیاسی» در قانون تعریف شده است که همه این موضوعات باید سنجیده شود و به گونه‌ای نباشد که شخصی که سال‌های سال در سیاست فعالیت داشته است، رد صلاحیت شود و اشخاصی که هیچگونه فعالیت سیاسی نداشته‌اند، تأیید صلاحیت شوند.وی تأکید کرد: در ایران هرچقدر افراد در سیاست بی نام و بی‌سابقه باشند، راه بازتری برای انتخابات در پیش خواهند داشت یعنی کسانی که تجربه، کارنامه فعالیت سیاسی دارند، معمولاً در معرض سوء ظن و بدبینی قرار می‌گیرند.این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص کاندیداتوری محمد جواد ظریف و سید حسن خمینی نیز اظهار کرد: هر یک از این اشخاص در انتخابات حضور یابند برای ما تفاوتی ندارد، نگاه ما به اطلاعیه شورای نگهبان پس از تأیید صلاحیت‌هاست. در کشوری که آقای هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت می‌شود، هر چیزی امکان پذیر است چون در سیاست همه چیز ممکن است.

صدا و سیما در جذب مخاطب برای خود هم درمانده است

عضو سابق فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه، ضمن گلایه از رویکرد صدا و سیما و تدوین چنین طرح‌هایی، تاکید داشت: صدا و سیما، متاسفانه در جذب مخاطب برای خود درمانده و با نادیده گرفتن وظایف ذاتی و ملی خود، عملا عرصه رسانه را به رسانه‌های بیگانه واگذار کرده است. حال، چنین طرحی بنا دارد تا این سلیقه حاکم بر این رسانه را بر سایر حوزه‌ها هم تسری داده و این رویکرد مدیریتی ناکام را در دیگر رسانه‌های نیز اعمال کند.صادقی، خاطرنشان کرد: مطرح شدن چنین طرحی، نشانگر این است که طراحان طرح با فضای ارتباطات در عصر جدید نیز بیگانه هستند. ما در گذشته، این دست رویکردها را از سر گذرانده و تجربه کرده‌ایم. در گذشته‌ای، نه چندان دور، تکنولوژی‌های بدیهی چون؛ نوار کاست یا ویدئو در این مملکت کاملا ممنوع بود و حال نیز، لوازم ماهواره‌ای، شامل چنین محدودیتی شده است. سوال اساسی و ساده در این است که این محدودیت‌ها تا چه اندازه توانسته، اهداف طراحان آن را به ثمر نشانده و موفق ظاهر شود؟

زیباکلام: چرا همۀ دلال‌ها، محتکرین و ستون پنجم دشمن در ایران جمع شده‌اند؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در توئیتی نوشت: برایم همیشه سئوال بوده؛ که کمبودهایی که علی‌الدوام در ایران پیرامون کالاها و مایحتاج مردم، همچون آهن، چدن، سیمان، تخم‌مرغ، پیاز، انسولین، مرغ و... اتفاق می‌افتاد، چرا در سرزمین‌های دیگر اتفاق نمی‌افتاد؟ چرا «تروریست‌های اقتصادی»، «ستون پنجم دشمن»، «محتکرین، سودجویان، دلالان و واسطه‌های زالوصفت» و...، همه در ایران جمع شده‌اند؟زیباکلام ادامه داد: چرا اجناس در بلاد دیگر، کمیاب، نایاب و گران نمی‌شوند؟ چرا «بیست‌وسیِ» کشورهای دیگر، مجبور نمی‌شوند دوربین‌بدست، بروند انبار کالاهای محتکرین را بنمایش درآورند و بمردم نشان دهند که مشکلات اقتصادی، ربطی به‌سیاست‌ها و عملکرد نظام نداشته، و دلالان و سودجویان مقصرند، و قوۀ قضاییۀشان هم مجبور نمی‌شوند «سلاطینِ» مربوطه را اعدام کنند؟دویست سال پیش، آدام اسمیت گفت: «دولت تاجر خوبی نیست». اقتصاد فاسد، ناکارآمد و دولتیِ ایران، ظرف چهل‌ودوسال گذشته، نشان داد که او، خیلی هم بی‌راه نمی‌گفته.

کنایه سنگین آخوندی به نماینده معروف اصولگرا؛ طاق‌باز بخوابید

عباس آخوندی وزیر مستفی راه و شهرسازی در واکنش به توییت نماینده تهران که از تبرئه خود از شکایت آخوندی و حسین فریدون خبر داده بود نوشت:

جناب آقای سید نظام الدین موسوی
شما لطفا با خیال راحت طاق‌باز بخوابید همه به وظیفه‌ی اخلاقی خود واقفند. شما نیازی به حضور در جلسه‌های بازپرسی ندیدید، هم‌چنان‌که شرکت نکردید. لذا، رسیدگی به اتهام‌هایی بسیار آشکار و سرراست به دلیل عدم‌حضور شما، علیرغم احضارهای مکرر و بی‌توجهی‌تان به سیستم قضایی بیش از 5 سال به‌طول انجامید. اگر تمایل داشتید آمار عدم حضور شما در جلسه‌های بازپرسی و تعیین وقت‌های بعدی را منتشر می‌کنم. هرچند به‌موجب قانون عدم حضور متهم در دادسرا با وجود دلایل و چندین بار احضار منجر به جلب می‌گردد. البته کسی هم شما را جلب نکرد. با آن همه اتهام و افترایی که شما بستید، هیچ نیازی به حضور در دادگاه هم ندیدید. لذا، حضور هم نیافتید. نمی‌دانم اگر کس دیگری جز شما بود، آیا نتیجه همین بود؟ اگردوست داشتید متن کیفرخواست دادستان محترم و حکم دادگاه محترم بدوی را هم انتشار می‌دهم. حتما مطلعید که احکام زمانی قابل استناد می باشند که قطعیت یافته باشند در حالی که پرونده جنابعالی همچنان جهت تجدیدنظرخواهی در دادگاه مفتوح و مطرح رسیدگی می‌باشد.

به هر روی، برای شما محکومیت که سهل است، جایزه هم باید دریافت کنید. ازاین‌رو، در حالی‌که یک‌درصد مردم تهران هم شما را نمی‌شناسند، در لیست قرار می‌گیرید و به‌عنوان نماینده هم انتخاب می‌شوید. اگر معنی ایستادگی در برابر فساد و تخلف و ناکارآمدی این است، رندان همه داوطلبند. البته که شاید شما شایستگی‌هایی دارید که دیگران ندارند. در ضمن جهت مزید استحضارتان، از سال ۱۳۹۰ در کشور وزارت مسکن و شهرسازی نداریم و نام این وزارتخانه به راه و شهرسازی تغییر پیدا کرده است. همین‌طور که ایستادگی می‌فرمایید کمی هم دقت کنید.

عزیز من!
من قصد نداشتم که این موضوع را خبری کنم، شما خواستید. لطفا این معجون را این‌قدر هم نزنید. صرف‌نظر از نتیجه تجدید نظر، به وجدان خود مراجعه کنید. البته که در هر صورت خدا ناظر است و مردم آگاه و این ترفندها راه به‌جایی نمی‌برد.

*توییت سید نظام الدین موسوی: پس از مدتها رفت و آمد پرونده و بررسی قضایی، نهایتاً دفاعیاتم در دادسرا و دادگاه مقبول افتاد و از شکایات آقایان حسین فریدون برادر رئیس جمهور و عباس آخوندی وزیرسابق مسکن و شهرسازی تبرئه شدم.
برای اصلاح امور، افشاگری و ایستادگی در برابر فساد و تخلف و ناکارآمدی از اوجب واجبات است.

تاج‌زاده برای بایدن نامه نوشت

فعال سیاسی اصلاح طلب در نامه ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: ایرانیان در آستانه بزرگترین عید ملی خود درحالی به استقبال نوروز می‌روند که سفره آنان از جمله بر اثر تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه امریکا و نیز بر اثر سلب دسترسی ایران به درآمدها ودارایی‌های خود، کوچک‌تر از هر زمان شده است.مصطفی تاج‌زاده ادامه داد: تبریک نوروزی آقای اوباما در ایام توافق کارکردی برجام، و ارجاع او به شعر فریدون مشیری که "'باز کن پنجره‌ها را، که نسیم، روز میلاد اقاقی‌ها را جشن می‌گیرد، و بهار، روی هر شاخه، کنار هر برگ، شمع روشن کرده است" بامعنا بود، زیرا از او پذیرفته بود که بگوید: "من هر بار از نوروز استفاده می‌کنم تا به مردم ایران در مورد این‌که چطور می‌توانیم پنجره جدیدی باز کنیم و روابط جدیدی بین کشورهایمان آغاز کنیم، صحبت می‌کنم." اما تا زمانی که امریکا آن پنجره را به قهر و قلدری ضدبرجامی بسته، پیام نوروزی هیچ رئیس‌جمهوری مسموع ملت ایران نخواهد شد.شما می‌توانید نوروز امسال را به یک فرصت بزرگ برای بازسازی مناسبات دو کشور تبدیل کنید. کافی است با تصمیمی قاطع گسست دولت جدید امریکا را از رویکرد تنش‌زای دونالد ترامپی اعلام کنید و به زبان تعامل و تکریم - نه تحریم و تهدید - با دولت و ملت ایران سخن بگویید، تا دور تازه‌ای از همکاری‌ها آغاز شود و دو ملت از آن سود ببرند.

کوشکی: ضرغامی پایگاه اجتماعی ندارد

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: « تجربه انتخابات در کشور ما نشان داده که نامزدهایی موفق می‌شوند که یک پایگاه اجتماعی مشخص داشته باشند. آقای ضرغامی اما تا کنون در موقعیتی نبودهکه بتواند برای خود پایگاه اجتماعی ایجاد کند».وی افزود: «اگر بشود به او سیاست مدار گفت چون به معنی دقیق کلمه سیاست مدار نبوده است، از آن دسته سیاستمداران فاقد پایگاه اجتماعی یا رها است. سیاستمدارانی که نه به واسطه پایگاه اجتماعی خود بلکه به واسطه مناصبی که داشته‌اند، وارد حوزه سیاست شده‌اند و قشر خاصی را نمایندگی نمی‌کنند».این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: « طبق تجربه این گروه از سیاستمداران اگر با یک پایگاه اجتماعی ائتلاف نکنند شانسی برای ورود آبرومند در انتخابات ندارند. به هرحال ما در گذشته نامزدهایی داشته‌ایم که اگرچه در سمت‌های قابل توجهی مثل بوده‌اند اما در گستره ملی بیش از 80 یا 100 هزار رای نگرفته‌اند! دلیلش نیز این بوده که پایگاه اجتماعی نداشته‌اند».کوشکی همچنین تصریح کرد: « دقت داشته باشید که مقصود از پایگاه اجتماعی داشتن، وابستگی به طیف‌های سیاسی مثل اصلاح طلب و اصولگرا نیست. منظور لایه‌هایی از جامعه است. مثلا ممکن است که پایگاه اجتماعی یک نامزد طبقه متوسط و پایگاه اجتماعی یکی هم بازار و طبقه سنتی باشد».وی در پاسخ به اینکه آیا تلاش‌های ضرغامی برای ارائه چهره متفاوت‌تر از خود از طریق اینستاگرام موفق بوده است یا خیر؟ گفت: «باید بازخوردهای را بررسی کرد و پاسخ داد. دوستانی که در فضای مجازی فعال‌تر هستند حتما بهتر می‌توانند این را بگویند اما من فکر نمی‌کنم که بازخورد جدی گرفته باشند».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار