معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ابتلای بخشی از تاغ‌زارهای این استان به بیماری شپشک سفید خبر داد.
کد خبر: ۹۴۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ 06 March 2021

شپشک گریبان‌گیر تاغ‌های سمنان و میامیتصویر: تاغزارهای جنوب سمنان-عکاس:هوشنگ حبیبی

 

به گزارش تابناک سمنان علی اصغر جلالی  اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت بروز این بیماری در همه تاغ‌زارهای استان حاد نیست و تنها در دو منطقه جنوب سمنان و تاغ‌زارهای مناطق جنوبی شهرستان میامی در عباس آباد بیماری به وضعیت حادی رسیده است.

وی از تلاش برایکنترل بیماری در جنگل‌های دست‌کاشت این مناطق خبر داد و افزود: تنها راه شناخته شده موثر برای مقابله با این بیماری قطع شاخه‌های آلوده، سوزاندن و خارج کردن آنها از منطقه است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: درمان این بیماری و قطع شاخه‌ها باید قبل از اینکه بیماری به تنه درخت برسد صورت گیرد وگرنه قطع شاخه‌ها نیز موثر نخواهد بود. البته همکاران ما با تلاش زیادی مناطق آلوده حاد را شناسایی و اقدام به قطع شاخه‌های آلوده به سفیدک یا شپشک کردند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص احیای احتمالی این درختچه‌های کویری و یا کاشت دوباره نهال جایگزین اظهار کرد: خوشبختانه اگر عامل بیماری به تنه درخت نرسیده باشد، پس از قطع شاخه‌های آلوده، تنه درخت دوباره جوانه زده و لذا این درختن حفظ خواهند شد. البته چنانچه بیماری به تنه رسیده باشد باید درخت به طور کامل قطع شود.

 

جلالی با بیان اینکه بخش زیادی از تاغ‌زارهای استان تاغ‌زارهای کهنسالی هستند تصریح کرد: حفاظت از این جنگل‌های دست کاشت برای منابع طبیعی استان از اهمیت بالایی برخوردار است و ما همه تلاش خود را برای حفاظت از آنها به کار می‌گیریم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه تاغ‌ها از سازگاری بالایی با منطقه خشک ما برخوردارند افزود: تاغ‌ها نیاز آبی بسیار کمی دارند و تنها در چند سال نخست سالانه سه چهار بار نیازمند آبیاری هستند.

وی با بیان اینکه تاغ‌ها در استان قدمت بالایی دارند اضافه کرد: با تاغ‌زارها نقش مهم و حیاتی در جلوگیری از بیابان‌زایی و جلوگیری از فرسایش خاک دارند ضمن اینکه از مانع بزرگی در برابر گرد و غبار هستند و علاوه بر این جلوه زیبایی نیز به مناطق جنوبی و حاشیه کویر در این استان دادند.
جلالی همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص راه های درمانی دیگر برای مقابله با این آفت گفت: یکی از راه های دیگر مقابله با این بیماری سمپاشی است اما از آنجا که سمپاشی علاوه بر از بین بردن آفت، آسیب های دیگری به خاک و درختان و پوشش گیاهی وارد می کند، ما در منابع طبیعی اصولا از این روش استفاده نمی کنیم.ضمن اینکه بهترین راه برای مقابله با این بیماری نیز همان قطع شاخ و برگ آلوده، سوزاندن آنها و خارج کردن بخش های آلوده از منطقه است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار