رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: امسال ۶ هزار هکتار عملیات بیابانزدایی با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال با هدف حفظ پوشش گیاهی و مقابله با فرسایش بادی در استان انجام شد.
کد خبر: ۹۴۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 09 March 2021
 
امسال ۶۰ میلیارد ریال برای بیابانزدایی در استان سمنان هزینه شد

 

به گزارش تابناک سمنان علی ترابی  ابراز داشت:  طرح‌های بیابانزدایی در استان سمنان با اولویت مناطق در معرض فرسایش بادی و کانون‌های گرد و غبار اجرا می‌شود و در تمام شهرستان‌های استان به جز شهرستان مهدیشهر مناطق بیابانی وجود دارد.

وی ادامه داد: نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت، ایجاد بادشکن اطراف مزارع، مدیریت‌ روان‌آب و بذرپاشی از جمله اقدامات مهم در مقابله با بیابانزایی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: اجرای عملیات کنترل هرز آب در یکهزار و ۲۰۰ هکتار اراضی بیابانی، آبیاری و مراقبت نهال‌کاری‌های انجام شده در وسعت چهار هزار هکتار و ایجاد بادشکن به طول ۴۰ کیلومتر در گرمسار از جمله عملیات بیابانزدایی اجرایی در استان سمنان برای مقابله با بیابانزایی است.

ترابی اظهار داشت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی است که در حدود ۴۰ درصد این وسعت را مناطق بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده حدود ۵۵۰ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان سمنان جزو کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است  که هر سال خسارت بسیار زیادی به تأسیسات اقتصادی و منابع زیستی وارد می‌کند.

وی یادآور شد: تقویت پوشش گیاهی نقشی مهم در کاهش فرسایش بادی و ممانعت از خسارات به مناطق مسکونی، صنعتی، روستاها، راه‌های مواصلاتی و اراضی کشاورزی دارد.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای عملیات بیابانزدایی و تخصیص اعتبار در این بخش در واقع اقدام پیشگیرانه از وقوع خسارت است و مقابله با بیابانزایی از اولویت‌های این اداره کل محسوب می‌شود.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مرتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار