وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گویی مواضع کشورش را درباره تحولات پیرامون توافق هسته‌ای و امکان احیای آن تشریح کرد.
کد خبر: ۹۴۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 05 March 2021

لاوروف: دولت بایدن نشان دهد که قصدش برای بازگشت به برجام جدی است

 

به گزارش تابناک سمنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گویی اختصاصی با مجله اندیشه روسی با توجه به تحولات پیرامون توافق هسته ای پس از خروج دولت پیشین آمریکا از این توافق در سال 2018 و تلاش ها برای احیای آن گفت: ما امیدواریم که بازگرداندن این رویه به حالت قبل امکان پذیر بوده و بازگرداندن پروسه اجرای برجام(توافق هسته ای) طبق چارجوبی که ابتدا مورد موافقت قرار گرفت، در آینده نزدیک امکان پذیر باشد چرا که ایران چندین بار درباره آمادگی اش برای بازگشت به تعهدات برجامی به محض احیای تعادل از دست رفته منافع(در توافق) صحبت کرده است. ما به سهم خودمان آماده ارائه هر کمکی برای ایجاد توافق بر این اساس هستیم. 
طبق گفته این دیپلمات ارشد روسی، روزنه نجات برای توافق هسته ای هنوز بسته نشده است و شرط لازم، اجرای کامل و مداوم توافق هسته ای از طرف تمامی اعضای آن است. 
لاورف افزود که مسکو در حال همکاری تنگاتنگ با تمام طرف های برجام است تا به این هدف برسد و به ویژه با شرکای اروپایی اش در زمینه راهکارهای احتمالی در ارتباط بوده است. 
وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: همه چیز در برجام به ما یا شرکای اروپایی بستگی ندارد، تصمیم دولت بایدن اهمیت ویژه ای دارد. از نظر ما، اقداماتی از سوی واشنگتن که به تهران نشان دهد قصد واشنگتن برای بازگشت به برجام جدی است، می تواند با عبور از بن بست ایران و برنانه هسته ای آن کمک کند. 

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تا کنئن چندین بار مدعی شده است که قصد دارد در صورت بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای، به این توافق که دولت دونالد ترامپ رئیس پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، بازگردد. 

ایران که قرار بود به موجب این توافق در ازای بهره مندی از منافع اقتصادی با لغو تحریم ها، برنامه هسته ای اش را محدود کند، پس از گذشت یک سال از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای، متحمل شدن تحریم های بازگردانده شده و تحریم های جدید، بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیدا کردن راهکاری عمل گرایانه برای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، اعلام کرد که طبق اقدامات چاره جویانه مقرر در توافق، تعهدات داوطلبانه اش را کاهش می دهد. 

مقامات کشورمان تاکید کرده اند که این دولت آمریکا بوده است که با خروج از توافق و اعمال تحریم ها آن را نقض کرده است و حالا این آمریکاست که باید با لغو تحریم ها و پایبندی به توافق، برای انجام شدن هر گونه مذاکراتی در چارچوب برجام، حسن نیت نشان دهد. 

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار